Jong ondernemen

Hoe inspireer je 700 studenten in dezelfde ruimte?

Jong Ondernemen organiseert inspirerend Start-Up Festival in Media Plaza

Begin oktober stroomde Media Plaza van Jaarbeurs vol met een kleine 700 ondernemers in spe. Het was de kick-off van het nieuwe (ondernemers)jaar van Jong Ondernemen. Een dag waarbij bakken vol inspiratie, kennis en sfeer werden gedeeld. Jonas de Groot, directeur van de stichting, vertelt over het event en hoe deze tot stand is gekomen. 

Jong Ondernemen is een stichting die ondernemersprogramma’s ontwikkelt voor het onderwijs. De stichting is hét platform voor ondernemerschap op school en helpt jongeren bij het ontdekken van hun talenten. Jonas: ‘De arbeidsmarkt is aan het veranderen. Dit zorgt ervoor dat er andere vaardigheden dan vroeger worden gevraagd. Bijvoorbeeld flexibiliteit, creativiteit en probleemoplossend denken. Dit zijn de 21st century skills. Wij besteden aandacht aan deze skills door programma’s te bieden voor de basisschool, het voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo. Een van onze programma’s is Junior Company waarbij bovenbouwleerlingen een eigen bedrijf oprichten en runnen tijdens een heel schooljaar. Hetzelfde gebeurt ook op het mbo en hbo met Student Company.’

Start van het nieuwe jaar

De kick-off van deze programma’s vond plaats in Media Plaza. Het ‘Start-up Festival’ stond volledig in het teken van de aankomende ondernemers te inspireren. Jonas: ‘De dag begon met een powersessie, waarbij we samen onder begeleiding van Hakaman een haka deden om op te warmen voor de dag. Spannend, maar hoe bijzonder om met honderden mensen tegelijkertijd zoiets uit te voeren? Daarna kwamen de sprekers. Ron Simpson, Eva Eikhout en Roger Olivieira vertelden over hun ervaringen met het ondernemerschap. De sprekers hadden de volle aandacht, het podium is heel hip en fancy – het staat in het midden van de zaal. En de stoelen staan hier omheen. Dat betekende veel rondlopen en het publiek inkijken, en dat maakte de dynamiek super interactief en uitdagend. 
Het is mooi om te zien hoe enthousiast iedereen was. Ik heb zelf deze dag heel veel deelnemers gesproken, en ik heb alleen maar goede verhalen gehoord.’ 
 

Jong ondernemen

Inspirerende locatie

Volgens Jonas kwam dit door een combinatie van factoren. Zo waren de sprekers fantastisch en zij zorgden voor veel inspiratie en motivatie. Aan het einde van de dag draaide de dj vette plaatjes en was er een borrel bij de bar: ‘We hadden één doel voor ogen: dat jongeren geïnspireerd weer naar buiten gaan. Voor een groot deel zijn wij verantwoordelijk, wij maken immers het programma. Maar het faciliterende gedeelte is hier minstens zo belangrijk. Jaarbeurs weet hoe ze dit fantastisch goed moet organiseren. De service bij de voorbereiding en op de dag zelf, de lunch, borrel, aankleding en de locatie dus. Media Plaza is een vette locatie. We hadden bijvoorbeeld allemaal witte stoelen, goede verlichting – het was echt een evenement. Dat draagt zeker bij aan de inspiratie.’ 
 

Jong ondernemen

Goed te bereiken

Jong Ondernemen is een stichting en dus moet men kritisch kijken waar het budget naartoe gaat. Jonas: ‘We moeten op de centen letten. Ook in de keuze voor de venue. We hielden rekening met een heleboel aspecten. Bereikbaarheid bijvoorbeeld: de locatie moest goed te bereiken zijn met openbaar vervoer, maar ook met touringcars. Aan de andere kant geef je maar één keer je centen uit, dus wil je ook de garantie dat het goed komt. Dat wisten we bij Jaarbeurs. We werken al wat langer samen en we weten dat ze bij Jaarbeurs hun hand niet omdraaien voor dit soort evenementen. 
 

Kwalitatief goed

Wat de toekomst brengt, weet Jonas nog niet. Maar dat hij te spreken is over de samenwerking, is duidelijk. Jonas: ‘We kunnen lezen en schrijven met Jaarbeurs en onze vaste contactpersoon Corry. Ze is streng in deadlines en aantallen, maar wel professioneel streng. Alles wat we afspreken, klopt. Het is een kwestie van blind vertrouwen. Dat scheelt, je hoeft daardoor zoveel minder zelf te doen als organisator.’

 

'Alles wat we afspreken, klopt. Het is een kwestie van blind vertrouwen'

Corry Neggers

We helpen je graag

Contactpersoon Corry

Op zoek naar een contactpersoon voor jouw event? Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden. Samen maken we jouw event een succes!

corry.neggers@jaarbeurs.nl  +31 6 1293 6912

Ontdek congrescentrum Media Plaza

Op zoek naar een congreslocatie in Utrecht? Media Plaza heeft veelzijdige zalen voor jouw evenement. Meer weten?

Meer business-cases lezen?

HKU
Case

Van fysieke HKU-dag naar online spektakel: hoe doe je dat? Jaarbeurs schiet te hulp.

Wederzijdse waardering en een flexibele instelling. Dat is wat Dennis Voortman en Marten de Paepe zeggen over hun samenwerking met Jaarbeurs . Begin dit jaar werden ze door de coronamaatregelen praktisch gedwongen om de HKU-dag met een kleine duizend bezoekers volledig om te katten naar een online...
Lees meer
Frankwatching-STE-by-MichielTon-websize-11.jpg
Case

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Op het veelzijdige platform van Frankwatching worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.
Lees meer
Dutch-comic-con-by-MichielTon-highres-86.jpg
Case

Heroes Dutch Comic Con ging van 'een succes' naar 'zéér succesvol' in Jaarbeurs

Grote publiekstrekkers met maar liefst 40.000 te verwachten bezoekers, kiezen overtuigd voor Jaarbeurs. In 2019 mocht Heroes Dutch Comic Con zich weer tot een van die grote evenementen in Utrecht rekenen. Volgens organisator Boet Havenaar is Heroes Dutch Comic Con met name de jaren in Jaarbeurs doorgegroeid ‘van succesvol naar zéér succesvol’.
Lees meer