Elsbeth

Online reis van onze exposanten in kaart

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

Nieuws

IPON 4
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs neemt onderwijsvakbeurs en kennisplatform IPON over

Utrecht, 18 juli 2024 - Koninklijke Jaarbeurs neemt IPON, de onderwijsvakbeurs met een focus op educatieve technologie, over van Reshift Digital. Deze vakbeurs is al meer dan 15 jaar het ontmoetingsplatform voor het primair onderwijs (PO), voorgezet onderwijs (VO) en MBO. Naast de vakbeurs neemt Jaarbeurs ook het officiële onderwijsinnovatie en ICT kennisplatform IPON.nl over waarmee Jaarbeurs meer dan 20.000 onderwijsprofessionals 365 dagen per jaar kan bedienen. Jaarbeurs, sinds 1965 organisator van de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), breidt hiermee haar onderwijsportfolio in Nederland uit. De NOT is de grootste vakbeurs voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang, het primair en voortgezet onderwijs.
MOTORbeurs Utrecht intentieverklaring
Nieuws

Samenwerking motorbranche 'All Brands United' zet door op MOTORbeurs Utrecht 2025

Utrecht, 16 juli 2024 – Koninklijke Jaarbeurs en RAI Vereniging slaan opnieuw hun handen ineen en brengen alle gevestigde motormerken samen tijdens MOTORbeurs Utrecht 2025. Hiermee zet de positieve trend, onder het motto ‘All Brands United’ door. Rachel Jankowsky, beursmanager Koninklijke Jaarbeurs: “Hoewel het motorseizoen 2024 volop gaande is, werken wij achter de schermen alweer aan de start van het motorseizoen in 2025. Wij zijn enorm blij dat de motormerken aangesloten bij RAI Vereniging aangeven graag weer gezamenlijk te willen deelnemen aan de volgende editie van MOTORbeurs Utrecht. Afgelopen editie hebben we gemerkt dat het aanbod hiermee compleet is en daarmee kunnen we gehoor geven aan de wens van onze bezoekers.” MOTORbeurs Utrecht vindt plaats van donderdag 20 tot en met zondag 23 februari 2025 in Koninklijke Jaarbeurs.
Padellen bij Jaarbeurs
Nieuws

Jaarbeurs opent deze zomer indoor padelbaan

Utrecht, 5 juli 2024 – Deze zomer verandert de beursvloer van Koninklijke Jaarbeurs in een indoor padelbaan. Van 5 juli tot en met 1 september opent de Utrechtse evenementenlocatie zes dubbel courts voor iedereen die van padellen houdt. De tijdelijke padelbanen zijn een gezamenlijk initiatief van...
Future Forum 2025
Nieuws

Internationaal topcongres over verbeterinitiatieven in patiëntenzorg voor het eerst naar Utrecht

Utrecht, 13 juni 2024 - Het International Forum on Quality and Safety in Healthcare dat jaarlijks 3.000 bezoekers trekt komt in 2025 voor het eerst naar Utrecht. Bezoekers van over de hele wereld komen naar Koninklijke Jaarbeurs om kennis en inspiratie op te doen over verbeterinitiatieven in de patiëntenzorg. Het congres dat komend jaar van 21 tot en met 23 mei plaatsvindt, is een van ’s werelds grootste congressen voor gezondheids- en zorgprofessionals die zich inzetten voor het verbeteren van patiëntenzorg. Het binnenhalen van dit topcongres is het eerste resultaat van de doelgerichte acquisitiestrategie van de Utrecht Congres Alliantie. Hiermee zetten de stad en regio zich vol in op het aantrekken van internationale topcongressen.
Future Facade 2025
Nieuws

Future Facade: nieuw Europees vakevent voor de gevelindustrie in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 30 mei 2024 – In het voorjaar van 2025 vindt in Koninklijke Jaarbeurs een nieuw tweejaarlijks vakevent voor de Europese gevelindustrie plaats: Future Facade. Om tot een circulaire gevelindustrie te komen is internationaal kennisdelen en samenwerken noodzakelijk. Voor Jaarbeurs de reden om, naast haar vakbeurzen BouwBeurs, VSK en DigiBouw, in samenwerking met het European Facade Network, TU Delft en TU Darmstadt dit nieuwe evenement te introduceren. Future Facade heeft als doel een brug te slaan tussen kennis en praktijk. Thema’s als digitalisering, industrialisering en circulariteit staan centraal. Gelijktijdig met Future Facade organiseren TU Delft, TU Darmstadt en het European Facade Network een internationale conferentie met als onderwerp circulariteit in de gevelindustrie. Future Facade vindt plaats op woensdag 7 en donderdag 8 mei 2025 in Koninklijke Jaarbeurs.
Cybersec
Nieuws

Internationale topsprekers tijdens Cybersec Netherlands in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 30 mei 2024 - Tijdens de tweede editie van Cybersec Netherlands op 6 en 7 november 2024 in Koninklijke Jaarbeurs betreden internationale experts het podium. De toonaangevende vakbeurs op het gebied van cybersecurity biedt een ruim aanbod van keynote sessies en workshops waarin prominente cybersecurity experts hun expertise en inzichten delen. Cybersec Netherlands is onderdeel van het wereldwijde Cybersec-merk dat ook Cybersec Europe en Cybersec Asia omvat.