Elsbeth

Online reis van onze exposanten in kaart

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

Nieuws

KreaDoe
Nieuws

Creatief hobbyen populair: KreaDoe Lentefestival trekt recordaantal bezoekers

Utrecht, 24 april 2024 – Nederlandse en Belgische creatievelingen kwamen afgelopen weekend samen tijdens de derde editie van het KreaDoe Lentefestival. Het creatiefste festival van de Benelux trok zo’n 24.000 bezoekers, een kwart meer dan de vorige editie. De organisatie kijkt terug op een succesvolle editie met zeer enthousiaste reacties van exposanten en bezoekers. Marleen Rompen, beursmanager KreaDoe Lentefestival: “Samen met 225 exposanten boden we een beurs bomvol beleving. Het was een enorm drukbezochte editie met veel jonge creatievelingen. Zij ontdekten de nieuwste hobby’s, ontmoetten hun favoriete influencer en shopten talloze lifestyle producten. Ik kijk mega trots terug op deze bruisende editie!”
Zorg&ict
Nieuws

Drukbezochte vakbeurzen Zorg&’24 in Koninklijke Jaarbeurs bomvol innovaties en oplossingen

Utrecht, 18 april 2024 – De organisatie van de Zorg&’24 vakbeurzen kijkt terug op een drukbezochte succesvolle editie met zeer tevreden reacties van exposanten en bezoekers. Koninklijke Jaarbeurs organiseerde naast de vakbeurs Zorg & ict twee nieuwe zorgvakbeurzen: Zorg & food en Zorg & facility. De vakbeurzen trokken gezamenlijk ruim 32.500 bezoekers. Met het thema ‘Fit for the future’ inspireerden meer dan 350 exposanten en 400 sprekers bezoekers over innovaties en oplossingen op het gebied van digitale transformatie, duurzame voeding en facilitaire zaken.
DHW
Nieuws

Dutch Health Week overtreft verwachtingen met ruim 55.000 bezoekers

Utrecht, 18 april 2024 – Domstad Utrecht was afgelopen week het kloppend hart van mentale gezondheid en fitheid tijdens de Dutch Health Week. De organisatie en samenwerkende partijen kijken terug op een succesvolle editie met ruim 55.000 bezoekers. Van zondag 7 tot en met zondag 14 april vonden verspreid door de stad allerlei activiteiten plaats voor bewoners en zorgprofessionals. Van een sportles, een concert van het alzheimerkoor, een expositie bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), een open dag bij bloedbank Sanquin tot verschillende zorgvakbeurzen bij Koninklijke Jaarbeurs. Tijdens Culturele Zondag Beating Heart, gaf burgemeester Sharon Dijksma het startschot van de Dutch Health Week. Audrey Wilschut, projectleider Dutch Health Week: “Het bruiste in de stad, de interesse in activiteiten was enorm. We hebben samen met veel Utrechtse organisaties, van klein tot groot, een mooie basis neergelegd voor volgende edities.”
Congrescoaches
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs introduceert campagne Congrescoaches

Utrecht, 17 april 2024 – Vandaag lanceert Koninklijke Jaarbeurs de campagne ‘Congrescoaches’. Met deze campagne wil zij zich met haar kennis en kunde onderscheiden als dé congres- en vergaderlocatie van Nederland. De afgelopen twee jaar won Jaarbeurs de gouden award voor beste congreslocatie van het land vanwege haar persoonlijke begeleiding bij het organiseren van congressen en vergaderingen. Om dit over het voetlicht te brengen introduceert de Utrechtse evenementenlocatie de congrescoaches in haar nieuwste campagne.
HKU
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs en HKU maken winnaars posterwedstrijd 2024 bekend

Utrecht, 15 april 2024 – De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen. Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.
Jaarbeurs
Nieuws

Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023: Meer mensen, meer waardering, meer winst

Utrecht, 15 april 2024 - Koninklijke Jaarbeurs publiceert vandaag haar geïntegreerde jaarverslag over 2023. Dit verslag beschrijft haar activiteiten, strategie, financiële- en niet-financiële resultaten en belangrijke thema’s van het afgelopen jaar. De behaalde resultaten op het gebied van...