Op het plein bij Jaarbeurs stond begin juni een enorme vrachtwagen geparkeerd. Niet eentje voor licht en geluid voor een festival of event, maar van een heel ander kaliber. Het was namelijk een mobiele MRI-scanner. Het was dé blikvanger van FMIR – The Future of Medical Imaging & Radiotherapy – een congres dat de zorg helpt transformeren door vernieuwingen sneller de praktijk in te brengen.
Ellen van de Zande, Manager Communicatie & Events bij Kalcio Healthcare, moet zelf glimlachen als ze eraan terugdenkt. Het weerspiegelt namelijk de creativiteit van het congres. “FMIR is onze uit de kluiten gewassen hobby. KALCIO Healthcare is een consultancy die eerst klein begon met wat symposia verspreid over het jaar. En inmiddels zijn we vijf edities verder en is het een serieus congres geworden met tachtig sessies, minstens tachtig sprekers en meer dan 40 bedrijven.”
Alle disciplines bij elkaar
KALCIO Healthcare helpt zorgorganisaties om strategieën om te zetten naar ‘de vloer’. FMIR is daar een mooi voorbeeld van. Het congres brengt alle disciplines samen die werken in de medische beeldvorming en radiotherapie: radiologen, oncologen, Nucleair Geneeskundigen, MBB’ers (Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundigen), klinisch fysici, Technisch Geneeskundigen, kwaliteitsmedewerkers, managers en secretariaatsmedewerkers. “Je hebt iedereen nodig om de zorg vooruit te brengen,” zegt Ellen. “Een arts kan iets willen, maar de MBB’er moet het maken en de manager moet het faciliteren. Door elkaar te ontmoeten, versnelt vernieuwing.”
Ruimte om te groeien
Die vernieuwing kwam in juni opnieuw tot leven, bij de vijfde editie van het congres. Dit keer bij Jaarbeurs, in congrescentrum Supernova. Een bewuste keuze, zegt Ellen: “We groeien ieder jaar ongeveer met 25 procent en trekken ook bezoekers uit België. We zochten daarom een locatie die met ons mee kon groeien en goed bereikbaar is. Jaarbeurs ligt centraal, náást het station en is groot genoeg om te blijven groeien.” Ook over Supernova is ze erg te spreken. “Bezoekers noemden het professioneler en zakelijker. En door de lichtwand in onze eigen oranje kleur, voelde het helemaal als óns congres.”
Samenwerken en snel schakelen
Ook over de samenwerking met Jaarbeurs is Ellen te spreken. Ze omschrijft het als “gewoon top”. Zo zegt ze: “Met twee organisaties die organiseren in hun bloed hebben zitten, gaat het heel soepel. Alles was op tijd klaar. En als ik een vraag had die onze accountmanager Andrea niet direct kon oplossen, dan kende ze iemand die dat wel kon. Hier iets organiseren voelt ‘all-in’. Een concreet voorbeeld was de MRI-bus die buiten geparkeerd stond. “Zo’n apparaat zet je niet zomaar neer: er is krachtstroom nodig en het mag nooit uitvallen. Anders gaat hij kapot. Jaarbeurs dacht mee, trok een kabel vanuit een hal en regelde alles. Tot aan de voetstappen op de vloer in onze huisstijl om bezoekers de weg te wijzen.”
Tot in de details
Voor Ellen zit de waarde van FMIR niet alleen in de bezoekersaantallen of de keiharde cijfers. Ook in de kleine signalen tijdens de dag zelf. “Ik ben op zo’n evenement heel erg met fingerspitzengefühl bezig: non-verbale communicatie, de emotie. Uiteindelijk gaat een evenement over beleving. Je moet natuurlijk een goed educatief programma hebben, maar de rest daaromheen moet óók goed zijn. En dat was het. Alles klopte – van het inhoudelijke programma tot een gezond aanbod van catering. Ik zag veel enthousiasme.”
Broodje kroket
Een congres over zorginnovatie vraagt natuurlijk ook om bewuste keuzes in de catering. Dit jaar lag de nadruk nog meer op gezonde maaltijden. Dat leverde veel complimenten op, maar ook één gemis. “Het broodje kroket,” lacht Ellen. “We kozen er dit jaar bewust voor om het een keer niet te doen. Maar het werd wel gemist. Het is misschien niet zo gezond, maar stiekem wél heel lekker. Volgend jaar kijken we opnieuw naar de balans: gezond eten blijft belangrijk, maar misschien komt deze klassieker toch terug op het menu.”
Bij de vijfde editie van FMIR viel alles samen: het vieren van het jubileum van het congres, de keuze voor een centrale plek én de focus op gezondheid die Jaarbeurs zelf uitdraagt. Daarmee was Utrecht, en specifiek Jaarbeurs, de plek voor deze jubileum editie.
Deze embed gebruikt marketing cookies. Accepteer marketing cookies om de embed te tonen.