Elsbeth

Online reis van onze exposanten in kaart

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

Nieuws

Moulin Rouge
Nieuws

Vernieuwd Beatrix Theater in Utrecht klaar voor spectaculaire première Moulin Rouge! De Musical

Utrecht, 18 september 2024 - Het Beatrix Theater in Utrecht van Koninklijke Jaarbeurs maakt zich op voor de grootse première van Moulin Rouge! De Musical op 19 september. Voor de komst van de extravagante musical moest het theater een grote aanpassing ondergaan. De theaterzaal is voorzien van een imposante set boordevol opvallende visuele elementen, zoals de iconische rode windmolen en een vijf meter hoge blauwe olifant. Hiervoor moesten het plafond en de muren van de theaterzaal gedeeltelijk verwijderd worden. Daarnaast is de zaal rijk gedetailleerd met weelderige stoffen en glinsterende kristallen kroonluchters, waardoor het publiek zich volledig zal wanen in de beroemde Parijse nachtclub.
Heineken
Nieuws

Heineken en Koninklijke Jaarbeurs: een gouden duo

Utrecht, 11 september 2024 – HEINEKEN Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen en versterken hun samenwerking. De contractverlenging van vijf jaar benadrukt de goede band tussen de Utrechtse evenementenlocatie en de bierbrouwer, die sinds 2019 aan elkaar verbonden zijn. Bezoekers aan Jaarbeurs kunnen de komende jaren opnieuw genieten van een Heineken biertje, met of zonder alcohol, op onder andere Vakantiebeurs, Beurs Eigen Huis, BouwBeurs, MOTORbeurs Utrecht en tijdens theatervoorstellingen en congressen in het Beatrix Theater.
TechniShow
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG verlengen samenwerking voor TechniShow tot en met 2030

Utrecht, 4 september 2024 – Met veel trots kondigen Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG aan dat zij hun succesvolle samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities. TechniShow, de grootste en meest toonaangevende vakbeurs voor de maakindustrie in de Benelux, vindt in 2026, 2028 en 2030 in Jaarbeurs plaats. Deze verlenging onderstreept de continuïteit en groei van het evenement dat keer op keer het beste van technologische innovaties binnen de maakindustrie weet samen te brengen.
uitspraak
Nieuws

Update - Bezwaar Koninklijke Jaarbeurs en Stage Entertainment tegen popconcerten Jaarbeursplein

Utrecht, 23 augustus 2024 – De voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht heeft vandaag, vrijdag 23 augustus 2024, uitspraak gedaan inzake het bezwaar van Koninklijke Jaarbeurs en Stage Entertainment tegen de openluchtpopconcerten van 11 tot en met 15 september 2024 tijdens ‘Zomerstadion Live!’ op het Jaarbeursplein, georganiseerd door Sportworx International. Dit muziekevenement is dit jaar toegevoegd aan het reeds bestaande sportevenement ‘Zomerstadion 2024’.
uitspraak
Nieuws

Bezwaar Koninklijke Jaarbeurs en Stage Entertainment tegen popconcerten Jaarbeursplein

Utrecht, 20 augustus 2024 – Koninklijke Jaarbeurs en Stage Entertainment hebben gezamenlijk bezwaar ingediend tegen de openluchtpopconcerten van 11 tot en met 15 september 2024 tijdens ‘Zomerstadion Live!’ op het Jaarbeursplein georganiseerd door Sportworx International. Dit muziekevenement is dit jaar toegevoegd aan het reeds bestaande sportevenement ‘Zomerstadion 2024’. Partijen stellen zich op het standpunt dat de gemeente Utrecht bij het verlenen van de evenementenvergunning aan Sportworx geen rekening heeft gehouden met de belangen van Stage Entertainment en Jaarbeurs en de impact van de geluidsoverlast van de popconcerten op haar bedrijfsvoering. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: “Het Beatrixbouw, met als kloppend hart het Beatrix Theater, is dagelijks een ontmoetingsplek voor duizenden bezoekers van (internationale) congressen, presentaties, vergaderingen en theatervoorstellingen. Jaarbeurs verhuurt het Beatrix Theater aan Stage Entertainment voor de programmering van theatervoorstellingen. Uit geluidsonderzoek blijkt onomstotelijk dat de popconcerten ernstige geluidsoverlast veroorzaken voor de reeds geplande voorstellingen met publiek van Moulin Rouge! De Musical in het theater en de vergaderingen en congressen in het Beatrixgebouw.”
Jochem Schut 1
Nieuws

Jochem Schut nieuwe Head of Hospitality Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 6 augustus 2024 – Jochem Schut is gestart als Head of Hospitality bij Koninklijke Jaarbeurs. Hij volgt daarmee Bas Rietvelt op die zijn carrière op Bonaire voortzet. Schut was eerder General Manager van NinetyNine Hotel Amsterdam Airport en Director of Operations bij de Centro Hotel Group. In deze laatste functie was hij verantwoordelijk voor vier hotels in Nederland en Duitsland. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: “Jaarlijks weten 2,3 miljoen mensen hun weg naar Jaarbeurs te vinden. Om inspiratie op te doen op een beurs, te dansen op een bedrijfsfeest, te sporten of vakgenoten te ontmoeten op een congres. Wij streven er elke dag naar om onze bezoekers en klanten te ontzorgen, de hoogste kwaliteit te leveren en net dat beetje extra te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat Jochem met zijn commerciële achtergrond en zijn ruim twintig jaar ervaring in de internationale hotellerie een zeer waardevolle bijdrage aan ons mooie bedrijf gaat leveren.”