Nieuwe Jaarbeurs kansen voor Utrecht

Image
Nieuwe Jaarbeurs kansen voor Utrecht

Jaarbeurs presenteert vandaag samen met MVRDV haar ontwerp voor een nieuw en eigentijds beurs-, event- en congrescentrum. ‘Wij denken dat het plan fantastische kansen biedt voor Jaarbeurs, de stad Utrecht én zijn bewoners’, zegt CEO Albert Arp.

Een nieuwe Jaarbeurs met alle faciliteiten voor nationale en internationale beurzen, events en ontmoetingen. Ontworpen volgens de hoogste normen van duurzaamheid en technologie. Innovatief en inspirerend, met een groen dak. Een waterfront met horeca aan het Merwedekanaal.

Dit zijn elementen uit het masterplan dat Jaarbeurs CEO Albert Arp vandaag samen met MVRDV heeft aangeboden aan de gemeente Utrecht. Met de nieuwe Jaarbeurs denkt Arp te kunnen voldoen aan alle wensen van huidige en toekomstige klanten: “Met de nieuwe Jaarbeurs hopen wij in te kunnen spelen op de huidige en toekomstige behoeften van onze klanten, bezoekers en de bewoners van Utrecht. Wil willen meebouwen aan een aantrekkelijke stad, waarbij leefbaarheid en duurzaamheid centraal staan”, aldus Arp.

Leefbaar, duurzaam en aantrekkelijk
Het ambitieuze masterplan, van de hand van architect en stedenbouwkundige Winy Maas, medeoprichter van MVRDV, beslaat een compleet nieuw gebied; het Jaarbeursdistrict. Een aantrekkelijk gebied om te leven, wonen en werken. Het nieuwe beurs- event- en congrescentrum vormt het kloppend hart. Bovenop de innovatieve en meer compacte Jaarbeurs, komt een levendig groen dak. Arp noemt het een stadsoase: ‘Een nieuw icoon voor Nederland, Europa en vooral voor de stad Utrecht.’

Het Jaarbeursdistrict wordt een belangrijke verbinding tussen de binnenstad enerzijds en de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland anderzijds. De Jaarbeurs Boulevard vormt de ruggengraat: de levendige hoofdroute van het station naar de beurs en achterliggende wijken. De logistiek verdwijnt uit zicht en het nieuwe waterfront met horeca aan het Merwedekanaal vergroot de leefbaarheid, duurzaamheid en aantrekkelijkheid van het gebied. 

Hart voor de stad
‘Jaarbeurs is een private partij die niet alleen in een eigen gebouw investeert, maar ook de omgeving in de plannen meeneemt’, zegt Winy Maas van MVRDV. ‘Dit masterplan laat zien dat Jaarbeurs hart heeft voor de stad en het aandurft buiten de gebaande paden te denken. Hard nodig, want momenteel is het gebied onderbenut, terwijl het de potentie heeft een fantastisch stadsdeel te worden. Het plan is ook een kans de stad aanzienlijk te verbeteren en het grotere centrum op een goede manier te verbinden’.

Zowel Jaarbeurs als de stad Utrecht heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid en gezond stedelijk leven. Belangrijke uitgangspunten zijn de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties; doelen die verder reiken dan de geijkte technische en groene oplossingen. Arp: ‘Zo denken we bijvoorbeeld ook na over hoe Jaarbeurs kan bijdragen aan een groenere en meer diverse stad en hoe we onze bedrijfsvoering kunnen verduurzamen.’

Dialoog aangaan
De volgende stap is het opstellen van een omgevingsvisie voor dit deelgebied. Burgemeester Jan van Zanen nam vanmiddag het masterplan in ontvangst. ‘Opnieuw en nog meer dan in het verleden, legt Jaarbeurs de verbinding tussen het Centrum, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. Samen met de stad én Jaarbeurs gaan we onderzoeken of en hoe we dit plan kunnen laten aansluiten bij onze ambities voor Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen.’

Hiervoor zal intensief met alle belanghebbenden worden opgetrokken. Arp: 'Jaarbeurs wil vooral de dialoog met de stad aangaan. ‘We hopen zo in gezamenlijkheid bij te dragen aan een nieuwe toekomst. Voor Jaarbeurs, de stad, de inwoners en onze economie.’

Voor meer informatie https://nieuwe.jaarbeurs.nl

Over Jaarbeurs
Jaarbeurs onderstreept het belang van oprechte aandacht in de rol die zij speelt bij het verbinden van mensen, merken en markten. Jaarbeurs organiseert en faciliteert het hele jaar door live events en online platformen waarmee zij waardevolle belevingen en verbindingen creëert.

Image

KPN kiest voor duurzaam partnership met Dutch Health Hub van de Jaarbeurs

Utrecht, 14 september 2021. KPN Health, digitale partner van de zorgsector, kiest voor een duurzaam marketingpartnership met de Dutch Health Hub, het recent opgerichte kennis- en innovatieplatform dat een motor wil zijn voor toekomstbestendige zorg. KPN en de Dutch Health Hub zetten zich beide in voor een innovatieve digitaliseringsslag in de zorg en dat is terug te zien in deze overeenkomst. De komende maanden starten KPN Health en de Dutch Health Hub gezamenlijke campagnes. Beide bedrijven zijn al enige tijd bezig om de digitalisering in de zorg te versnellen. KPN doet dat bijvoorbeeld in de vorm van KPN Health Exchange – het uitwisselen van vertrouwelijke informatie in systemen op een goed beveiligde manier. De Dutch Health Hub doet dat door partijen in de zorg live en online bij elkaar te brengen voor inspiratie, kennisuitwisseling en strategievorming. De samenwerking begint met een webinar van KPN Health over Health Exchange. Vanwege de huidige coronarichtlijnen, vindt de sessie online plaats in de Jaarbeurs Studio. Tijdens dit webinar komen ervaringsdeskundigen en experts uit de zorg aan het woord. De campagne van de samenwerking wordt voortgezet in het najaar en wordt inhoudelijk nog vorm gegeven. Vinood Mangroelal (EVP KPN Health): ‘Vanuit onze missie om de zorg samen toegankelijk te houden, digitaal en persoonlijk, is een partnership met de Dutch Health Hub erg logisch. Wij zien veel potentie in dit nieuwe initiatief en kijken er naar uit om samen met Ruud en zijn team nuttige content en initiatieven op te zetten waarmee wij samen met verschil kunnen maken’ Director Dutch Health Hub Ruud Koolen is erg blij met dit nieuwe partnership: “KPN Health en de Dutch Health Hub vinden elkaar in de ambitie om de zorg duurzaam en toekomstbestendig te maken. Digitalisering is daarbij cruciaal. Wij gaan elkaar de komende tijd versterken in het leveren van ijzersterke kennis en informatie, waarmee we beslissers in de zorg echt verder kunnen helpen in hun strategievorming op dit gebied. Juist nu is een versnelling in digitalisering cruciaal om de zorg goed overeind te kunnen houden.” Vandaag, 14 september, hebben Vinood Mangroelal en Ruud Koolen de overeenkomst ondertekend in de Jaarbeurs Studio. Over KPN Health Dagelijks ondersteunen wij zorgorganisaties op weg naar een digitale toekomst. Een toekomst waarin we samen de zorg toegankelijk houden, digitaal en persoonlijk. Met technologie die ondersteunt, makkelijk in gebruik is en aansluit op de behoefte van mensen. Wij snappen dat digitalisering ook vragen oproept. Hoe werkt u samen met andere zorgverleners, wat is de nieuwe rol van de patiënt? Hoe gaat u om met veiligheid, betrouwbaarheid, digitale identiteit? Gebruik daarom onze expertise over veilige informatie-uitwisseling in de zorg. KPN Health is uw partner op het gebied van Netwerk, ICT en Security in de zorg. Meer informatie: https://www.kpn.com/zakelijk/branches/zorg.htm Over Dutch Health Hub De Dutch Health Hub is een initiatief van de Jaarbeurs. We willen partijen samenbrengen en in beweging zetten. We creëren nieuwe coalities die samenwerken en innoveren. Met als doel betaalbare, betere en duurzamere zorg met meer aandacht voor gezondheid en preventie. Meer informatie: https://www.dutchhealthhub.nl/

Image

Grootste evenement voor digitalisering van de zorg live in Utrecht

Zorg & ICT van 2 tot en met 4 november in de Jaarbeurs Utrecht, 13 september 2021 – Zorg & ICT, het grootste live evenement over digitalisering van de zorg, vindt van dinsdag 2 tot en met donderdag 4 november plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Zeker nu is de behoefte groot om de zorg persoonlijker, goedkoper, slimmer, duurzamer en sneller te maken. Onder het thema Keep up the Change besteedt Zorg & ICT ruim aandacht aan deze uitdagingen. De registratie is inmiddels geopend en de toegang is gratis. Aanmelden kan via de website https://www.zorg-en-ict.nl/. Audrey Wilschut van Zorg & ICT: “We kijken er erg naar uit om iedereen weer live te ontmoeten. Drie dagen lang is Zorg & ICT hét podium voor leveranciers die met hun relevante en slimme ICT-oplossingen en technologieën willen bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige zorg. Professionals in de zorgsector bezoeken de beurs voor de nieuwste kennis en inzichten, inspiratie, het spotten van de laatste innovaties en om ervaringen te delen en te netwerken met vakgenoten. We hebben een mooi scala aan exposanten en een uitgebreid en boeiend sprekersprogramma. We hebben er zin in.” Onderwerpen rondom digitale zorg die tijdens Zorg & ICT aan bod komen zijn onder andere de juiste zorg op de juiste plek, gegevensuitwisseling, datagedreven zorg, de opschaling en implementatie van innovatie, en zorgplatformen en regiosamenwerking. De Jaarbeurs heeft uitgebreide maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zodat live bijeenkomsten volgens de hoogste veiligheidsnormen kunnen plaatsvinden. Daarvoor ontving de Jaarbeurs als eerste evenementenlocatie in Nederland het speciale Kiwa-keurmerk. Meer informatie is te vinden op www.zorg-en-ict.nl. Bezoekers kunnen zich daar ook registreren.