Bel mij terug
030 295 2999

Jaarbeurs Hallen

Partners in ontmoetingen in Resultaat

 

“Hoe verkoop je 35.000 kaarten in één dag?”

Jasper Peeters en Clayton Fredrik, marketingmanager van entertainment en mediabedrijf ID&T over samenwerking.

Terug naar overzicht

Thunderdome knalt nog één keer in Jaarbeurs
De kranten stonden er een paar maanden geleden vol mee: Thunderdome zou nog één keer alle dedicated fans van hardcore samenbrengen in Jaarbeurs. Na vijf jaar van de radar verdwenen te zijn, vulden harde beats de zalen van de Utrechtse eventlocatie als nooit tevoren. In groten getale kwamen fans opdagen om voor de allerlaatste keer een eerbetoon te brengen aan Thunderdome. We blikken terug met Clayton Fredrik, marketingmanager van entertainment- en mediabedrijf ID&T en Jasper Peeters van Jaarbeurs. 

In 2012 namen we afscheid van Thunderdome. Nu zijn jullie weer terug, vertel.
Clayton: ‘Simpel: hardcore never dies en dit jaar bestonden we 25 jaar. We zagen dat er nog ontzettend veel vraag was vanuit onze fans. De merchandising van Thunderdome is bijvoorbeeld nooit gestopt. We kozen er in eerste instantie voor om nog twee die hard days te organiseren. Het waren kleinschalige events met fans om de community bij elkaar te brengen met de muziek en alles eromheen. Er bleek zo veel animo, het was direct uitverkocht. Onze fans zijn zo toegewijd! We konden bijna niet anders dan nog één keer een comeback te maken met 25 Years of Hardcore.’ 

Jasper: ‘Jaarbeurs en ID&T zijn al jarenlang goede partners. Achter de schermen werkten we stilletjes al samen en waren we al wat langer plannen aan het smeden voor een comeback. Ik wist alleen nog niet waar, wanneer en in welke vorm. Ik kom zelf uit Gilze-Rijen, het was het festivalseizoen en ik stond in mijn achtertuin. Er vloog een vliegtuig over met daarachter de tekst: ‘‘The Thunder is back!’. Vanaf toen wist ik dat het écht ging gebeuren.’

Hoe reageerde het publiek op die comeback? 
Clayton: ‘De hardcore scene is nog springlevend. We hadden wel verwacht dat het veel teweeg zou brengen, juist omdat we het vijf jaar geleden hadden afgesloten. Maar de hype die toen volgde, die hadden we niet voorzien. Het werd volledig omarmd door de gehele elektronische industrie. Het komt misschien wel door het erfgoed dat Thunderdome heeft.’

Jasper: ‘De spanning hing in de lucht. Niet alleen mijn sociale kring reageerde enthousiast – wij gingen vroeger ook naar Thunderdome – maar we zagen ook een stijging in de statistieken op de website van Jaarbeurs. Er was een hoop commotie om het merk Thunderdome. Zeker toen we kaarten gingen weggeven. De statistieken van die specifieke actie, rezen de pan uit!’ 

De nieuwe editie was al snel uitverkocht…
Clayton: ‘Ja! Het zit denk ik in de liefde voor muziek, maar ook zeker in alles wat Thunderdome uitstraalt. Thunderdome is vriendschap en broederschap. En dat werd na vijf jaar weer samengebracht, met hardcore als gemene deler. Die toewijding is ons succes.’

Jasper: ‘Mooi he? Vanuit Jaarbeurs is het bijzonder om mee te mogen werken met zo’n stabiel merk. Er waren in één dag 35.000 kaarten verkocht!’ 

Was het event anders dan vroeger? 
Clayton: ‘Bij zoveel animo moest het wel de beste productie zijn die we konden maken. En dat is gelukt, het was echt zo’n memorabele show. Een mooie combinatie van liefhebbers van hardcore en een ongelooflijk goede vibe. Deze mensen kwamen puur voor de muziek en er ontstonden hechte vriendschappen. Sowieso is de sfeer op hardcorefeesten eigenlijk altijd goed, maar het feit dat Thunderdome na vijf jaar terugkeerde, maakte het nog specialer. Dat voelde je gewoon!’

Jasper: ‘Dit was een echte comeback. Iedereen kwam samen. Zowel de oude garde, als de nieuwe generatie en het internationale publiek. Natuurlijk voelden we wel een druk als faciliterende partij, dit festival moest extra speciaal zijn. Maar volgens mij is dat wel gelukt.’ 

Thunderdome en Jaarbeurs, een gouden combinatie? 
Clayton: ‘Ja, Thunderdome is een concept waar we de hele breedte van hardcore willen laten zien. We zijn dus afhankelijk van de mogelijkheid tot meerdere grote zalen. Bij Jaarbeurs kan dat. Bovendien is de ligging in het hart van Nederland ideaal. Zo’n dertig procent van onze bezoekers komt vanuit het buitenland, dus ook voor hen is deze locatie goed te doen.’

Jasper: ‘Vinden wij wel! Jaarbeurs zit in het midden van het land. Voor een festival als Thunderdome met zoveel bezoekers en uitgangspunten, zijn maar weinig locaties geschikt. Ik denk dat we als Jaarbeurs dan de beste papieren hebben.’ 

Hoe is de samenwerking met Jaarbeurs? 
Clayton: ‘De manier waarop beide teams – ons productieteam en het Jaarbeursteam – samenwerken, is altijd goed. In overleg bespreken we alles en we doorlopen het traject met veel plezier. Jaarbeurs staat altijd voor je klaar om het evenement tot een succes te maken. Het zijn zeer capabele en vriendelijke mensen die er hetzelfde in staan als wij. Samen zorgen we ervoor dat we het allerbeste feest geven dat er is.’ 

Jasper: ‘Eens! In 1992 begonnen we met Thunderdome - The Final Exam. Sindsdien hebben we altijd een goede verstandshouding gehad en zijn we partners geweest. We durven elkaar dus ook wel scherp te houden en gaan een discussie niet uit de weg. Bij een volwaardig partnership draait het om elkaar motiveren om zo naar een gezamenlijk doel te werken.’  

En…kunnen we in de toekomst weer van Thunderdome genieten? 
Clayton: ‘Ik kan daar niks over zeggen nu. We hebben zo’n gigantisch succesvol evenement gehad, daar moeten we nog even van nagenieten. De merchandise loopt nog gewoon door, want de fans veranderen niet. Maar wij moeten eerst rustig kijken wat we gaan doen.’ 

Jasper: ‘Dat is aan Thunderdome. Wij zien onszelf in ieder geval als een zeer sterke partner op een logische en goede bestemming. Als het festival wel terugkomt, dan hopen we dat Jaarbeurs weer de thuisbasis mag zijn.’ 

Wij hebben een ruimte voor iedere gelegenheid

Wij nemen graag contact met u op om de mogelijkheden voor uw evenement te bespreken.