Recordaantal rijders pakt de motor naar de 35e editie van MOTORbeurs Utrecht

Image

Motorseizoen officieel gestart

De combinatie van het vroege lenteweer en de 35e editie van MOTORbeurs Utrecht zorgden ervoor dat het motorseizoen officieel is geopend. Ruim 80.000 motorliefhebbers kwamen af op de jubileumeditie van MOTORbeurs Utrecht die van 14 tot en met 17 februari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht. Een recordaantal hiervan kwam op de motor: 14.000 mensen waar dit vorig jaar nog zo’n 5.000 was. Op MOTORbeurs Utrecht maakten bezoekers kennis met de nieuwe modellen van 2019, kochten ze occasions en genoten ze van nieuwe activiteiten en shows.

4.699 testritten
De 35e editie stond bol van nieuwe activiteiten. Zo hebben bezoekers veelvuldig gebruikgemaakt van het testparcours. Ruim één op de drie (36%) bezoekers is van plan binnen nu en een jaar een motor aan te schaffen. Om hierin de juiste keuze te maken, zijn er door bezoekers maar liefst 4.699 testritten gemaakt op MOTORbeurs Utrecht. Hiervan heeft 42 procent aangegeven graag door een dealer van het betreffende merk benaderd te willen worden. Het testparcours was daarmee een groot succes. De nieuwe activiteit krijgt een beoordeling van een 8,1. Ook toekomstige rijders kwamen goed aan hun trekken. Dit jaar werd de Grootste Rijschool van Nederland opgebouwd bij BOVAG Try the Bike. Bijna 400 bezoekers hebben hier hun eerste rijles gevolgd.

Naast bezoekers zijn ook exposanten erg te spreken over deze editie. Zo vertelt Mark Bos, CEO van MotorKledingCenter, dat hij het wederom een topeditie vond. “We kijken altijd weer uit naar de beurs en daarmee de start van het seizoen. De sfeer was ook dit jaar erg positief en we hebben een goede omzet gedraaid. Een ding is zeker: volgend jaar zijn we zeker weer van de partij.” Ook Thomas De Meûter, Marketing & PR Director bij Ducati, is enthousiast. “Op MOTORbeurs Utrecht komen wij in contact met heel motorrijdend Nederland. Bezoekers kunnen kennismaken met onze nieuwe machines en occasions en krijgen een beeld van het merk Ducati. Ook dit jaar was het een groot succes, met het nieuwe testparcours en doorlopend kwalitatief bezoek.”

Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat 92 procent van de bezoekers een motorrijbewijs heeft. 5 procent heeft er nog geen, maar is wel serieus van plan om binnenkort rijlessen te volgen. Hiervan oriënteert 68 procent zich op een occasion, de overige 32 procent gaat voor een nieuwe motor. Daarnaast heeft ruim de helft van de bezoekers (53%) aankopen gedaan tijdens het bezoek aan MOTORbeurs Utrecht.   

MOTORbeurs Utrecht 2020
De beste plek om het motorseizoen te starten is op MOTORbeurs Utrecht. De volgende editie vindt plaats van 20 tot en met 23 februari 2020.

Image

Eerste vakbeurs sinds coronapandemie georganiseerd bij de Jaarbeurs.

Op donderdag 20 mei 2021 is EventSummit de eerste beurs die weer mag plaatsvinden sinds het uitbreken van de coronapandemie. De organisatie van EventSummit is erg blij met het besluit van Fieldlab Evenementen om van dit grootste eendaagse platform binnen de evenementenbranche op 20 mei een testevenement te maken bij ons in huis. De organisatie verwacht 250 exposanten, 2.500 bezoekers en 10+ sprekers. Er is een breed aanbod aan food, entertainment, diensten en producten aanwezig. Nieuwe onderzoeken essentieel Marcel Elbertse, voorzitter van de Stuurgroep van het onderzoeksprogramma Fieldlab Evenementen: 'Wij zijn heel blij dat we vandaag een nieuwe reeks onderzoeken mogen aankondigen. Het is mooi dat we deze opschalingstesten kunnen doen, waar we eerder opgedane kennis met hogere bezoekersaantallen kunnen toetsen. We realiseren ons terdege dat dit een absoluut voorrecht is, zeker met een blik op het huidige epidemiologische beeld, waar versoepelingen voorlopig nog even uitblijven. Deze nieuwe onderzoeken zijn echter essentieel voor de tweede fase van Fieldlab Evenementen.' Back to Live Edition Arjen Lemstra van EventSummit laat weten: ‘We kunnen niet wachten om iedereen uit de branche weer live te spreken. Als Jaarbeurs staan we te popelen om alle exposanten, alle toeleveranciers en het EventSummit team op 20 mei met open armen te ontvangen op de Back to Live Edition van EventSummit. Peter van der Veer, commercieel directeur van de Jaarbeurs: 'We zijn vereerd gastheer te zijn van EventSummit en alle collega’s te kunnen ontvangen. We helpen vanzelfsprekend graag om het derde Fieldlab experiment bij ons in huis te faciliteren en natuurlijk gaat ons popup theater SCALA daar een rol in spelen, dat we hebben opgebouwd in ons hallencomplex conform de geldende coronamaatregelen. Als eerste evenementenlocatie in Nederland ontvingen we vorig jaar het Kiwa keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen, we doen er alles aan om evenementen, beurzen en congressen weer zo veilig mogelijk te kunnen laten plaatsvinden.' De ticketregistratie is open Het aantal bezoekers is gelimiteerd. Het advies is dan ook om tijdig een ticket te boeken. Naar verwachting zullen ook alle beschikbare stands snel uitverkocht zijn, omdat niemand dit eerste grote live moment in de branche wil missen. Joris Bots, EventSummit: ‘Omdat door corona veel bedrijven financieel geraakt zijn, hebben we besloten om de kosten voor komende editie te verdelen onder zowel de exposanten als de bezoekers. Exposanten betalen een lager bedrag en bezoekers betalen dit jaar bescheiden entreekosten. Informatie, inspiratie, innovatie maar vooral LIVE interactie. Er zijn 250 exposanten die je graag informeren over hun locatie, product of dienst. Ondanks corona zijn er het laatste jaar nieuwe innovatieve bedrijven of producten bijgekomen. In de twee seminarruimtes kun je je de hele dag laten inspireren door een tiental sprekers. Op het catering en evenementenveld kun je de hele dag genieten van lekker eten, een drankje en mooi entertainment. En kun je elkaar eindelijk weer live spreken na zo’n lange tijd.

Image

Jaarbeurs sluit 2020 af met verlies èn vertrouwen in de toekomst

Crisis benut om te investeren in innovatie en digitalisering De Koninklijke Jaarbeurs heeft het verlies in coronajaar 2020 weten te beperken tot 12,4 miljoen euro (2019: ruim 12 miljoen netto-winst). Het beurzen- en evenementencomplex zag de omzet in het verslagjaar meer dan halveren, tot 58 miljoen euro (2019: 141 miljoen). Omdat de Jaarbeurs een succesvol 2019 achter de rug had en dankzij de corona-werkgelegenheidsregeling van de rijksoverheid (NOW), is de financiële situatie nog steeds solide en kijkt ze met vertrouwen uit naar de toekomst. 2020 is dankzij de goede uitgangspositie daarom ook gebruikt om de duurzaamheidsstrategie te versnellen en om verder te investeren in technologie, digitalisering en innovatie. CEO van de Koninklijke Jaarbeurs Albert Arp: “2020 is zonder twijfel een van de meest bijzondere jaren uit onze 104-jarige geschiedenis. In het begin van het jaar zette de goede financiële trend, die we vanaf 2016 hadden ingezet, zich nog onverminderd voort. Daardoor gingen we gelukkig financieel top-fit de crisis in en komen wij er ook weer fit uit. Ingrijpen in het personeelsbestand konden we gelukkig lang uitstellen en tot een minimum beperken.” China activiteiten herstelden zich in tweede helft van het verslagjaar De Jaarbeurs is ook actief in onder ander Azië met haar dochterondernemingen: “Door de stringente aanpak van de Chinese overheid, kon onze dochteronderneming in Shanghai in de loop van juni alweer de deuren openen en heeft het in 2020 goede resultaten kunnen laten zien. Die ervaring sterkt ons in het vertrouwen dat we ook in Nederland een herstel zullen gaan zien in beurzen, congressen, evenementen en andere bijeenkomsten, zodra dat weer veilig kan”. Investeren en nieuwbouw De Jaarbeurs heeft 2020 aangegrepen om flink te investeren in veiligheid, digitalisering, technologie, duurzaamheid en innovatie, zodat de Jaarbeurs na de crisis aantrekkelijk en goed beslagen ten ijs komt. Arp voorziet een gefaseerde opstart in de tweede helft van 2021; “Ik zie ook dit jaar als een jaar van verder investeren en transformeren, om ook de komende jaren net zo succesvol te kunnen zijn als voor de crisis. Ook blijven we onverminderd doorwerken aan onze nieuwbouwplannen om de meest duurzame evenementenlocatie van Europa te worden, in een nieuw en bruisend Utrechts Beurskwartier.”