Kleurenpsychologie voor het organiseren van succesvolle evenementen

Evenement organiseren: de invloed van kleurenpsychologie op succesvolle events

Wellicht sta je er nooit bij stil, maar bij het organiseren van een evenement is het ook belangrijk om na te denken over de kleuren van het licht of aankleding op je locatie. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw eventlocatie enorme invloed op jouw bijeenkomst.

Waar je ook kijkt, overal zie je dat er bewust verschillende kleuren worden gebruikt. En dat heb je zelf niet eens in de gaten, toch word je er hele dag door beïnvloed. Al decennialang worden kleuren gebruikt door slimme marketeers om hun producten aan de man te krijgen. Kleuren hebben namelijk invloed op je emoties en op je gedrag. Ze kunnen bovendien een rol spelen bij het maken van keuzes. Dit kan jij ook gebruiken tijdens je bijeenkomst. 

Kleuren en hun betekenis

Lukraak een kleur kiezen voor je een event, ‘omdat dat mooi staat’, is niet slim. Kleuren wekken associaties op en je wil natuurlijk niet de plank mis slaan. Kleuren hebben een fascinerende betekenis en kunnen een krachtige invloed uitoefenen op een persoon. Elke kleur draagt een unieke symboliek en kan verschillende emoties en reacties oproepen.

Als eerste stap bij het organiseren van je evenement moet je natuurlijk bepalen wat de doelstelling is. Denk aan teambuilding, relatiebeheer, kennis delen, motiveren, draagvlak creëren of je imago verbeteren. Wanneer je de doelstelling vastgesteld hebt, kan je een geschikte kleur kiezen.

In dit blogartikel geven we je een paar voorbeelden van het effect van bepaalde kleuren op jouw evenement en hoe je dus de juiste kleur kunt selecteren voor jouw specifieke doelstelling. 

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Oranje: een positieve en enthousiaste sfeer

Organiseer je een evenement met een positieve, enthousiaste en open sfeer zoals een teambuildingsdag? Oranje is dan een goede kleur voor jouw evenement. Denk maar aan het Nederlands Elftal, dat is toch een team om trots op te zijn? Met oranje kun je een gevoel van teamgeest en samenwerking bevorderen, waardoor deelnemers zich gemotiveerd voelen om actief deel te nemen aan activiteiten en elkaar te ondersteunen.

Geel: vriendelijkheid en energie voor mentale activiteiten

De kleur geel is een vriendelijke en energieke kleur en werkt goed voor evenementen waar concentratie en bij mentale activiteiten centraal staan. Het geeft ons nieuwe inspiratie en het zorgt ervoor dat we geprikkeld worden; het maakt nieuwsgierig. Hierdoor is deze kleur erg geschikt voor netwerkbijeenkomsten. Geel kan deelnemers aanmoedigen om met elkaar te communiceren, ideeën uit te wisselen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

Jaarbeurs Media Plaza Auditorium Utrecht

Blauw: stabiliteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid

Organiseer je een training? Kies dan voor een blauwe ambiance. De kernwoorden bij blauw zijn: stabiliteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Blauw voedt de intuïtie en wakkert oplettendheid aan. Daarbij werkt deze kleur ook verfrissend; een blauw gekleurde ruimte voelt koeler aan dan een rode of oranje ruimte. Blauw kan een gevoel van betrouwbaarheid en professionaliteit geven, wat essentieel is bij educatieve en leersituaties.

Rood: stimulerende kick-off en krachtige energie

Rood is de juiste kleur voor een spannende kick-off of een belangrijke pitch. Deze felle kleur stimuleert de hartslag en bloeddruk. Het zorgt bovendien voor focus en energie. Actie! Een intense, levendige en krachtige kleur, die verschillende emoties oproept. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld rood associëren met liefde of passie, maar ook met gevaar of een waarschuwing. Bij evenementen kan rood worden gebruikt om deelnemers enthousiast te maken en hen aan te moedigen actief deel te nemen.

Evenementenlocatie organiseer je in Jaarbeurs Utrecht

Groen: Ontspannende en Verfrissende Atmosfeer

Een bijeenkomst met een open sfeer waarin iedereen gehoord wordt, werkt het beste met een groene ambiance. Groen staat voor duurzaam, jeugdig en gezondheid. Een groene kleur heeft een ontspannende, rustgevende werking en doet denken aan de natuur. Niet voor niets komen we allemaal uitgerust terug van een lekkere boswandeling. Groen kan helpen bij het creëren van een ontspannen en inclusieve sfeer waar deelnemers zich op hun gemak voelen om ideeën te delen en te netwerken.

Paars: Creativiteit, Verbeelding en Luxe

Een paarse kleur werkt goed bij een evenement waarbij je product of bedrijf centraal staat. Het staat garant voor een luxe uitstraling. Het stimuleert het deel in je de hersenen dat problemen oplost en voor creativiteit zorgt. Ook triggert de paarse kleur verbeelding en straalt de klasse uit. Bij productlanceringen of bedrijfspresentaties kan paars worden gebruikt om deelnemers te inspireren en een gevoel van exclusiviteit en kwaliteit te creëren.

eventcase productlaunch ultramodern essilorLuxottica varilux fast forward events louise versavel polar

Valkuilen van kleurgebruik bij evenementen

Uiteraard zijn de soorten evenementen en kleuren slechts voorbeelden en ter inspiratie. Zo is blauw een perfecte kleur voor een training, maar dat betekent niet dat groen uitgesloten is. Want wat als blauw nou ook net de kleur van je grootste concurrent is? Dan is het wellicht beter om een andere hoofdkleur te kiezen. Elke kleur kent positieve aspecten én negatieve aspecten. 

Doe dus vooraf research naar de kleuren die je wil gebruiken. Kijk daarbij ook goed naar de doelgroep, want hier kan je flink de mist in gaan. Zo associeert een hovenier de kleur groen met de tuinen die hij aanlegt, terwijl een investeerder eerder denkt aan geld. Of wat dacht je van de cultuur? Ook dat is van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld: hier in het westen associëren we de kleur zwart met de dood. Terwijl diezelfde kleur in Oost-Azië weer gelinkt wordt aan gezondheid. Een mooie miscommunicatie dus! 

Door bewust gebruik te maken van kleuren kunnen jou helpen de gewenste stemming, emoties en reacties bij de deelnemers van je event op te wekken, waardoor ze een onvergetelijke ervaring creëren die aansluit bij het doel van het evenement.

Alle kleuren met één druk op de knop

Bij Jaarbeurs werken we met slimme ledverlichting die je naar vrijwel elke kleur kunt aanpassen. En het leuke daarvan: je kunt jouw bijeenkomst dus ook beïnvloeden door kleuren te gebruiken. Alle zalen in Jaarbeurs MeetUp zijn voorzien van een Plug & Play systeem. Hiermee kies je met één druk op de knop een geschikte kleur, sfeer en ambiance voor jouw bijeenkomst. Alle kleuren zijn mogelijk en bij aankomst staat alles voor je klaar.

 

Welke faciliteiten heb jij nodig om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Neem contact met ons op voor een adviesgesprek.

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Blogs

Wielergala 2023
Blog

Oscaruitreiking voor het wielrennen bij Jaarbeurs

In ons beurs- en congresgebouw is de rode loper uitgerold voor de wielerhelden van 2023. Bekende (oud)wielrenners als Annemiek van Vleuten, Demi Vollering en Tom Dumoulin schitteren samen met ruim 350 genodigden op het toneel van congreszaal de Polar voor hét eerste Nationale Wielergala in Utrecht. Wie gaat er vanavond naar huis met de felbegeerde trofee voor de wielrenner van het jaar?
Lees meer
Eerste Hulp bij Organiseren Jaarbeurs Fleur van den Berg
Blog

EHBO: Duurzaam evenement? 7 tips om dat aan te pakken

Wil jij als eventorganisator jouw evenement op een duurzame manier neerzetten? Goed idee, want duurzaamheid wordt alsmaar belangrijker. Steeds meer mensen kiezen dan ook bewust voor een evenementenlocatie die klimaatbewust bezig is. Maar hoe kies je die? Wat zijn de voordelen ervan? En hoe pak je het organiseren van een groen evenement het beste aan? Daar helpen we je graag bij in dit derde artikel van de reeks ‘EHBO: Eerste Hulp Bij Organiseren’.
Lees meer
Corine Dijkhuizen Jaarbeurs
Blog

“De impact op de business staat altijd centraal”

Te midden van de jaarlijkse LEGO-manifestatie in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht, vertalen Corine Dijkhuizen en Bernard Sluis de dieperliggende symboliek van dit evenement naar hun eigen wereld van projectbouw. Net als bij het bouwen met LEGO vereisen complexe projecten een grondige voorbereiding, duidelijke richtlijnen en naadloze samenwerking. “Het feitelijke bouwproces is vaak slechts een derde van de totale inspanning”, vertelt Bernard van het projectmanagementbureau Plan B. Corine, verantwoordelijk voor de faciliteiten en operations binnen Jaarbeurs, vult aan: “Het denkwerk vooraf en de continuïteit in samenwerking zijn de bouwstenen voor een succesvol project”. Samen bespreken ze het geslaagde partnerschap tot nu toe en richten ze hun blik op de toekomst.
Lees meer
Klantfeedback Koninklijke Jaarbeurs
Blog

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Een van die manieren is door met onze bezoekers te evalueren over hun bezoek. Dit keer gingen we wat verder: we nodigden 10 mysteryshoppers uit om de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2023 (KCJ) te testen. Elsbeth Kottelenberg, Data & Insights Manager bij Jaarbeurs, vertelt er meer over. 
Lees meer
Olympische spelen voor jonge impactmakers bij Jaarbeurs
Blog

Olympische spelen voor jonge impactmakers bij Jaarbeurs

In ons Beatrix Theater, waar normaal gesproken musicalsterren op het podium schitteren, komen dit keer jonge impactmakers van over de hele wereld samen voor de feestelijke opening van de Enactus World Cup. Drie dagen lang pitchen 1.500 internationale studenten hun meest impactvolle duurzaamheidsidee aan inspirerende leiders vanuit het bedrijfsleven en vanuit maatschappelijke organisaties. De Enactus World Cup is niet zomaar een evenement; het is een platform waar jonge impactmakers hun ideeën en projecten kunnen delen met de wereld en waar innovatie en passie hand in hand gaan met een duurzame toekomst.
Lees meer
michelle ravesteijn trade mart blog
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Michelle Ravesteijn

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Michelle Ravesteijn is Brand Marketing Manager van Trade Mart Utrecht, dé beurs waar retailers inkopen en inspiratie opdoen voor de segmenten Jewels & Watches, Fashion & Lifestyle, Kitchen & Dining en Home & Living.
Lees meer