Jaarbeurs groeit - En sorteert voor op het Masterplan van de Nieuwe Jaarbeurs

Image

Klanten en andere belangrijke stakeholders gunden Jaarbeurs in 2018 een groter zakenvolume, wat leidde tot een toename van de omzet met 7,5%. Het samenspel van de intense klantfocus, de stijgende omzet, het beheersen van de kosten en een gunstiger macro-economisch klimaat, werpt nog meer dan in 2017, zijn vruchten af. Uit reacties van klanten blijkt dat de waardering voor de mensen van Jaarbeurs stijgt. Dit alles resulteert in een toename van de netto-winst tot € 7,6 miljoen in 2018 (2017: € 2,6 miljoen). Jaarbeurs heeft deze winst nodig om te kunnen investeren in de Nieuwe Jaarbeurs. Het jaarverslag over 2018 is vandaag gepubliceerd.

Na jaren van verlies heeft Jaarbeurs de in 2016 ingezette “huis op orde strategie”, verder doorgevoerd. De basis is weer solide. Met een verbeterde dienstverlening, een verder gestroomlijnde organisatie ziet Jaarbeurs in 2018 een verdere stijging in bezoekersaantallen, klantwaardering en winstgevendheid. “Het gerichte beleid om te streven naar het hoogste niveau, een ‘dikke 9’, voor klant en bezoeker, uit zich niet alleen in omzet maar ook in de uitgesproken klantwaardering. We leren en ontwikkelen. Dat geeft energie en veel plezier in het werk”, aldus Albert Arp, CEO Jaarbeurs.

Kracht van live
Jaarbeurs onderstreept de kracht van live events en ontmoetingen, zowel met eigen events als door het faciliteren van events voor derden. In dit digitale tijdperk ziet Jaarbeurs de kracht van fysieke ontmoetingen steeds relevanter worden. Jaarbeurs blijft voortbouwen op haar beproefde businessmodel: het verbinden van mensen, merken en markten. Dit doet Jaarbeurs met merken uit het eigen portfolio, zoals Vakantiebeurs, VSK, FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival en Zorg & ICT. Ook als gastheer draagt Jaarbeurs bij aan het succes van haar klanten en faciliteert zij events zoals, World of Technology & Science, Bouwmaat XXL, a State of Trance, Exact Live en een benefietgala voor het Prinses Maxima Centrum.

Leefbaarheid, duurzaamheid en populariteit
De resultaten van de gezonde en winstgevende bedrijfsvoering zijn essentieel om de ambitieuze investeringsplannen te realiseren. Jaarbeurs heeft plannen om één van de meest vooruitstrevende ontmoetingsplekken van Europa te ontwikkelen. In de tweede helft van 2019 maakt zij deze plannen bekend. In samenspraak met de gemeente Utrecht ontwikkelt Jaarbeurs een dynamisch beurs- en eventplatform dat ook Utrecht op de kaart zet, met een fundament van leefbaarheid, duurzaamheid en populariteit.

Internationaal
De activiteiten van Jaarbeurs/ VNU Exhibitions bedragen ongeveer 30% van de totale omzet. Jaarbeurs werkt aan een verdere versteviging van haar positionering als ‘gateway to Asia’ door het helpen van klanten, Europese industrieën, markten en merken naar Azië te brengen.

Jaarverslag 2018
Het jaarverslag 2018, inclusief aansprekende case studies. 

Lees jaarverslag
Image

Win de Jaarbeurs voor een eigen Utrechts evenement!

Zomerse actie van RTV Utrecht en de Jaarbeurs: Win de Jaarbeurs voor een eigen Utrechts evenement! Welke evenement zou jij organiseren als je voor 1 dag de Jaarbeurs tot je beschikking krijgt? Nu Nederland langzaam maar zeker weer opengaat, ontstaat er eindelijk weer ruimte voor ontmoetingen. RTV Utrecht en de Jaarbeurs roepen de Utrechters daarom op met leuke ideeën te komen. Iedereen kan plannen insturen: examenfeesten, bruiloften, sportwedstrijden, concerten, festivals of rommelmarkten, in principe is álles mogelijk. Aan het eind van de zomervakantie zal het winnende plan ook daadwerkelijk in de Jaarbeurs gerealiseerd kunnen worden. "Utrecht beschikt met de Jaarbeurs over een unieke plek voor grootschalige ontmoetingen. Nu de wereld eindelijk weer opengaat, willen we de Utrechters laten dromen over het ultieme evenement waarmee we dat kunnen vieren", zegt Peter van der Veer, commercieel directeur van de Jaarbeurs. "Wij stellen hiervoor een gehele hal of de grote zaal van het Beatrix Theater beschikbaar, dus in principe is bijna álles mogelijk. Het moet vooral feestelijk zijn en toegankelijk voor alle Utrechters”. "Mensen hebben reikhalzend uitgekeken naar meer vrijheid. Nu die weer in beeld komt, zijn wij benieuwd welke behoeften er in de provincie leven en met welke creatieve ideeën de Utrechters komen", aldus mediadirecteur William Valkenburg van RTV Utrecht. Alle mediakanalen van RTV Utrecht zullen gedurende de zomermaanden de actie volgen er erover berichten: de voorbereidingen, het juryberaad, het stemmen, de bekendmaking van de winnaar en natuurlijk het evenement zelf. Heb jij een fantastisch idee om de nieuwe vrijheid te vieren? Doe mee met de actie en wie weet mag jij zelf aan het einde van de zomervakantie jouw evenement in de Jaarbeurs realiseren. Wij doen de deur open, doen het licht en de ventilatie aan en de rest is aan jou! Laat ons weten hoe jouw ideale evenement eruitziet en hoe je het denkt te organiseren. Stuur vóór 17 juli je plan, voorzien van toelichting, naar www.jaarbeurs.nl/win. Het liefst met een leuke video of met foto's en/of moodboard. Alles om jouw idee eruit te laten springen. Uit alle inzendingen selecteert een deskundige Utrechtse jury de beste ideeën. Daarna is het de beurt aan het publiek: welk van de geselecteerde ideeën krijgt de meeste stemmen en ontvangt de sleutel tot de Jaarbeurs? De winnaar krijgt dan, voor 1 dag, toegang tot een hal of zaal van de Jaarbeurs! Natuurlijk doet RTV Utrecht verslag van de actie en het uiteindelijke evenement. Op alle belangrijke momenten is de regionale omroep erbij: online, via radio en op TV! Doe mee! Het aanmelden van je idee kan via www.jaarbeurs.nl/win RTV Utrecht is de omroep voor de stad en provincie Utrecht.

Image

Peter Roeleveld en Noah van de Wetering winnen Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021

HKU en Koninklijke Jaarbeurs maken winnaars bekend Peter Roeleveld en Noah van de Wetering winnen Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 HKU studenten Peter Roeleveld en Noah van de Wetering hebben de Koninklijke Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 gewonnen. Sinds 1917 heeft de Jaarbeurs een traditie van affiches, gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om te vieren dat de deuren weer open mogen nu de lockdown versoepelt, heeft de Jaarbeurs in samenwerking met HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) studenten uitgedaagd om een affiche voor de opening te maken. Het ontwerp van Roeleveld en Van de Wetering kwam als winnaar uit de bus en is de komende tijd prominent te zien in en om de Jaarbeurs. De jury beoordeelde het affiche als “een prettige poster met een typografie die het contrast zoekt en tegelijkertijd eenheid uitstraalt. Het beeld heeft een diepte en gelaagdheid, met een sterke compositie. De golven in het ontwerp geven het gevoel van levendigheid, een frisse wind. Het daagt je uit om te blijven kijken.” De jury was ook enthousiast dat de twee winnaars met uiteenlopende expertises hebben samengewerkt aan de poster. Peter Roeleveld is tweedejaars student Graphic Design aan HKU, Noah van de Wetering is tweedejaars student Photography. De tweede prijs in de posterwedstrijd werd gewonnen door Noa Wassink, de derde door Daniël Santé. Juryvoorzitter Aletta Kok, directeur marketing en digital van de Jaarbeurs, is onder de indruk van de kwaliteit van de inzendingen: “Geweldig om te zien hoe studenten allemaal hun eigen vertaling hebben gevonden om het moment te vieren dat de Jaarbeurs weer open kan. Wij hebben er erg veel zin om weer gasten en bezoekers te kunnen begroeten en we gaan het winnende affiche ook veel gebruiken in en om het gebouw, ook op onze digitale informatieschermen. Namens de jury feliciteer ik graag alle winnaars en bedank ik alle inzenders voor hun geweldige bijdragen!” De jury van de Koninklijke Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 bestond naast Kok uit HKU docenten Sue Doeksen en Lyanne Tonk, en grafisch ontwerpster Willemijn Staal. De wedstrijd werd bij HKU begeleid door docente Grafisch Ontwerp Anke van Haarlem.