Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden. 

Verschil hybride event en online event

Laten we beginnen met het verschil tussen een online event en een hybride event. Zelfs in de industrie worden deze termen namelijk nog door elkaar gebruikt. Binnen Jaarbeurs bedoelen we een hybride event wanneer we te maken hebben met zowel fysieke deelnemers, als mensen die (live) achter een scherm meedoen. Hier komen online en offline als het ware samen.

Bij een online event zijn er enkel online deelnemers. Dit type event kent verschillende vormen. Uiteraard lopen er mensen op de productievloer of in de studio, maar dit zijn geen deelnemers. Zij horen bij het productieteam of vervullen een gastrol binnen het programma.  

Dus in het kort: 

  • Een online event heeft online deelnemers
  • Een hybride event heeft online én fysieke deelnemers
hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

Soorten online events

Er zijn verschillende soorten events die je online kunt organiseren. Denk aan een online meeting via Zoom of Teams. Deze organiseer je simpelweg vanuit je luie stoel. Je kunt het echter ook wat groter aanpakken.

Dit zijn de 7 meest gebruikte online events: 

  • Hybride
  • Talkshow
  • Webinar
  • Keynote
  • Online congres
  • Awarduitreiking 
  • Online show

Hybride 

Een hybride evenement slaat een brug tussen online en offline deelnemers. Hoewel het eenvoudig klinkt, is het organiseren van een hybride vorm vrij intensief. We horen je denken: ‘Gewoon een livestream van het event maken, toch?’ Maar het tegenovergestelde is waar.

Bij een hybride event maak je namelijk niet één, maar twee programma’s. En dat vraagt veel tijd en energie. Enkel het aanbieden van een livestream via een camera in de hoek, is een dooddoener voor online deelnemers. Tegelijkertijd is het voor live deelnemers storend als ze continu tegen camera’s aankijken. Spannend en nieuw, maar wat ons betreft wel absoluut het event van de toekomst. 

 

“Hybride is meer dan alleen een livestream aanbieden”

Talkshow

Een talkshow is – de naam zegt het al – een praatprogramma. Denk hierbij aan een dagvoorzitter of presentator met gasten rondom een tafel. Je kunt de hele talkshow vooraf opnemen. Maar: wil je van de kijkers, deelnemers maken? Dan moet je interactie met hen aangaan.  En dat kan natuurlijk makkelijker in een live-uitzending. Geef hen bijvoorbeeld mogelijkheid om vragen in te sturen die je direct aan de gasten stelt. 

De truc van een goede talkshow is afwisseling. Varieer eens met: 

  • Muziek
  • Cabaret
  • Een artiest
  • Vooraf opgenomen reportages 
  • Pauzes
Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Webinar

Wil je een presentatie, lezing of workshop geven? Dan past een webinar het best bij je wensen. Het woord webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Webinars worden vaak gebruikt voor interne communicatie, productlanceringen, leadgeneratie of een e-learning. Vaak wordt er gezegd dat er bij een webinar geen interactie mag zijn tussen spreker en deelnemers. Dat is niet waar. Bij een webinar is interactie weliswaar niet het hoofddoel, maar het is zeker wel mogelijk. 
 

Keynote

Bij een keynote spreekt of presenteert er één iemand. Het is mogelijk om meerdere sprekers aan het woord te laten binnen een uitzending, maar nooit tegelijkertijd. Bij een keynote event draait het echt om een podium te geven aan een expert. Denk bijvoorbeeld aan de TEDtalks, waarbij mensen een persoonlijke boodschap overdragen aan een groot publiek. Een keynote event wordt gebruikt om kijkers wakker te schudden en te inspireren.   

Online congres

Een congres is een grootschalige bijeenkomst met een thema. Vaak vakinhoudelijk, en met een duidelijk hoofddoel: informatie verspreiden. Congressen kenmerken zich door plenaire sessies, break-outs, een beursvloer en bijvoorbeeld een netwerkmogelijkheid. Het is dé manier om gelijkgestemden te ontmoeten en informatie te ontvangen. En dat kan ook gewoon allemaal online – zelfs tot aan een digitale beursvloer aan toe!

De mogelijkheden bij een online congres zijn net zo uitgebreid als bij een fysiek congres. Dus ben je op zoek naar een goed alternatief voor een fysiek congres en ben je bang dat je moet inleveren op bepaalde onderdelen? Dat hoeft niet. Je kunt het hele congres online organiseren. 

“Congressen kunnen van A tot Z online plaatsvinden."

online evennement organiseren - congres online in opnamestudio van Jaarbeurs Studios

Awarduitreiking

Door de coronamaatregelen zijn er veel awarduitreikingen geannuleerd. Hoewel een vakjury vaak nog steeds de prijs toekent, wordt het daadwerkelijke uitreiken uitgesteld. En dat is zonde, want juist in tijden van crisis is het goed om iemand een schouderklopje of waardering te geven. Toch kan een awarduitreiking ‘gewoon’ online. Vaak is het als onderdeel van een groter geheel, maar het leent zich ook goed als een opzichzelfstaande uitzending. Het kan als volledige show met entertainment, maar ook in een talkshowsetting waarbij genomineerden geïnterviewd worden.

Online show

Een online show is als het ware een televisieshow, maar dan online. Bij een online show trek je álles uit de kast. Zie het als een filmachtige set, waarbij je eventueel schakelt tussen live materiaal en vooraf opgenomen content. Sprekers, muziek, interviews, talkshow en/of een awarduitreiking: het kan allemaal in één uitzending. Eigenlijk zijn er geen regels, zolang het maar barst van de interactie, beleving en creativiteit. Kort gezegd: alles wat je niet in een hokje kan plaatsen, kan dus een online show zijn. Leef je uit! 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studio

Wil jij binnenkort ook een online event organiseren?

Neem eens een kijkje bij Jaarbeurs Studio: dé professionele basis om een online event op te nemen of live te streamen.

Blogs

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

De enige checklist die je nodig hebt om een congres te organiseren

Je hebt besloten een congres te organiseren. Je bent goed voorbereid, je weet waar je naar toe wil en in grote lijnen heb je de dag voor ogen. Toch blijkt het organiseren lastiger dan gedacht. Hoe selecteer je leveranciers en wanneer moet je een spreker boeken? Gebruik deze checklist om een succesvol congres te organiseren.
Lees meer
Beurs duurzaamheid evenementensector installatiesector - VSK

De VSK-beurs bewijst: duurzaamheid is hét thema in de installatiesector

De VSK-beurs 2022, die vorige week plaatsvond in de Jaarbeurs, was vanaf het startschot al een bijzondere editie. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) maakte er namelijk bekend dat het vanaf 2026 verplicht wordt om een hybride of volledig elektrische warmtepomp te installeren. Werk aan de winkel voor installateurs dus. De beursvloer weerspiegelde dat en liet zien dat duurzaamheid meer dan ooit op het netvlies van de installatiewereld staat.
Lees meer
Trends in  events 2022 post-corona - Jaarbeurs Blog

3 post-corona trends waar je rekening mee moet houden

Een tijdje geleden hebben we met een grote glimlach de coronamaatregelen uitgezwaaid. Wat is het fijn om weer oude routines op te pakken. En toch is niet alles hetzelfde: de afgelopen twee jaar hebben namelijk hun sporen achtergelaten. Niek Krebbers, Salesmanager Acquisitie en Concepten Derden, vertelt over de ontwikkelingen, verschuivingen en trends die hem opvallen.
Lees meer
Online evenement Jaarbeurs

Online events: 6 tips om de aandacht vast te houden

KLIK! En met één simpele druk op de knop is een online kijker vertrokken. Bij een online event is de drempel om weg te ‘lopen’ nou eenmaal een stuk lager dan bij een fysiek event. Aan jou, als organisator, de taak om hen geboeid te houden achter dat scherm. Met deze 6 tips trek je die online deelnemers het scherm in en blijven ze kijken tot de laatste minuut. 
Lees meer
Zo zorg je dat jouw beursdeelname succesvol wordt - Jaarbeurs Event Exchibition Centre

Zo zorg je dat jouw beursdeelname succesvol wordt

Vroeger was een beursdeelname de enige manier om een deal te sluiten. Deed je een beetje goed je best, dan zat je voor een jaar gebakken. Tientallen jaren later zijn er veel meer manieren om zaken te doen. Deals worden op kantoor gesloten, productlanceringen gaan online en potentiële leads krijg je via social media. En toch zijn beurzen effectiever dan ooit. Want wie succesvolle beursmarketing toepast, ziet kansen stijgen. Majid Abou, Exhibitor Succes Manager bij Jaarbeurs, geeft tips hoe je het meest uit je beursdeelname haalt én hoe je dat succes kunt meten.
Lees meer
KreaDoe Lentefestival Jaarbeurs

5 zaken die mensen belangrijk vinden als ze een event bezoeken

Onze deuren staan wijd open en we hebben de eerste bezoekers alweer met open armen mogen ontvangen. Maar toch nog even een kleine opfriscursus: wat vinden mensen nou écht belangrijk wanneer ze een event bezoeken? Dit zijn vijf cruciale factoren.
Lees meer