Congres Polar

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Iedereen die iets wil weten op het gebied van marketing, communicatie, sociale media en tech, komt al snel uit op Frankwatching.com. Op het veelzijdige platform worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.

Congressen organiseren in Jaarbeurs Utrecht

Offline kennisdelen

Een online platform dat ervoor kiest om offline kennis te delen; het lijkt in eerste instantie een onlogische keuze, maar volgens Ingerman heeft het te maken met de beleving. ‘Je kunt online ontzettend veel kennis delen, maar qua beleving kun je net wat meer bereiken met een live-event. Er zijn hele mooie toepassingen als chatten en videobellen, maar elkaar face to face spreken is toch anders.’

'Een live-event zal altijd de manier blijven om écht contact te leggen.'

Congrescentrum Media Plaza: geschikt voor een grote plenaire sessie

Afgelopen februari stroomde congrescentrum Media Plaza van Jaarbeurs vol voor het grootste event van Frankwatching: SocialToday. Het event staat volledig in het teken van sociale media en alles wat daarbij komt kijken. Frankwatching koos bewust voor Media Plaza. Ingerman: ‘We maken meestal gebruik van de Media Plaza of Supernova. De ruimte is afhankelijk van het type event. Supernova leent zich bijvoorbeeld goed voor een event met verschillende partners en stands. Media Plaza heeft op haar beurt weer een grote plenaire zaal (de Polar) waar we veel bezoekers tegelijkertijd kunnen informeren. Dit event had ongeveer 650 bezoekers, we kozen daarom voor Media Plaza.’

Congres Polar

Veelzijdigheid aan informatie

Met verschillende tracks & topics en interessante keynotes konden bezoekers van SocialToday zich laten inspireren door sprekers. De keynotes vonden plaats in de congreszaal Polar en werden door alle bezoekers tegelijkertijd gevolgd. Daarnaast konden bezoekers op de dag zelf kiezen welke expertsessie ze wilden volgen. Ingerman: ‘We hebben een thema, maar het programma is heel divers. Zo hadden we bijvoorbeeld:

  • Expertsessies over zakelijke video’s
  • Influencermarketing
  • Fotograferen met je smartphone
  • De invloed van psychologie op social media.

Het is ons doel dat een bezoeker zelf de volgende dag aan de slag kan gaan.

Tussen de keynotes en de sessies door konden mensen inspiratie opdoen in de foyer. Deze hadden we ingericht in een festivalstijl met allerlei leuke dingen die iets met sociale media te maken hadden. Er was bijvoorbeeld een photobooth waar je een gifje kon maken en het online kon delen. En dat werd massaal gedaan.’

Weten wat de doelgroep wil

Dat de events van Frankwatching een daverend succes zijn, is geen geheim: het event was binnen no time uitverkocht. Mede dankzij de positieve reacties heeft de organisatie besloten om haar eventportfolio uit te breiden van vier naar acht events per jaar. Ingerman: ‘Door de jaren heen hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld met live events. Inmiddels is de vraag zo groot en voelen we goed aan waar behoefte aan is. We gaan dus meerdere events organiseren waar we specifieke onderwerpen willen aanpakken.’

Unieke locatie

 

'Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging.

 

Ingerman heeft besloten om al deze events ook bij Jaarbeurs te organiseren. 'Jaarbeurs is een fantastische locatie. Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging. Je kunt bij Jaarbeurs prima parkeren én je zit dicht bij het station. Ook zijn de locaties van Jaarbeurs dusdanig groot dat we met oog op de huidige anderhalvemetersamenleving goede oplossingen kunnen bieden. Ook kunnen we ons programma aanpassen en uitbreiden, want we hebben jarenlange ervaring met virtuele events, bijvoorbeeld webinars. Daarnaast vinden we het contact met Jaarbeurs heel prettig. Je krijgt een eigen contactpersoon die overal van op de hoogte is. Dat schept een band en maakt de samenwerking heel leuk. We houden dus graag onze nieuwe events ook in Jaarbeurs.’

Ook een evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Jaarbeurs heeft verschillende congrescentra beschikbaar met elk een eigen stijl. Of je nu gaat voor de luxe uitstraling in het Beatrix Theater, het moderne gevoel van Supernova of Media Plaza of het klassieke Juliana: Jaarbeurs regelt het voor je.

Cases

Carend palliatieve zorg congres maart 2023 jaarbeurs beatrixtheater
Case

Anders dan anders: Carend organiseert congres over palliatieve zorg bij Koninklijke Jaarbeurs

Het was niet de eerste keer voor Inge van Drongelen dat ze een event organiseerde. Maar dat ze voor Carend zo’n groot congres vrijwel alleen met eigenaar Sander de Hosson wist te realiseren, dát had ze ook niet verwacht. We blikken met haar terug op de aanloop naar het event en de dag zelf: ‘We hebben de lat hoog gelegd en het was een gigantisch succes. Dit gaf zo’n kick!’
Lees meer
Passie voor je Product lanceren
Case

EssilorLuxottica Varilux organiseert ultramodern product launch event in Jaarbeurs

Een product launch event organiseren voor het meest innovatieve multifocale brillenglas op de markt; dát moet natuurlijk ook in een moderne en vernieuwende ruimte. Louise Versavel, productmanager van het evenementenbureau Fast Forward Events uit Gent, twijfelde niet om de product launch te...
Lees meer
data driven healthcare congres jaarbeurs
Case

Al 10 jaar op rij kiezen voor dezelfde evenementenlocatie: SBO kan lezen en schrijven met Jaarbeurs

Wie ongeveer 50 congressen per jaar organiseert, weet hoe de vork in de steel zit. Zo ook Igor Dirkx, Business Leader Healthcare bij SBO Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (onderdeel van Euroforum), waar hij onder andere verantwoordelijk is voor de tientallen zorgcongressen die de organisatie...
Lees meer
20230530-Impact-fair-by-MichielTon-websize52.jpg
Case

Inspirerende ALV organiseren? Zo doe je dat bij Jaarbeurs!

Het beleid bespreken, een jaarverslag presenteren, moties behandelen of statuten wijzigen; algemene ledenvergaderingen staan niet per definitie bekend als de meest inspirerende bijeenkomsten. Hoe kan je het tij keren en ervoor zorgen dat mensen er wél graag bij willen zijn? Door er een kennisevent...
Lees meer
2
Case

ROC Midden Nederland zet medewerkers in het zonnetje in het Beatrix Theater

Dat er een hoge werkdruk binnen het onderwijs is, is geen geheim. Reden genoeg voor ROC Midden Nederland om haar medewerkers een hart onder de riem te steken en hen een fijne dag te bezorgen. Met als doel: de energie en positiviteit van medewerkers een boost geven en het trotsgevoel op je werk en...
Lees meer
20230907-Jaarbeurs-Campagne-shoot-HR80.jpg
Case

Nieuwjaarsontbijt voor 1.100 medewerkers: Kuijpers kiest voor Jaarbeurs vanwege duurzaam karakter

De eerste week van je nieuwe baan en gelijk een nieuwjaarsontbijt organiseren voor meer dan duizend medewerkers. Het overkwam Ruben van den Nieuwenhof, medewerker Marketing & Communicatie bij Kuijpers. Het ontbijt moest een combinatie worden van de lancering van de nieuwe huisstijl en om alle...
Lees meer