Congres Polar

Case: Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Iedereen die iets wil weten op het gebied van marketing, communicatie, sociale media en tech, komt al snel uit op Frankwatching.com. Op het veelzijdige platform worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.

Congressen organiseren in Jaarbeurs Utrecht

Offline kennisdelen

Een online platform dat ervoor kiest om offline kennis te delen; het lijkt in eerste instantie een onlogische keuze, maar volgens Ingerman heeft het te maken met de beleving. ‘Je kunt online ontzettend veel kennis delen, maar qua beleving kun je net wat meer bereiken met een live-event. Er zijn hele mooie toepassingen als chatten en videobellen, maar elkaar face to face spreken is toch anders.’

 

'Een live-event zal altijd de manier blijven om écht contact te leggen.'

 

Congrescentrum Media Plaza: geschikt voor een grote plenaire sessie

Afgelopen februari stroomde congrescentrum Media Plaza van Jaarbeurs vol voor het grootste event van Frankwatching: SocialToday. Het event staat volledig in het teken van sociale media en alles wat daarbij komt kijken. Frankwatching koos bewust voor Media Plaza. Ingerman: ‘We maken meestal gebruik van de Media Plaza of Supernova. De ruimte is afhankelijk van het type event. Supernova leent zich bijvoorbeeld goed voor een event met verschillende partners en stands. Media Plaza heeft op haar beurt weer een grote plenaire zaal (de Polar) waar we veel bezoekers tegelijkertijd kunnen informeren. Dit event had ongeveer 650 bezoekers, we kozen daarom voor Media Plaza.’

Congres Polar

Veelzijdigheid aan informatie

Met verschillende tracks & topics en interessante keynotes konden bezoekers van SocialToday zich laten inspireren door sprekers. De keynotes vonden plaats in de congreszaal Polar en werden door alle bezoekers tegelijkertijd gevolgd. Daarnaast konden bezoekers op de dag zelf kiezen welke expertsessie ze wilden volgen. Ingerman: ‘We hebben een thema, maar het programma is heel divers. Zo hadden we bijvoorbeeld:

  • Expertsessies over zakelijke video’s
  • Influencermarketing
  • Fotograferen met je smartphone
  • De invloed van psychologie op social media.

Het is ons doel dat een bezoeker zelf de volgende dag aan de slag kan gaan.

Tussen de keynotes en de sessies door konden mensen inspiratie opdoen in de foyer. Deze hadden we ingericht in een festivalstijl met allerlei leuke dingen die iets met sociale media te maken hadden. Er was bijvoorbeeld een photobooth waar je een gifje kon maken en het online kon delen. En dat werd massaal gedaan.’

Weten wat de doelgroep wil

Dat de events van Frankwatching een daverend succes zijn, is geen geheim: het event was binnen no time uitverkocht. Mede dankzij de positieve reacties heeft de organisatie besloten om haar eventportfolio uit te breiden van vier naar acht events per jaar. Ingerman: ‘Door de jaren heen hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld met live events. Inmiddels is de vraag zo groot en voelen we goed aan waar behoefte aan is. We gaan dus meerdere events organiseren waar we specifieke onderwerpen willen aanpakken.’

Unieke locatie

 

'Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging.

 

Ingerman heeft besloten om al deze events ook bij Jaarbeurs te organiseren. 'Jaarbeurs is een fantastische locatie. Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging. Je kunt bij Jaarbeurs prima parkeren én je zit dicht bij het station. Ook zijn de locaties van Jaarbeurs dusdanig groot dat we met oog op de huidige anderhalvemetersamenleving goede oplossingen kunnen bieden. Ook kunnen we ons programma aanpassen en uitbreiden, want we hebben jarenlange ervaring met virtuele events, bijvoorbeeld webinars. Daarnaast vinden we het contact met Jaarbeurs heel prettig. Je krijgt een eigen contactpersoon die overal van op de hoogte is. Dat schept een band en maakt de samenwerking heel leuk. We houden dus graag onze nieuwe events ook in Jaarbeurs.’

Ook een evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Jaarbeurs heeft verschillende congrescentra beschikbaar met elk een eigen stijl. Of je nu gaat voor de luxe uitstraling in het Beatrix Theater, het moderne gevoel van Supernova of Media Plaza of het klassieke Julianagebied: Jaarbeurs regelt het voor je.

Meer business-cases lezen?

Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs
Case

Case: The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’
Lees meer
Mud Masters bij Jaarbeurs Utrecht
Case

Case: Mud Masters indoor: Apenkooien voor volwassen in de Jaarbeurs

Wie aan een heftige work-out in de frisse buitenlucht denkt, denkt aan Mud Masters, Duizenden deelnemers die het modderige parcours bestormen, om zichzelf tot het uiterste te dwingen. Afgelopen jaar besloot de organisatie iets nieuws te doen: Mud Masters Indoor. Oprichter André Skwortsow vertelt ons meer over dit event.
Lees meer
Busines Case A State Of Trance 2019
Case

Case: A State Of Trance 2019 - Zo groeit je event van 4.000 naar 35.000 bezoekers

In februari verzamelden tienduizenden fans zich om hun passie voor trancemuziek te delen in Jaarbeurs. Ook dit jaar was het jaarlijkse ‘feestje’ van Armin van Buuren een groot succes. Ruim 35.000 bezoekers uit maar liefst 100 verschillende landen, gingen los op hun favoriete muziek. De organisatie vertelt ons hoe ze zo’n groot event elk jaar weer succesvol kunnen realiseren en hoe je meegroeit met de groei van je event.
Lees meer
Dutch Comic Con 2019 bij Jaarbeurs Utrecht
Case

Case: Heroes Dutch Comic Con met 40.000 bezoekers van 'een succes' naar 'zéér succesvol' in Jaarbeurs

Grote publiekstrekkers met maar liefst 40.000 te verwachten bezoekers, kiezen overtuigd voor Jaarbeurs. In 2019 mocht Heroes Dutch Comic Con zich weer tot een van die grote evenementen in Utrecht rekenen. Volgens organisator Boet Havenaar is Heroes Dutch Comic Con met name de jaren in Jaarbeurs doorgegroeid ‘van succesvol naar zéér succesvol’.
Lees meer