Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie.

Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst. Bij Jaarbeurs werken we met slimme ledverlichting die je naar vrijwel elke kleur kunt aanpassen. En het leuke daarvan: je kunt jouw bijeenkomst dus ook beïnvloeden door kleuren te gebruiken. 

Waar je ook kijkt, overal zie je dat er bewust verschillende kleuren worden gebruikt. En dat heb je zelf niet eens in de gaten, toch word je er hele dag door beïnvloed. Al decennialang worden kleuren gebruikt door slimme marketeers om hun producten aan de man te krijgen. Kleuren hebben namelijk invloed op je emoties en op je gedrag. Ze kunnen bovendien een rol spelen bij het maken van keuzes. Dit kan jij ook gebruiken tijdens je bijeenkomst. 

Kleuren en hun betekenis

Lukraak een kleur kiezen voor je een event, ‘omdat dat mooi staat’, is niet slim. Kleuren wekken associaties op en je wil natuurlijk niet de plank mis slaan. Allereerst dien je te bepalen wat de doelstelling is van de bijeenkomst. Denk aan teambuilding, relatiebeheer, kennis delen, motiveren, draagvlak creëren of je imago verbeteren. Wanneer je de doelstelling vastgesteld hebt, kan je een geschikte kleur kiezen. Onderstaand geven we je een paar voorbeelden. 

 

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Oranje

Organiseer je een teambuildingactiviteit, dan zoek je een positieve, enthousiaste en open sfeer. Oranje is dan een goede kleur. Denk maar aan het Nederlands Elftal, dat is toch een team om trots op te zijn?

Geel

Geel is een vriendelijke en energieke kleur en werkt goed voor concentratie en bij mentale activiteiten. Het geeft ons nieuwe inspiratie en het zorgt ervoor dat we geprikkeld worden; het maakt nieuwsgierig. Hierdoor is deze kleur erg geschikt voor netwerkbijeenkomsten. 

Blauw

Organiseer je een training? Kies dan voor een blauwe ambiance. De kernwoorden bij blauw zijn: stabiliteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Blauw voedt de intuïtie en wakkert oplettendheid aan. Daarbij werkt deze kleur ook verfrissend; een blauw gekleurde ruimte voelt koeler aan dan een rode of oranje ruimte. 

Rood

Rood is de juiste kleur voor een spannende kick-off of een belangrijke pitch. Deze felle kleur stimuleert de hartslag en bloeddruk. Het zorgt bovendien voor focus en energie. Actie! Een intense, levendige en krachtige kleur, die verschillende emoties oproept. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld rood associëren met liefde of passie, maar ook met gevaar of een waarschuwing.

Groen

Een bijeenkomst met een open sfeer waarin iedereen gehoord wordt, werkt het beste met een groene ambiance. Groen staat voor duurzaam, jeugdig en gezondheid. Een groene kleur heeft een ontspannende, rustgevende werking en doet denken aan de natuur. Niet voor niets komen we allemaal uitgerust terug van een lekkere boswandeling. 

Paars

Een paarse kleur werkt goed bij een evenement waarbij je product of bedrijf centraal staat. Het staat garant voor een luxe uitstraling. Het stimuleert het deel in je de hersenen dat problemen oplost en voor creativiteit zorgt. Ook triggert de paarse kleur verbeelding en straalt het klasse uit. 

 

Valkuilen van kleurgebruik bij evenementen

Uiteraard zijn de soorten evenementen en kleuren slechts voorbeelden en ter inspiratie. Zo is blauw een perfecte kleur voor een training, maar dat betekent niet dat groen uitgesloten is. Want wat als blauw nou ook net de kleur van je grootste concurrent is? Dan is het wellicht beter om een andere hoofdkleur te kiezen. Elke kleur kent positieve aspecten én negatieve aspecten. 

 

Doe dus vooraf research naar de kleuren die je wil gebruiken. Kijk daarbij ook goed naar de doelgroep, want hier kan je flink de mist in gaan. Zo associeert een hovenier de kleur groen met de tuinen die hij aanlegt, terwijl een investeerder eerder denkt aan geld. Of wat dacht je van de cultuur? Ook dat is van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld: hier in het westen associëren we de kleur zwart met de dood. Terwijl diezelfde kleur in Oost-Azië weer gelinkt wordt aan gezondheid. Een mooie miscommunicatie dus! 

MeetUp kleur

Alle kleuren met één druk op de knop

Alle zalen in Jaarbeurs MeetUp zijn voorzien van een Plug & Play systeem. Hiermee kies je met één druk op de knop een geschikte kleur, sfeer en ambiance voor jouw bijeenkomst. Alle kleuren zijn mogelijk en bij aankomst staat alles voor je klaar.

 

Welke faciliteiten heb jij nodig om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Neem contact met ons op.

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Meer tips om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Lees onze whitepaper ‘De do’s en don’ts van (online) vergaderen’.

Blogs

Blog - 5 fouten tijdens vergaderen

Online vergaderen: deze vijf fouten willen we nooit meer zien

Vraag een gemiddelde werknemer wat hij van vergaderen vindt en waarschijnlijk krijg je vaak hetzelfde antwoord. Langdradig, vermoeiend, nutteloos of ongestructureerd. Maar dat hoeft niet (meer) zo te zijn. Die live vergadering van vroeger, moest door corona ineens vanachter een scherm. En zo kwamen we er door schade en schande achter hoe slecht het gesteld was met de gemiddelde vergadercultuur. Stiekem staken we daar best wat van op. Deze 5 fouten hebben we allemaal gemaakt bij online vergaderen (en willen we dus nooit meer terugzien als we wel weer fysiek bij elkaar komen).
Lees meer
Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto?
Lees meer
Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden.
Lees meer
Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie. Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst.
Lees meer
Jaarbeurs Studios

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride or online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?
Lees meer
Jaarbeurs-studio-shoot-by-MichielTon-websize-45.jpg

Tips om echt impact te maken met je online event

Online en hybride evenementen zijn dit afgelopen jaar razend populair geworden en dat is niet zomaar. Waarbij het fysiek niet altijd mogelijk is om samen te komen, kiest men steeds vaker als vervanging of uitbreiding voor een digitale opname of zelfs een livestream. 
Lees meer