Jaarbeurs lanceert Jaarbeurs Academy: opleidingsplatform voor álle medewerkers  

Claire van Berkum
Claire van Berkum
01 september 2025
4 min

Koninklijke Jaarbeurs is volop in beweging. Als bruisende ontmoetingsplek waar we elkaar inspireren én als werkgever die investeert in de mensen die dat mogelijk maken. En die investering krijgt nu een nieuwe dimensie. Jaarbeurs introduceert namelijk de Jaarbeurs Academy: een grootschalig programma voor al haar medewerkers om talenten te ontdekken, te ontwikkelen en als organisatie verder te groeien. Marloes van den Berg, Chief People & Sustainability Officer bij Jaarbeurs: “Dit is het begin van iets heel bijzonders!”

De Jaarbeurs Academy is hét voorbeeld waarin duurzaamheid en persoonlijke ontwikkeling nauw met elkaar verbonden zijn. Al jaren bouwt Jaarbeurs aan een integrale duurzaamheidsstrategie waar HR een van de vijf grote pijlers is, naast bijvoorbeeld maatschappelijk impact en circulaire bedrijfsvoering. Sinds 2020 is Marloes als Chief Sustainability Officer verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Jaarbeurs. Later viel HR ook onder haar verantwoordelijkheid. Een logische combinatie, zegt ze: “HR is een van de vijf grote thema’s van duurzaamheid. Denk aan vitaliteit, diversiteit en inclusie, gendergelijkheid, duurzame inzetbaarheid en ook equal pay (hetzelfde salaris). En als je je duurzame ambities echt serieus neemt, dan heb je cultuurverandering nodig. Dat begint bij het investeren in je eigen mensen.” 

Verschillende programma’s en ontwikkeltrajecten
Het nieuwe initiatief is een breed en volledig geïntegreerd platform binnen Jaarbeurs waarin opleidingen, trainingen en ontwikkeltrajecten samenkomen. De Academy bestaat uit verschillende programma’s voor álle medewerkers binnen de organisatie. Zo is er een Sales Academy, waarin accountmanagers hun commerciële vaardigheden kunnen aanscherpen. Of een Marketing Academy waarin marketeers uit alle teams nieuwe kennis en vaardigheden kunnen leren. Ook lanceert Jaarbeurs ‘Jonge talenten’ om jongeren met potentieel talent meer met elkaar en het bedrijf te verbinden. Voor de lange termijn. 

Eigen koksopleiding
Een ander uniek onderdeel is de opleiding ‘Chefs van morgen’, waarin Jaarbeurs eigen keukenmedewerkers gaat opleiden tot chef-kok; iets wat nog geen enkele evenementenlocatie ooit heeft gedaan. Vaak wordt horeca uitbesteed waardoor het trainen en binden van koks aan een organisatie geen prioriteit is. Marloes: “Jaarbeurs exploiteert haar eigen horeca (producten en diensten) en we hebben veel koks in dienst gehad die hier ooit hun carrière zijn begonnen. Ze zijn daardoor enorm betrokken en blijven vaak lang werken. We willen dat gevoel van trots behouden. Met de opleiding krijgen medewerkers de kans om al werkend het vak te leren, begeleid door ervaren chefs. Het mooiste is dat we straks kunnen zeggen: als je bij ons je opleiding start en goed afrondt, dan krijg je ook een baan aangeboden.” 

Een primeur in 110 jaar
Jaarbeurs Academy is een ware primeur. “We bestaan bijna 110 jaar en we hebben nog nooit zo’n mooi geïntegreerd programma gehad,” zegt Marloes. “Ik spreek veel bedrijven waar HR en duurzaamheid aparte eilandjes zijn. Maar de drive die we bij Jaarbeurs hebben om verschil te maken met people, culture en sustainabily, is groot. Er zijn zoveel invalshoeken die je hieraan kan verbinden. Hier komt alles samen.” 

Ook zit de kracht van de Jaarbeurs Academy volgens Marloes in de integrale benadering. Jaarbeurs is niet alleen organisator van beurzen en evenementen, maar ook vastgoedeigenaar, verhuurder én horeca-exploitant. Dat waren vroeger drie losstaande takken binnen Jaarbeurs, maar zijn nu samen één organisatie. “We hebben functies van AV-technici tot salesdirectors, van IT’ers tot garderobepersoneel,” zegt ze. “En die functies nemen we allemaal mee in de Jaarbeurs Academy. We doen dit dus echt over de integrale as. Dat is waar ik voor sta. En om in die complete organisatie medewerkers te laten groeien en bloeien. Om hen naar het volgende niveau te helpen. Dit is echt de kers op de taart!” Daarmee gaat de organisatie ook meegroeien naar het volgende niveau. 

Voor nu en in de toekomst
De Jaarbeurs Academy is er om kansen te zien, talenten te ontdekken en je eigen pad te kiezen. “Binnen Jaarbeurs zijn veel doorgroeimogelijkheden” zegt Marloes. “Je kunt hier allerlei opleidingen en trainingen volgen, om vervolgens een rol te krijgen in jouw interesse en talent. Voorheen was het niet heel duidelijk hoe je door kon groeien als je ambitie hebt. Jaarbeurs Academy maakt dat inzichtelijk en biedt handvatten voor iedereen die zich wil ontwikkelen. Of je nu net begint of al jaren in dienst bent, er is altijd iets om op aan te haken.” 

Met open armen ontvangen
De Jaarbeurs Academy wordt stap voor stap uitgerold. Sommige onderdelen starten direct na de zomer. Bijvoorbeeld de Sales en Marketing Academy, de chefs van morgen en het jonge talenten programma. Andere onderdelen, zoals de traineeships, starten begin 2026. Wel zijn de medewerkers als eerste ingelicht tijdens een medewerkersbijeenkomst. Mensen reageerden erg enthousiast. “Collega’s meldden zich spontaan om mee te denken of bij te dragen. Ik heb hen gelijk uitgenodigd om samen te sparren. Ik vind dat ontzettend belangrijk. Het zegt iets over wie wij zijn als organisatie: nieuwsgierig, betrokken en niet bang om verantwoordelijkheid te nemen. Dat is ook de cultuur die we willen versterken. Een organisatie waarin iedereen zich gehoord voelt en waarin je mag zeggen wat je vindt. Ook als je het ergens niet mee eens bent.” 

De Jaarbeurs Academy maakt zichtbaar wat Jaarbeurs wil zijn: een organisatie waarin ambitie, nieuwsgierigheid en verbinding vanzelfsprekend zijn.