Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

Keuze voor online

Klaas Rohde, eigenaar van het evenementenbureau Fjuze, organiseert al meerdere jaren in samenwerking met communicatiebureau Steam het event. Hij vertelt over de productieaanpak van dit jaar: ‘Vorig jaar moesten we noodgedwongen onze productie binnen een maand omkatten naar een digitale variant. Dit jaar wisten we: we houden het digitaal met Jaarbeurs als uitgangspunt. Waarom? Omdat het succes van vorig jaar zat in de grootte van het event. We hadden gewoon een kleine studio kunnen huren. Door corona is iedereen immers teruggevallen op de inhoud. Maar inhoud komt niet tot z’n recht als de vorm niet goed is. The Digital Dutch staat voor beleving: groot, intens en relevant. Een flinke set dus.’

 

The Digital Dutch bij Jaarbeurs Utrecht

Go big, or go home

En zo het geschiedde: Jaarbeurs werd omgebouwd tot The Digital Dutch-control room en er kwam een podium van maar liefst 30 bij 80 meter. Welling vult aan: ‘Ik geloof zelf niet zo in een digitale beurs waar je virtueel doorheen loopt als bezoeker. We wilden dus liever een soort film maken en daarom kozen we voor een studio met een immens podium met diepte en warmte. Daarnaast hebben we ons netwerk door Nederland fysiek nagebouwd. Om dat in beeld te brengen ben je niet alleen afhankelijk van vierkante meters, je moet ook over de hoogte beschikken.

"Ik denk dat we misschien wel de grootste studio van Europa hebben gebouwd."

Digitale kansen en innovaties

Wie The Digital Dutch een beetje kent, weet dat het event draait om digitale kansen en innovaties. De innovatievloer van het fysieke event is daar een mooie weerspiegeling van: hier laat KPN zien wat ze wat ze samen met haar klanten en technology partners bereikt op het gebied van innovatie. Maar bij gebrek aan een fysieke vloer, werd de organisatie gedwongen buiten de gebaande paden te treden.


Een geniale wending tot gevolg: de deelnemers keken live mee met drones die vanuit Jaarbeurs naar allerlei plekken vlogen waar nú digitale transformatie plaatsvindt. Ze vlogen onder andere naar Zaandam, waar deelnemers het ‘geheim’ van Albert Heijn te horen kregen: het bouwen van een ‘digital twin’. Ze kregen een kijkje in de keuken van het Solar Team in Eindhoven en bij Brekr, een e-brommer uit de Achterhoek. De reis eindigde bij de Politie. Het publiek mocht hier meekijken met een cyberspecialiste bij een digitale opsporing.

Live of online?

Met meer dan 6.000 kijkers, was The Digital Dutch dit jaar weer een groot succes. Beide mannen kijken er enorm positief op terug. Toch is er iets wat Rohde mist: de live feedback van bezoekers: ‘De reactie van je publiek terugkrijgen, daar doe je het voor. Er gaat niks boven de fysieke ervaring. Je voelt de bas door je lijf trillen, ervaart de diepte van zo’n zaal en de grootsheid van het event. Dat kennen filmmakers niet. Eventmanagers wel. Ik kan niet wachten om die beleving en emotie weer bij mensen naar binnen te brengen.'

Welling haakt hierop in: ‘We willen dit succes absoluut niet loslaten. Maar Rohde heeft gelijk; de waarde van het gesprek en de ervaring, is groter in het echte leven. We worstelen dus stiekem al met volgend jaar, we hebben de lat heel hoog gelegd.’ Ook Rohde is het hiermee eens: ‘In 2019 hebben we een fantastisch event neergezet. En dit jaar een complete online editie. Die twee moeten nu in elkaar vloeien. Vooralsnog hebben we de intentie om het weer in Jaarbeurs te houden. Het wordt een krachtige fusie van online en fysiek.’

 

Tekst door: Claire van Berkum / Fotografie door: Floris Heuer

Cases

Carend palliatieve zorg congres maart 2023 jaarbeurs beatrixtheater
Case

Anders dan anders: Carend organiseert congres over palliatieve zorg bij Koninklijke Jaarbeurs

Het was niet de eerste keer voor Inge van Drongelen dat ze een event organiseerde. Maar dat ze voor Carend zo’n groot congres vrijwel alleen met eigenaar Sander de Hosson wist te realiseren, dát had ze ook niet verwacht. We blikken met haar terug op de aanloop naar het event en de dag zelf: ‘We hebben de lat hoog gelegd en het was een gigantisch succes. Dit gaf zo’n kick!’
Lees meer
Passie voor je Product lanceren
Case

EssilorLuxottica Varilux organiseert ultramodern product launch event in Jaarbeurs

Een product launch event organiseren voor het meest innovatieve multifocale brillenglas op de markt; dát moet natuurlijk ook in een moderne en vernieuwende ruimte. Louise Versavel, productmanager van het evenementenbureau Fast Forward Events uit Gent, twijfelde niet om de product launch te...
Lees meer
data driven healthcare congres jaarbeurs
Case

Al 10 jaar op rij kiezen voor dezelfde evenementenlocatie: SBO kan lezen en schrijven met Jaarbeurs

Wie ongeveer 50 congressen per jaar organiseert, weet hoe de vork in de steel zit. Zo ook Igor Dirkx, Business Leader Healthcare bij SBO Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (onderdeel van Euroforum), waar hij onder andere verantwoordelijk is voor de tientallen zorgcongressen die de organisatie...
Lees meer
20230530-Impact-fair-by-MichielTon-websize52.jpg
Case

Inspirerende ALV organiseren? Zo doe je dat bij Jaarbeurs!

Het beleid bespreken, een jaarverslag presenteren, moties behandelen of statuten wijzigen; algemene ledenvergaderingen staan niet per definitie bekend als de meest inspirerende bijeenkomsten. Hoe kan je het tij keren en ervoor zorgen dat mensen er wél graag bij willen zijn? Door er een kennisevent...
Lees meer
2
Case

ROC Midden Nederland zet medewerkers in het zonnetje in het Beatrix Theater

Dat er een hoge werkdruk binnen het onderwijs is, is geen geheim. Reden genoeg voor ROC Midden Nederland om haar medewerkers een hart onder de riem te steken en hen een fijne dag te bezorgen. Met als doel: de energie en positiviteit van medewerkers een boost geven en het trotsgevoel op je werk en...
Lees meer
20230907-Jaarbeurs-Campagne-shoot-HR80.jpg
Case

Nieuwjaarsontbijt voor 1.100 medewerkers: Kuijpers kiest voor Jaarbeurs vanwege duurzaam karakter

De eerste week van je nieuwe baan en gelijk een nieuwjaarsontbijt organiseren voor meer dan duizend medewerkers. Het overkwam Ruben van den Nieuwenhof, medewerker Marketing & Communicatie bij Kuijpers. Het ontbijt moest een combinatie worden van de lancering van de nieuwe huisstijl en om alle...
Lees meer