Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium

De Nationale Ondernemersprijs brengt ondernemers bij elkaar in Jaarbeurs

Het mkb is de motor van de Nederlandse economie. Als je het De Ondernemer en ADR (Algemeen Dagblad en regionale titels van DPG Media) vraagt, verdienen deze bedrijven een podium. Daarom bedachten ze een prestigieuze prijs om de belangrijkste mkb-ondernemingen te eren: de Nationale Ondernemersprijs. Robert van den Ham, Director Content & Creatie van De Ondernemer: ‘Voor een eerste editie klopte het aan alle kanten!’

Veel mkb-ondernemingen zijn aan het overleven. Niet alleen door personeelstekorten en de arbeidsmarkt, ook vanwege inflatie, energieprijzen en huurtarieven. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die hier slim mee omgaan en andere keuzes maken. Om ook deze bedrijven een podium te geven, werd de Nationale Ondernemersprijs bedacht. Een event waar de juiste aandacht uitgaat naar het bedrijf, de markt en de branche. En waar ondernemers de kans krijgen om hun verhaal te vertellen. Een toonaangevende prijs, die in potentie flink kan groeien. Voor Van den Ham en zijn collega van ADR, hoofdredacteur Paul van den Bosch, waren de doelstellingen voor de eerste uitreiking daarom al snel duidelijk: een event met allure, maar wél in een informele setting. 

Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium

Op elkaar vertrouwen

Het was geen verrassing dat DPG Media koos voor Jaarbeurs als evenementenlocatie. Het mediabedrijf organiseert er vaker evenementen en is daar tevreden over. Van den Ham: ‘We werken altijd prettig samen met elkaar en hebben korte lijnen. Daarnaast zijn het echte experts. En die heb je nodig om, juist bij de eerste keer van een event, er iets van te maken. Die expertise nemen we bijzonder serieus. En let wel: we zijn DPG Media, ons event moet gewoon kloppen.’ 

Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium

"We werken altijd prettig samen met elkaar en hebben korte lijnen. Daarnaast zijn het echte experts."

Laagdrempelige sfeer zorgt voor verbinding

En kloppen deed het. Hoewel de prijs een noemenswaardige eer toeschrijft aan de winnaar, betekende het niet dat er geen ruimte was voor een losse sfeer. Het programma was daar specifiek op afgestemd: geen bijeenkomst vol stijve pakken, wel een evenement dat uitnodigde om ervaringen te delen. Ook on stage werd deze lijn doorgetrokken. Zo ging Jonathan van Noord, chef redactie bij De Ondernemer, in gesprek met de vakjury (Jacco Vonhof, Michiel Muller en Annemarie van Gaal) over de economie en de (politieke) keuzes die daarbij komen kijken. Wat volgde was een geanimeerd gesprek met ondernemers onder elkaar. Ook was er storytellingexpert Cor Hospes met een inspirerende presentatie en hield Christian van Thillo een digitale toespraak over de waarde van het mkb.  

Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium

Initiatieven worden geboren

Van den Ham kijkt trots terug op de Nationale Ondernemersprijs: ‘Voor ons was dit het begin van iets moois voor de lange termijn. De sfeer was goed. De ruimte droeg daar ook aan bij, Media Plaza is een beetje in de jaren 70-stijl. Precies wat we zochten. We hadden niet veel doelstellingen op voorhand. We wilden vanuit DPG Media een sympathiek initiatief lanceren, waarvan we weten dat het in potentie veel groter kan worden. En dat zagen we ook terug bij de genomineerden.’

Hij doelt op een gedachte waarmee de prijswinnaar Van den Ham wist te verrassen: ‘Na de uitreiking kwam Leadax naar ons toe met het idee om bedrijfsbezoeken bij de genomineerden te doen. Hij vroeg ons te helpen met de organisatie. Prachtinitiatief. Ze gaan bij elkaar op de koffie, leren van elkaar en bouwen een netwerk op. En dat was initieel niet eens ons idee. Maar nu ontstaat dit spontaan vanuit de ondernemers zelf. 

Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium

"De sfeer was goed. De ruimte droeg daar ook aan bij, Media Plaza is een beetje in de jaren 70-stijl. Precies wat we zochten."

Op naar de volgende uitreiking

Met zo’n succesvolle eerste editie focust DPG Media zich op de volgende editie. Van den Ham: ‘We gaan er een jaarlijks event van maken. We kijken nog naar de timing, want de agenda’s in het najaar zijn niet ideaal. Misschien kiezen we voor het voorjaar. En of het weer in Jaarbeurs is? We hebben een zeer geslaagde ervaring achter de rug, we gaan zeker met elkaar aan de cappuccino om het een en ander te bespreken.’
 

Nationale Ondernemersprijs Jaarbeurs Auditorium