Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

Keuze voor online

Klaas Rohde, eigenaar van het evenementenbureau Fjuze, organiseert al meerdere jaren in samenwerking met communicatiebureau Steam het event. Hij vertelt over de productieaanpak van dit jaar: ‘Vorig jaar moesten we noodgedwongen onze productie binnen een maand omkatten naar een digitale variant. Dit jaar wisten we: we houden het digitaal met Jaarbeurs als uitgangspunt. Waarom? Omdat het succes van vorig jaar zat in de grootte van het event. We hadden gewoon een kleine studio kunnen huren. Door corona is iedereen immers teruggevallen op de inhoud. Maar inhoud komt niet tot z’n recht als de vorm niet goed is. The Digital Dutch staat voor beleving: groot, intens en relevant. Een flinke set dus.’

 

The Digital Dutch bij Jaarbeurs Utrecht

Go big, or go home

En zo het geschiedde: Jaarbeurs werd omgebouwd tot The Digital Dutch-control room en er kwam een podium van maar liefst 30 bij 80 meter. Welling vult aan: ‘Ik geloof zelf niet zo in een digitale beurs waar je virtueel doorheen loopt als bezoeker. We wilden dus liever een soort film maken en daarom kozen we voor een studio met een immens podium met diepte en warmte. Daarnaast hebben we ons netwerk door Nederland fysiek nagebouwd. Om dat in beeld te brengen ben je niet alleen afhankelijk van vierkante meters, je moet ook over de hoogte beschikken.

"Ik denk dat we misschien wel de grootste studio van Europa hebben gebouwd."

Digitale kansen en innovaties

Wie The Digital Dutch een beetje kent, weet dat het event draait om digitale kansen en innovaties. De innovatievloer van het fysieke event is daar een mooie weerspiegeling van: hier laat KPN zien wat ze wat ze samen met haar klanten en technology partners bereikt op het gebied van innovatie. Maar bij gebrek aan een fysieke vloer, werd de organisatie gedwongen buiten de gebaande paden te treden.


Een geniale wending tot gevolg: de deelnemers keken live mee met drones die vanuit Jaarbeurs naar allerlei plekken vlogen waar nú digitale transformatie plaatsvindt. Ze vlogen onder andere naar Zaandam, waar deelnemers het ‘geheim’ van Albert Heijn te horen kregen: het bouwen van een ‘digital twin’. Ze kregen een kijkje in de keuken van het Solar Team in Eindhoven en bij Brekr, een e-brommer uit de Achterhoek. De reis eindigde bij de Politie. Het publiek mocht hier meekijken met een cyberspecialiste bij een digitale opsporing.

Live of online?

Met meer dan 6.000 kijkers, was The Digital Dutch dit jaar weer een groot succes. Beide mannen kijken er enorm positief op terug. Toch is er iets wat Rohde mist: de live feedback van bezoekers: ‘De reactie van je publiek terugkrijgen, daar doe je het voor. Er gaat niks boven de fysieke ervaring. Je voelt de bas door je lijf trillen, ervaart de diepte van zo’n zaal en de grootsheid van het event. Dat kennen filmmakers niet. Eventmanagers wel. Ik kan niet wachten om die beleving en emotie weer bij mensen naar binnen te brengen.'

Welling haakt hierop in: ‘We willen dit succes absoluut niet loslaten. Maar Rohde heeft gelijk; de waarde van het gesprek en de ervaring, is groter in het echte leven. We worstelen dus stiekem al met volgend jaar, we hebben de lat heel hoog gelegd.’ Ook Rohde is het hiermee eens: ‘In 2019 hebben we een fantastisch event neergezet. En dit jaar een complete online editie. Die twee moeten nu in elkaar vloeien. Vooralsnog hebben we de intentie om het weer in Jaarbeurs te houden. Het wordt een krachtige fusie van online en fysiek.’

 

Tekst door: Claire van Berkum / Fotografie door: Floris Heuer

Cases

PTG
Case

PTG/e kiest voor Jaarbeurs als vaste opleidingslocatie

Van ‘incidenteel’ een vergaderruimte huren bij Koninklijke Jaarbeurs naar 25 dagen per jaar een vaste zaal om postacademische cursussen te geven. Polymer Technology Group Eindhoven (PTG/e BV) heeft sinds een jaar ‘een nieuwe strategische plek’ gevonden bij het vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp in het Beatrixgebouw in Utrecht. Tijd voor een evaluatie. Waarom kiest deze onderzoeks- en kennispartner specifiek voor Jaarbeurs en wat maakt het een geschikte locatie voor hun opleidingen?
Lees meer
Vakbeurs Openbare Ruimte
Case

Jaarbeurs en Vakbeurs Openbare Ruimte: samen naar succes

Verdubbeld in oppervlakte. Dát gebeurde er toen ExpoProof besloot om de Vakbeurs Openbare Ruimte te verplaatsen naar de hallen van Koninklijke Jaarbeurs. Wat volgt is een nauwe samenwerking waar ‘begrip voor elkaars situatie’ de boventoon voert. Marcel Beelen, COO ExpoProof, vertelt er meer over.
Lees meer
Geheugenpolidag
Case

Kracht van vertrouwdheid: Jaarbeurs als gastheer van Geheugenpolidag

‘Dit voelt weer als thuiskomen’ zegt Ellis Verpoort, projectmanager van Congress Care, als ze weer bij Koninklijke Jaarbeurs binnenstapt. Sinds een paar jaar organiseert Congress Care in opdracht van Nederlands Geheugenpoli Netwerk (NGN) elk jaar in de eerste week van november, de Geheugenpolidag bij Jaarbeurs. Ze is nog steeds blij met de keuze voor de congreslocatie in Utrecht.
Lees meer
WHO congres Beatrix Theater Jaarbeurs
Case

WHO congres schittert in Beatrix Theater van Jaarbeurs

Utrecht: Heart of Health. Dé regio waar we samenwerken aan een gezondere, duurzame toekomst. Dat is ook wereldwijd niet onopgemerkt gebleven, want afgelopen november was Utrecht de gastheer van het internationale European Healthy Cities Network Conference. Het congres vond plaats op meerdere dagen en bij verschillende locaties, waaronder Koninklijke Jaarbeurs. Elke dag startte het programma in het rode pluche van het Beatrix Theater. We blikken terug met Miriam Weber, healthy city coordinator bij gemeente Utrecht.
Lees meer
IPON 24 Reshift
Case

Een dik decennium samenwerken: de band tussen Reshift en Jaarbeurs

Betrouwbaarheid. Dát is wat Anita de Jonge, projectmanager bij Reshift, het meest waardevol vindt aan samenwerken met Koninklijke Jaarbeurs. Al meer dan vijftien jaar organiseert het bedrijf uit Haarlem events in Utrecht. En dat blijven ze doen. Inmiddels organiseren ze drie keer per jaar een congres in Supernova en een tweejaarlijkse vakbeurs, IPON, in de hallen.
Lees meer
SocialToday Event in Beatrix Theater
Case

Frankwatching SocialToday Event 2024: de toekomst van social media

Hoe kan je een evenementenruimte voor je laten werken? Laila van der Linden, Eventmanager bij Frankwatching, vertelt hoe zij de MeetUp-locaties van het Beatrixgebouw complementeerde aan het Beatrix Theater tijdens het SocialToday Event 2024. "De locaties hebben echt bijgedragen aan het succes!''
Lees meer