HKU

Koninklijke Jaarbeurs en HKU maken winnaars posterwedstrijd 2024 bekend

Utrecht, 15 april 2024 – De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen. Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.

Winnende poster: HKU-student ontwerpt kleurrijke levenslijn van Jaarbeurs
Jaarbeurs heeft in samenwerking met HKU studenten uitgedaagd om een poster te maken rondom de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. In deze campagne geeft Jaarbeurs met bijzondere verhalen van klanten, bezoekers en medewerkers de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs biedt weer. Esther Driessen, juryvoorzitter en hoofd corporate communicatie van Koninklijke Jaarbeurs: “We hebben fantastische inzendingen mogen beoordelen van aanstormende Nederlandse ontwerpers. Jonas van Son heeft een kleurrijke poster ontworpen waarop de levenslijn van Jaarbeurs in verschillende kleuren is verwikkeld. De kleuren staan synoniem voor de verhalen van ‘De wereld van Jaarbeurs’. Het ontwerp vormt een duidelijk geheel, dus wat ons betreft is Jonas een terechte winnaar.” Jonas van Son: "Om hier te mogen staan was al een eer, maar dat ik heb gewonnen is helemaal fantastisch." De winnende poster is de komende periode op verschillende plekken binnen en buiten Jaarbeurs te zien.

Aanstormende Nederlandse ontwerpers vallen in prijzen
De tweede prijs werd gewonnen door Julia Penning. Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving van het Centraal Museum, is als jurylid onder de indruk: “Een prachtige grafische poster dat tot een mooi geheel leidt. Door het gradiënt gebruik en de lichte tinten gebeurt er veel, maar is het toch rustig om naar te kijken.” De derde prijs ging naar Dewi van der Meulen. “Deze illustratieve poster is een bom van creativiteit. Elke letter geeft een ander verhaal van de wereld van Jaarbeurs weer”, vertelt jurylid Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.

Jitkse Hirs, relatiemanager HKU, benadrukt de goede samenwerking: “Jaarbeurs biedt onze talentvolle studenten een prachtig podium. De kruisbestuiving tussen het talent van HKU en onze samenwerkingspartner Jaarbeurs leidt ook dit jaar weer tot een geweldig resultaat.”

Aanmoedigingsprijzen: explosie van kleuren
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Zo vallen Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen in de prijzen. Peter Roeleveld, winnaar HKU posterwedstrijd 2021, begeleidde deze editie: “De explosie van kleuren die Rebecca Stroeven gebruikte voor haar poster waarmee zij oude affiches van de afgelopen jaren gebruikte, maakt dat we haar een aanmoedigingsprijs geven. Ook Tobias Muller is een terechte tweede winnaar van de aanmoedigingsprijs. Op een speelse illustratieve wijze heeft hij het thema ‘De wereld van Jaarbeurs’ perfect weergegeven in een wereldbol. Ook Marileen Janssen ontwierp een poster die visueel fijn is om naar te kijken. Zij verdient ook een terechte aanmoedigingsprijs. Haar poster laat de levenslijn van Jaarbeurs goed zien. Er is geen begin en er is geen eind. Een constant veranderend pad maar wel met een visie die hetzelfde blijft.”

De jury van de Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs, Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs en Roos van Laer, conservator in opleiding. De wedstrijd werd begeleid door de winnaar van de editie van 2021, Peter Roeleveld.

Nieuws

KCJ
Nieuws

Kamperen onverminderd populair: Kampeer & Caravan Jaarbeurs trekt weer meer bezoekers

Utrecht, 9 oktober 2024 – De 59ste editie van Kampeer & Caravan Jaarbeurs trok dit jaar 4 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Met bijna 42.000 bezoekers is het grootste kampeerevent van Nederland zeer succesvol afgerond. Dit jaar was er bijzondere aandacht voor duurzaamheid, technologie en innovatie. Op de beursvloer werden dan ook vele primeurs en innovaties gepresenteerd. Het evenement heeft de verwachtingen van zowel exposanten als bezoekers overtroffen. Ook de organisatie van Kampeer & Caravan Jaarbeurs kijkt trots terug.
FMIR
Nieuws

FMIR congres voor zorgprofessionals verhuist naar Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 1 oktober 2024 - Het toonaangevende FMIR congres (Future of Medical Imaging and Radiotherapy) maakt een belangrijke stap in haar ontwikkeling. Het evenement, dat zich richt op zorginnovaties in medische beeldvorming en radiotherapie, vindt in 2025 voor het eerst plaats in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Deze verhuizing markeert een cruciale fase in de ambitie van KALCIO Healthcare, de organisator van het congres.
NTCC
Nieuws

VNU Asia Pacific, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, wint prestigieuze internationale award

Utrecht, 30 september 2024 – Jaarlijks worden in Thailand door de Nederlands-Thaise Kamer van Koophandel (NTCC) de NTCC Business Awards uitgereikt. Onder acht genomineerden kwam dit jaar VNU Asia Pacific, gevestigd in Thailand en onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, als winnaar uit de bus in de categorie ‘International Trade Services: Integrated Solutions’. De prijs werd afgelopen vrijdag 27 september uitgereikt tijdens het 25ste NTCC galadiner ter ere van 420 jaar handelsrelaties tussen Nederland en Thailand.
FHI
Nieuws

Techbeurzen WoTS en Electronics & Applications de komende vier jaar in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 27 september 2024 – Gisteren werd op de vakbeurs World of Industry, Technology & Science (WoTS) in Koninklijke Jaarbeurs een feestelijk moment gevierd met de ondertekening van een meerjarenovereenkomst tussen Jaarbeurs en FHI, federatie van technologiebranches (FHI). Hiermee is vastgelegd dat de toonaangevende vakbeurzen WoTS en Electronics & Applications de komende vier jaar in Jaarbeurs georganiseerd worden. WoTS 2024 loopt nog tot en met vandaag.
Moulin Rouge
Nieuws

Vernieuwd Beatrix Theater in Utrecht klaar voor spectaculaire première Moulin Rouge! De Musical

Utrecht, 18 september 2024 - Het Beatrix Theater in Utrecht van Koninklijke Jaarbeurs maakt zich op voor de grootse première van Moulin Rouge! De Musical op 19 september. Voor de komst van de extravagante musical moest het theater een grote aanpassing ondergaan. De theaterzaal is voorzien van een imposante set boordevol opvallende visuele elementen, zoals de iconische rode windmolen en een vijf meter hoge blauwe olifant. Hiervoor moesten het plafond en de muren van de theaterzaal gedeeltelijk verwijderd worden. Daarnaast is de zaal rijk gedetailleerd met weelderige stoffen en glinsterende kristallen kroonluchters, waardoor het publiek zich volledig zal wanen in de beroemde Parijse nachtclub.
Heineken
Nieuws

Heineken en Koninklijke Jaarbeurs: een gouden duo

Utrecht, 11 september 2024 – HEINEKEN Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen en versterken hun samenwerking. De contractverlenging van vijf jaar benadrukt de goede band tussen de Utrechtse evenementenlocatie en de bierbrouwer, die sinds 2019 aan elkaar verbonden zijn. Bezoekers aan Jaarbeurs kunnen de komende jaren opnieuw genieten van een Heineken biertje, met of zonder alcohol, op onder andere Vakantiebeurs, Beurs Eigen Huis, BouwBeurs, MOTORbeurs Utrecht en tijdens theatervoorstellingen en congressen in het Beatrix Theater.