Kiwa COVID-19 keurmerk

Image

Koninklijke Jaarbeurs heeft vandaag als eerste evenementenlocatie in Nederland het keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen van keuringsinstituut Kiwa ontvangen. De afgelopen periode heeft Kiwa de maatregelen getoetst die Jaarbeurs heeft genomen om de eventuele verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Met het keurmerk kan Jaarbeurs laten zien dat beurzen, congressen en andere bijeenkomsten volgens de hoogste veiligheidsnormen plaatsvinden.

Het Kiwa-keurmerk voor COVID-19 preventiemaatregelen helpt evenementenlocaties om bezoekers en gasten duidelijk te maken dat een locatie er alles aan gedaan heeft om veiligheid zo optimaal mogelijk te waarborgen. Als grootste evenementenlocatie vindt Jaarbeurs het belangrijk om bij te dragen aan de lancering van het keurmerk en om bij te dragen aan het vertrouwen van mensen dat evenementen veilig kunnen plaatsvinden.

COVID-19 coördinator van Jaarbeurs ir. Rob Kraan: “We zijn heel trots dat we dit keurmerk hebben verworven. Daarmee laten we zien dat er een veilige basis ligt waarop evenementen kunnen plaatsvinden. Aan het eind van de dag vertrouwen we natuurlijk wel op het gedrag van onze gasten en bezoekers. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat Jaarbeurs ook echt de veiligste evenementenlocatie van Nederland kan zijn.”

Het Kiwa-keurmerk is er voor organisaties die hun COVID-19 preventiemaatregelen willen laten toetsen aan de geldende nationale en internationale eisen en eventueel aanvullende branche- of bedrijfsrichtlijnen. In het kader van het keurmerk voert Kiwa periodiek een beoordeling uit, waarbij de protocollen en preventiemaatregelen van een organisatie worden gecontroleerd. Voldoet het beleid om verspreiding van het COVID-19 virus te beperken aan de geldende richtlijnen, dan levert dit een Kiwa-conformiteitsverklaring en keurmerk op.

“Als Kiwa zijn we er enorm trots op dat we met dit keurmerk een bijdrage kunnen leveren aan het op een veilige manier organiseren van evenementen in de Jaarbeurs”, zegt Michael van der Vlies, Divisiedirecteur Kiwa Management Systems. “We weten allemaal dat de uitbraak van het coronavirus een gigantische impact heeft gehad op de beurzen- en evenementensector. Ik hoop dan ook dat ons keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen de Jaarbeurs helpt om wanneer mogelijk weer aan de slag te gaan met het organiseren van mooie evenementen. Dat is niet alleen goed voor de Jaarbeurs zelf, maar voor iedereen die zo’n evenement, zakelijk of privé, bezoekt.”

Jaarbeurs app gaat helpen bij crowd control

Jaarbeurs heeft vandaag ook een eerste versie van een app gelanceerd waarmee je gemakkelijk je gedrag tijdens een beurs of evenement kunt aanpassen. Bezoekers kunnen met de Jaarbeurs Welcome app snel zien waar het druk is in het complex en er dan voor kiezen om eerst een ander deel van het evenement te bezoeken. De Jaarbeurs zelf kan op haar beurt gericht gastheren en -vrouwen inzetten om mensen meer te spreiden. De Welcome app werkt via honderden zogenaamde beacons, die in de Jaarbeurs hallen zijn opgehangen. Door technologie gebaseerd op aardmagnetische straling kan crowd control tot op de meter nauwkeurig worden georganiseerd. Het is voor het eerst dat deze technologie in deze vorm in Nederland wordt ingezet.

Jaarbeurs en corona

Net als de gehele evenementenbranche is Jaarbeurs hard getroffen door het coronavirus. Arp: “Gelukkig verkeerden we in goede gezondheid toen de crisis begon. Nu is het zaak om klaar te staan en de veiligheid van medewerkers en bezoekers nog meer te garanderen zodra de deuren weer wat verder open mogen.” Eerder dit jaar opende Jaarbeurs ook al een tijdelijk theater, SCALA, dat opgebouwd is met inachtneming van de adviezen van het RIVM. In het theater kunnen maximaal 1060 mensen op veilige afstand van elkaar van een voorstelling genieten. Een volledig overzicht van de preventiemaatregelen die Jaarbeurs heeft genomen, is te vinden op www.jaarbeurs.nl/veilig. Op 14 januari 2021 organiseert Jaarbeurs een live Q en A sessie via de website.

Image

Eerste vakbeurs sinds coronapandemie georganiseerd bij de Jaarbeurs.

Op donderdag 20 mei 2021 is EventSummit de eerste beurs die weer mag plaatsvinden sinds het uitbreken van de coronapandemie. De organisatie van EventSummit is erg blij met het besluit van Fieldlab Evenementen om van dit grootste eendaagse platform binnen de evenementenbranche op 20 mei een testevenement te maken bij ons in huis. De organisatie verwacht 250 exposanten, 2.500 bezoekers en 10+ sprekers. Er is een breed aanbod aan food, entertainment, diensten en producten aanwezig. Nieuwe onderzoeken essentieel Marcel Elbertse, voorzitter van de Stuurgroep van het onderzoeksprogramma Fieldlab Evenementen: 'Wij zijn heel blij dat we vandaag een nieuwe reeks onderzoeken mogen aankondigen. Het is mooi dat we deze opschalingstesten kunnen doen, waar we eerder opgedane kennis met hogere bezoekersaantallen kunnen toetsen. We realiseren ons terdege dat dit een absoluut voorrecht is, zeker met een blik op het huidige epidemiologische beeld, waar versoepelingen voorlopig nog even uitblijven. Deze nieuwe onderzoeken zijn echter essentieel voor de tweede fase van Fieldlab Evenementen.' Back to Live Edition Arjen Lemstra van EventSummit laat weten: ‘We kunnen niet wachten om iedereen uit de branche weer live te spreken. Als Jaarbeurs staan we te popelen om alle exposanten, alle toeleveranciers en het EventSummit team op 20 mei met open armen te ontvangen op de Back to Live Edition van EventSummit. Peter van der Veer, commercieel directeur van de Jaarbeurs: 'We zijn vereerd gastheer te zijn van EventSummit en alle collega’s te kunnen ontvangen. We helpen vanzelfsprekend graag om het derde Fieldlab experiment bij ons in huis te faciliteren en natuurlijk gaat ons popup theater SCALA daar een rol in spelen, dat we hebben opgebouwd in ons hallencomplex conform de geldende coronamaatregelen. Als eerste evenementenlocatie in Nederland ontvingen we vorig jaar het Kiwa keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen, we doen er alles aan om evenementen, beurzen en congressen weer zo veilig mogelijk te kunnen laten plaatsvinden.' De ticketregistratie is open Het aantal bezoekers is gelimiteerd. Het advies is dan ook om tijdig een ticket te boeken. Naar verwachting zullen ook alle beschikbare stands snel uitverkocht zijn, omdat niemand dit eerste grote live moment in de branche wil missen. Joris Bots, EventSummit: ‘Omdat door corona veel bedrijven financieel geraakt zijn, hebben we besloten om de kosten voor komende editie te verdelen onder zowel de exposanten als de bezoekers. Exposanten betalen een lager bedrag en bezoekers betalen dit jaar bescheiden entreekosten. Informatie, inspiratie, innovatie maar vooral LIVE interactie. Er zijn 250 exposanten die je graag informeren over hun locatie, product of dienst. Ondanks corona zijn er het laatste jaar nieuwe innovatieve bedrijven of producten bijgekomen. In de twee seminarruimtes kun je je de hele dag laten inspireren door een tiental sprekers. Op het catering en evenementenveld kun je de hele dag genieten van lekker eten, een drankje en mooi entertainment. En kun je elkaar eindelijk weer live spreken na zo’n lange tijd.

Image

Jaarbeurs sluit 2020 af met verlies èn vertrouwen in de toekomst

Crisis benut om te investeren in innovatie en digitalisering De Koninklijke Jaarbeurs heeft het verlies in coronajaar 2020 weten te beperken tot 12,4 miljoen euro (2019: ruim 12 miljoen netto-winst). Het beurzen- en evenementencomplex zag de omzet in het verslagjaar meer dan halveren, tot 58 miljoen euro (2019: 141 miljoen). Omdat de Jaarbeurs een succesvol 2019 achter de rug had en dankzij de corona-werkgelegenheidsregeling van de rijksoverheid (NOW), is de financiële situatie nog steeds solide en kijkt ze met vertrouwen uit naar de toekomst. 2020 is dankzij de goede uitgangspositie daarom ook gebruikt om de duurzaamheidsstrategie te versnellen en om verder te investeren in technologie, digitalisering en innovatie. CEO van de Koninklijke Jaarbeurs Albert Arp: “2020 is zonder twijfel een van de meest bijzondere jaren uit onze 104-jarige geschiedenis. In het begin van het jaar zette de goede financiële trend, die we vanaf 2016 hadden ingezet, zich nog onverminderd voort. Daardoor gingen we gelukkig financieel top-fit de crisis in en komen wij er ook weer fit uit. Ingrijpen in het personeelsbestand konden we gelukkig lang uitstellen en tot een minimum beperken.” China activiteiten herstelden zich in tweede helft van het verslagjaar De Jaarbeurs is ook actief in onder ander Azië met haar dochterondernemingen: “Door de stringente aanpak van de Chinese overheid, kon onze dochteronderneming in Shanghai in de loop van juni alweer de deuren openen en heeft het in 2020 goede resultaten kunnen laten zien. Die ervaring sterkt ons in het vertrouwen dat we ook in Nederland een herstel zullen gaan zien in beurzen, congressen, evenementen en andere bijeenkomsten, zodra dat weer veilig kan”. Investeren en nieuwbouw De Jaarbeurs heeft 2020 aangegrepen om flink te investeren in veiligheid, digitalisering, technologie, duurzaamheid en innovatie, zodat de Jaarbeurs na de crisis aantrekkelijk en goed beslagen ten ijs komt. Arp voorziet een gefaseerde opstart in de tweede helft van 2021; “Ik zie ook dit jaar als een jaar van verder investeren en transformeren, om ook de komende jaren net zo succesvol te kunnen zijn als voor de crisis. Ook blijven we onverminderd doorwerken aan onze nieuwbouwplannen om de meest duurzame evenementenlocatie van Europa te worden, in een nieuw en bruisend Utrechts Beurskwartier.”