Als je dacht: ik nodig wat mensen uit, zet een whiteboard neer en zorg voor een lekker broodje … dan gaat er iets niet helemaal goed. Een brainsstormsessie heeft namelijk meer nodig. Echt sterke ideeën ontstaan als de sessie goed voorbereid is met de juiste begeleiding én in de juiste omgeving. We praten je bij over wat een brainstormsessie precies is, wat je ermee bereikt en hoe je er zelf eentje (succesvol) organiseert.
Bij Jaarbeurs ontvangen we regelmatig verschillende organisatoren die een geschikte ruimte zoeken voor hun brainstormsessie. Meestal worden onze vergaderruimtes in MeetUp gebruikt, maar er zijn veel meer zalen waar je uit kunt kiezen.
Brainstorm. Hersenstorm. Een windvlaag aan ideeën. ‘Uitgevonden’ door de bekende reclameman Alex Faickney Osborn. Zijn gedachte: hoe meer ideeën, hoe beter. En dat is wat het is: een creatieve bijeenkomst waar deelnemers samen ideeën bedenken. Over een vraagstuk, een strategie, een nieuw product of een compleet nieuw bedrijf. Het gaat erom dat je in een korte tijd zoveel mogelijk input verzamelt. En let op: zónder oordeel. Want foute ideeën, die bestaan niet.
Een brainstormsessie is pas succesvol als je na afloop bijna overstroomt van goede ideeën. Maar … creativiteit laat zich niet afdwingen. Wel kan je het trainen of afroepen. Dat kan je doen door de juiste setting te creëren. Bijvoorbeeld door de sessie met een ‘energizer’ te beginnen. Dat is een korte activiteit, vaak met een ludieke twist, die zorgt voor energie en aandacht vastgrijpt. Bijvoorbeeld door je deelnemers wakker te schudden en te zeggen: ‘Ga staan als je nog geen koffie op hebt.’ Of door te vragen: “Wie van jullie zal waarschijnlijk het eerst parachutespringen?’
Muziek is ook een goede manier om creativiteit te bevorderen. Of een rollenspel. Laat deelnemers denken als de klant. Of juist als de CEO van een grote concurrent. Kleur is overigens ook een fijne manier om creativiteit net dat goede duwtje te geven. Oranje, geel en paars zijn goede kleuren om te gebruiken. Oranje geeft een positieve en enthousiaste sfeer, waar je het gevoel van teamgeest en samenwerking stimuleert. Geel is energiek en perfect bij sessies waar concentratie en mentale activiteiten belangrijk zijn. En paars? Dé kleur van creativiteit. Het stimuleert het deel in je hersenen dat problemen oplost.
Een goede brainstormsessie valst of staat met … jawel: voorbereiding. Volg deze stappen en je bent een heel eind.
Waar wil je een antwoord op na de sessie? Schrijf die vraag op. Bijvoorbeeld: ‘Hoe bereiken we een nieuwe doelgroep klanten?’ ‘Hoe kunnen we beter omgaan met klantklachten?’ Of: ‘Wat wordt de marketingstrategie van 2026?’ Door duidelijke vragen te formuleren weten je deelnemers waar de sessie over gaat.
Denk verder dan alleen je team. Wie kan nog meer bijdragen aan dit vraagstuk? Mensen van andere afdelingen bijvoorbeeld. Of experts uit dit vakgebied. Een externe partner waar je veel mee samenwerkt. Wij zeggen altijd: hoe gemêleerder de groep, hoe beter het resultaat.
Zet je deelnemers áán. Dat doe je niet op je eigen locatie. Een andere omgeving zorgt voor andere inzichten. Geen standaard vergaderkamer, wel een inspirerende evenementenlocatie met alle tools die je nodig hebt.
Het kan moeilijk zijn om te beginnen. Een werkvorm kan je daarbij helpen. Bijvoorbeeld mindmapping waarbij je ideeën visueel maakt rondom een centraal thema. Of Crazy 8: waar mensen in 8 minuten, 8 ruwe ideeën uitwerken. Tempo! Brainwriting werkt ook goed: hier schrijf je een idee op papier, geeft het door aan een ander en vult die van je voorganger aan. Veel ideeën ontvangen? Dan is de 6-3-5-methode een goede. Hier schrijven 6 mensen, 3 ideeën op. Dit geven ze door aan een ander, die ook weer 3 ideeën opschrijft. En dat doe je 5 keer. Een andere setting kan overigens ook. Bijvoorbeeld 4-3-2.
Vind je het lastig om het gesprek te leiden? Dan kan een facilitator je helpen. Dit is iemand die de tijd bewaakt, zorgt dat iedereen meedoet en het gesprek de goede kant op stuurt. Geen lange kletspraatjes meer of continue dezelfde mensen aan het woord. Bovendien kan diegene soms even meedenken en goede ideeën aandragen.
Lekker eten kan ook ‘breinvoer’ zijn. Hapjes en drankjes die bijdragen aan een creatieve mindset. Want laten we eerlijk zijn: een boterham met kaas is lekker, maar misschien niet inspirerend. Zorg voor gezond eten, met een leuke twist. Iets wat je deelnemers thuis niet zo vaak eten.
Voordat je achterblijft met een gigantische lijst met ideeën, is het slim om een selectie in te maken. Laat deelnemers meedenken: welke zijn goed om uit te werken? En waarom? Zorg dat iedereen z’n zegje erover kan doen. En daarnaast: wie pakt dit op?
Bij Jaarbeurs hebben we al honderden brainstormsessies en evenementen voorbij zien komen. Het blijft bijzonder om iedereen geïnspireerd de deur weer uit te zien gaan. Glimlachende gezichten en blije mensen. Bij ons creëer je de perfecte setting om net even wat anders te denken. Dat kan dankzij onze flexibele ruimtes in MeetUp. Handige indelingen en uiteraard met alles wat je nodig hebt: flipovers, schermen en … lekkere catering.
Ontdek de mogelijkheden!