The Epic Comeback: bol.com haalt gemiste feesten in bij Jaarbeurs - business case - hallen

Case: The Epic Comeback: bol.com haalt gemiste feesten in bij Jaarbeurs

Mensen in lederhosen, koning- en koninginnen, sinterklazen en bruiden; het zag er bijzonder uit in de Jaarbeurs.  Zo’n 3500 bol.com’ers kwamen verkleed voor ‘The Epic Comeback Party’. Tijdens dit event – speciaal voor medewerkers van bol.com – werden alle feesten ingehaald die ze door COVID-19 moesten missen; onder andere kerst, Koningsdag en Pride passeerden de revue. Marleen van Es, Manager Brand Activation bij bol.com blikt terug op deze unieke gewaarwording: ‘Als we bij bol.com verkleed gaan, gaan we over de top. Dan trekken we álles uit de kast.’

The Epic Comeback: bol.com haalt gemiste feesten in bij Jaarbeurs - business case - hallen

Welke doelstelling hadden jullie voor ogen met dit event? 
‘De onderlinge verbinding weer opzoeken. We hebben door corona zo lang niks kunnen doen, het was nu eindelijk weer tijd voor ontspanning en lekker feesten. En je mocht verkleed komen in de stijl van het event dat je het meest hebt gemist. Ook was dit het moment om de ongeveer 1200 nieuwe collega’s welkom te heten. Het is bij bol.com gebruikelijk om hen te verwelkomen met een applaus, maar dat verloor z’n kracht in het hybride tijdperk. Nu hebben we alle namen op een beeldscherm getoond en massaal voor hen geklapt. Dat was echt een super applaus; kippenvelmoment!’ 

Waarom kozen jullie voor Jaarbeurs?
‘Daar zijn meerdere redenen voor. We hebben nog nooit samengewerkt, en Jaarbeurs was welwillend om met ons te werken. We zochten een locatie die een paar duizend mensen kon ontvangen én we steunen graag lokale ondernemers. Daarnaast ligt het enorm centraal. Het is echt een locatie die iedereen kan bereiken, zeker met ov. Dat laatste vonden we fijn, we vinden het milieuaspect belangrijk.’

Jaarbeurs heeft het milieu ook hoog op de agenda staan. Speelde dat mee? 
‘Ja, zeker. Bij bol.com gaan we erg bewust om met duurzaamheid. We stimuleren medewerkers om met ov te komen, of te carpoolen bijvoorbeeld. We hebben ook bewust gekozen om geen plastic en ballonnen te gebruiken. We zijn altijd op zoek naar manieren hoe we duurzaamheid beter kunnen organiseren. En dat vonden we fijn bij Jaarbeurs; zij denken ook actief mee aan duurzame(re) mogelijkheden.’
 

The Epic Comeback: bol.com haalt gemiste feesten in bij Jaarbeurs - business case - hallen

Hoe is de samenwerking verlopen? 
‘Heel positief. Het voortraject verliep ook soepel. De offerte was duidelijk en gespecifieerd uitgewerkt, een punt waar we veel waarde aan hechten. Jaarbeurs kan bovendien goed samenwerken met andere partijen, bijvoorbeeld met ons productiebureau Unlimited Productions – zij hebben de complete productie verzorgd. We hadden een eigen accountmanager bij Jaarbeurs, wat fijn werkt; diegene was flexibel en kon snel zaken oppakken en uitwerken. Ideaal, want we hebben dit complete event eigenlijk heel last minute – in 2,5 maand – opgetuigd.’

Waarom zo kort van tevoren?
‘Door Corona was het even zoeken of en wanneer het kon. En toen kwam bij ons de ingeving: volgens mij is de tijd rijp om iets te doen. Laten we het dan ook alsjeblieft NU doen. En dat is gelukt.’

Wat heeft bij jou het meeste indruk achterlaten?
‘Eigenlijk het complete plaatje. Elk team maakte wat van het verkleden. Ik vond dat zo bijzonder om te zien, dat iedereen de ruimte voelde om zichzelf te zijn. Maar ook het gigantische applaus, de onderlinge trots en de aankleding van het event. Jaarbeurs is natuurlijk een grote ruimte. Dat kan een bottleneck zijn, maar je kunt er ook iets moois van maken. Wij hebben bijvoorbeeld zes grote photobooths gebouwd waar je met je team op de foto kon om ‘de schade in te halen’ van de feesten die je gemist hebt. Het werden een soort compleet aangeklede woonkamers in een speciaal thema, inclusief allerlei rekwisieten. Bij bijvoorbeeld de photobooth van oud & nieuw hadden we veel glitter, glamour en champagneglazen– alsof je oudjaarsavond aan het vieren was.’ 
 

The Epic Comeback: bol.com haalt gemiste feesten in bij Jaarbeurs - business case - hallen