Congres Polar

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Iedereen die iets wil weten op het gebied van marketing, communicatie, sociale media en tech, komt al snel uit op Frankwatching.com. Op het veelzijdige platform worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.

Congressen organiseren in Jaarbeurs Utrecht

Offline kennisdelen

Een online platform dat ervoor kiest om offline kennis te delen; het lijkt in eerste instantie een onlogische keuze, maar volgens Ingerman heeft het te maken met de beleving. ‘Je kunt online ontzettend veel kennis delen, maar qua beleving kun je net wat meer bereiken met een live-event. Er zijn hele mooie toepassingen als chatten en videobellen, maar elkaar face to face spreken is toch anders.’

'Een live-event zal altijd de manier blijven om écht contact te leggen.'

Congrescentrum Media Plaza: geschikt voor een grote plenaire sessie

Afgelopen februari stroomde congrescentrum Media Plaza van Jaarbeurs vol voor het grootste event van Frankwatching: SocialToday. Het event staat volledig in het teken van sociale media en alles wat daarbij komt kijken. Frankwatching koos bewust voor Media Plaza. Ingerman: ‘We maken meestal gebruik van de Media Plaza of Supernova. De ruimte is afhankelijk van het type event. Supernova leent zich bijvoorbeeld goed voor een event met verschillende partners en stands. Media Plaza heeft op haar beurt weer een grote plenaire zaal (de Polar) waar we veel bezoekers tegelijkertijd kunnen informeren. Dit event had ongeveer 650 bezoekers, we kozen daarom voor Media Plaza.’

Congres Polar

Veelzijdigheid aan informatie

Met verschillende tracks & topics en interessante keynotes konden bezoekers van SocialToday zich laten inspireren door sprekers. De keynotes vonden plaats in de congreszaal Polar en werden door alle bezoekers tegelijkertijd gevolgd. Daarnaast konden bezoekers op de dag zelf kiezen welke expertsessie ze wilden volgen. Ingerman: ‘We hebben een thema, maar het programma is heel divers. Zo hadden we bijvoorbeeld:

  • Expertsessies over zakelijke video’s
  • Influencermarketing
  • Fotograferen met je smartphone
  • De invloed van psychologie op social media.

Het is ons doel dat een bezoeker zelf de volgende dag aan de slag kan gaan.

Tussen de keynotes en de sessies door konden mensen inspiratie opdoen in de foyer. Deze hadden we ingericht in een festivalstijl met allerlei leuke dingen die iets met sociale media te maken hadden. Er was bijvoorbeeld een photobooth waar je een gifje kon maken en het online kon delen. En dat werd massaal gedaan.’

Weten wat de doelgroep wil

Dat de events van Frankwatching een daverend succes zijn, is geen geheim: het event was binnen no time uitverkocht. Mede dankzij de positieve reacties heeft de organisatie besloten om haar eventportfolio uit te breiden van vier naar acht events per jaar. Ingerman: ‘Door de jaren heen hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld met live events. Inmiddels is de vraag zo groot en voelen we goed aan waar behoefte aan is. We gaan dus meerdere events organiseren waar we specifieke onderwerpen willen aanpakken.’

Unieke locatie

 

'Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging.

 

Ingerman heeft besloten om al deze events ook bij Jaarbeurs te organiseren. 'Jaarbeurs is een fantastische locatie. Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging. Je kunt bij Jaarbeurs prima parkeren én je zit dicht bij het station. Ook zijn de locaties van Jaarbeurs dusdanig groot dat we met oog op de huidige anderhalvemetersamenleving goede oplossingen kunnen bieden. Ook kunnen we ons programma aanpassen en uitbreiden, want we hebben jarenlange ervaring met virtuele events, bijvoorbeeld webinars. Daarnaast vinden we het contact met Jaarbeurs heel prettig. Je krijgt een eigen contactpersoon die overal van op de hoogte is. Dat schept een band en maakt de samenwerking heel leuk. We houden dus graag onze nieuwe events ook in Jaarbeurs.’

Ook een evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Jaarbeurs heeft verschillende congrescentra beschikbaar met elk een eigen stijl. Of je nu gaat voor de luxe uitstraling in het Beatrix Theater, het moderne gevoel van Supernova of Media Plaza of het klassieke Juliana: Jaarbeurs regelt het voor je.

Cases

PTG
Case

PTG/e kiest voor Jaarbeurs als vaste opleidingslocatie

Van ‘incidenteel’ een vergaderruimte huren bij Koninklijke Jaarbeurs naar 25 dagen per jaar een vaste zaal om postacademische cursussen te geven. Polymer Technology Group Eindhoven (PTG/e BV) heeft sinds een jaar ‘een nieuwe strategische plek’ gevonden bij het vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp in het Beatrixgebouw in Utrecht. Tijd voor een evaluatie. Waarom kiest deze onderzoeks- en kennispartner specifiek voor Jaarbeurs en wat maakt het een geschikte locatie voor hun opleidingen?
Lees meer
Vakbeurs Openbare Ruimte
Case

Jaarbeurs en Vakbeurs Openbare Ruimte: samen naar succes

Verdubbeld in oppervlakte. Dát gebeurde er toen ExpoProof besloot om de Vakbeurs Openbare Ruimte te verplaatsen naar de hallen van Koninklijke Jaarbeurs. Wat volgt is een nauwe samenwerking waar ‘begrip voor elkaars situatie’ de boventoon voert. Marcel Beelen, COO ExpoProof, vertelt er meer over.
Lees meer
Geheugenpolidag
Case

Kracht van vertrouwdheid: Jaarbeurs als gastheer van Geheugenpolidag

‘Dit voelt weer als thuiskomen’ zegt Ellis Verpoort, projectmanager van Congress Care, als ze weer bij Koninklijke Jaarbeurs binnenstapt. Sinds een paar jaar organiseert Congress Care in opdracht van Nederlands Geheugenpoli Netwerk (NGN) elk jaar in de eerste week van november, de Geheugenpolidag bij Jaarbeurs. Ze is nog steeds blij met de keuze voor de congreslocatie in Utrecht.
Lees meer
WHO congres Beatrix Theater Jaarbeurs
Case

WHO congres schittert in Beatrix Theater van Jaarbeurs

Utrecht: Heart of Health. Dé regio waar we samenwerken aan een gezondere, duurzame toekomst. Dat is ook wereldwijd niet onopgemerkt gebleven, want afgelopen november was Utrecht de gastheer van het internationale European Healthy Cities Network Conference. Het congres vond plaats op meerdere dagen en bij verschillende locaties, waaronder Koninklijke Jaarbeurs. Elke dag startte het programma in het rode pluche van het Beatrix Theater. We blikken terug met Miriam Weber, healthy city coordinator bij gemeente Utrecht.
Lees meer
IPON 24 Reshift
Case

Een dik decennium samenwerken: de band tussen Reshift en Jaarbeurs

Betrouwbaarheid. Dát is wat Anita de Jonge, projectmanager bij Reshift, het meest waardevol vindt aan samenwerken met Koninklijke Jaarbeurs. Al meer dan vijftien jaar organiseert het bedrijf uit Haarlem events in Utrecht. En dat blijven ze doen. Inmiddels organiseren ze drie keer per jaar een congres in Supernova en een tweejaarlijkse vakbeurs, IPON, in de hallen.
Lees meer
SocialToday Event in Beatrix Theater
Case

Frankwatching SocialToday Event 2024: de toekomst van social media

Hoe kan je een evenementenruimte voor je laten werken? Laila van der Linden, Eventmanager bij Frankwatching, vertelt hoe zij de MeetUp-locaties van het Beatrixgebouw complementeerde aan het Beatrix Theater tijdens het SocialToday Event 2024. "De locaties hebben echt bijgedragen aan het succes!''
Lees meer