Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto? 

Als er iets duidelijk werd de afgelopen jaren was het wel de drang naar contact. Pandemie of niet, we blijven mensen die met elkaar zoeken naar verbinding.

Corona dwong ons om alternatieven te vinden om toch met elkaar te communiceren. Juist in tijden van crisis. Maar ook als het wel weer kan, we gaan nooit meer terug naar het oude normaal.

Online events are here to stay. En ze worden groter, mooier en creatiever. Dit zijn de trends voor online events in 2022. 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studios

1.    Maximaliseer beleving

In 2020 kwam je er misschien nog mee weg: een livestream vanuit de woonkamer, haperend beeld of ontbrekend geluid. Daar kwam al snel een einde aan. Bedrijven gingen experimenteren met mogelijkheden en de trukendoos werd volledig opengetrokken. Events werden beter opgezet, meer uitgedacht en online was veel meer mogelijk. In 2022 zal de focus nóg meer op beleving liggen. Audiovisuele concepten, complete filmsets of een talkshow met intermezzo’s van improviserende artiesten; het is allemaal geoorloofd. Als het maar bijdraagt aan de beleving van de online deelnemer. Bigger. Better. Bolder. 

2.    Maak je event hybride

Toen de maatregelen voorschreven dat er een maximaal aantal mensen bij elkaar mocht komen, opende dat de ogen van eventorganisatoren. Het betekende namelijk dat ze deelnemers moesten teleurstellen. De oplossing: hun fysieke event streamen. En wat bleek? Het werkte. Sterker nog, er gingen deuren open die eerder gesloten bleven. Wij verwachten dat hybride events de norm worden in 2022. Je zit immers niet meer vast aan een capaciteit en iedereen kan altijd en overal een event bijwonen. Ideaal voor de twijfelaars. 

 

Maximale capaciteit is geen issue meer bij een hybride event  

hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

3.    Neem je content van tevoren op

Online events is net als televisie maken. Dus het is niet gek dat ook hier een deel van tevoren wordt gefilmd, terwijl een ander deel live plaatsvindt. Bijvoorbeeld het tonen van een korte reportage tijdens een plenaire sessie. Of een interview dat al op de plank ligt. Voor de bezoeker lijkt het of alles verloopt via een liveverbinding. In werkelijkheid is het interview van tevoren opgenomen en stelt de presentator de vragen nogmaals tegen een scherm. Het maakt je event meer planbaar.

 

Vooraf content opnemen = inspelen op onverhoopte omstandigheden 

 

4.    Trigger de community

Toegegeven, dit is meer een kans voor evenementen die niet online kunnen. Bijvoorbeeld dance-events met een grote achterban. Door de crisis mogen deze groepen niet samenkomen. Maar een community moet wel getriggerd blijven, anders valt deze om. Thunderdome besloot de merchandise, die normaal gesproken alleen tijdens het event te koop is, online aan te bieden op vaste tijdstippen. Leden konden op volgorde van membership aansluiten in een digitale wachtrij en zo toch de merchandise kopen. 

Thunderdome ging online de engagement met hun fans aan

Thunderdome 2019 in Jaarbeurs

Hulp nodig met het uitvoeren van trends voor online events? 

Bij Jaarbeurs houden we alle trends nauwlettend in de gaten. Elke dag gaan we op zoek naar nieuwe manieren om mensen met elkaar te verbinden. Zo kunnen we evenementen nog mooier en beter maken. Neem contact op voor de mogelijkheden. We helpen je graag!  

Blogs

Blog - 5 fouten tijdens vergaderen

Online vergaderen: deze vijf fouten willen we nooit meer zien

Vraag een gemiddelde werknemer wat hij van vergaderen vindt en waarschijnlijk krijg je vaak hetzelfde antwoord. Langdradig, vermoeiend, nutteloos of ongestructureerd. Maar dat hoeft niet (meer) zo te zijn. Die live vergadering van vroeger, moest door corona ineens vanachter een scherm. En zo kwamen we er door schade en schande achter hoe slecht het gesteld was met de gemiddelde vergadercultuur. Stiekem staken we daar best wat van op. Deze 5 fouten hebben we allemaal gemaakt bij online vergaderen (en willen we dus nooit meer terugzien als we wel weer fysiek bij elkaar komen).
Lees meer
Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto?
Lees meer
Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden.
Lees meer
Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie. Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst.
Lees meer
Jaarbeurs Studios

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride or online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?
Lees meer
Jaarbeurs-studio-shoot-by-MichielTon-websize-45.jpg

Tips om echt impact te maken met je online event

Online en hybride evenementen zijn dit afgelopen jaar razend populair geworden en dat is niet zomaar. Waarbij het fysiek niet altijd mogelijk is om samen te komen, kiest men steeds vaker als vervanging of uitbreiding voor een digitale opname of zelfs een livestream. 
Lees meer