Media Plaza - Auditoriumgebied - Auditorium (11).jpg

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie.

Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst. Bij Jaarbeurs werken we met slimme ledverlichting die je naar vrijwel elke kleur kunt aanpassen. En het leuke daarvan: je kunt jouw bijeenkomst dus ook beïnvloeden door kleuren te gebruiken. 

Waar je ook kijkt, overal zie je dat er bewust verschillende kleuren worden gebruikt. En dat heb je zelf niet eens in de gaten, toch word je er hele dag door beïnvloed. Al decennialang worden kleuren gebruikt door slimme marketeers om hun producten aan de man te krijgen. Kleuren hebben namelijk invloed op je emoties en op je gedrag. Ze kunnen bovendien een rol spelen bij het maken van keuzes. Dit kan jij ook gebruiken tijdens je bijeenkomst. 

Kleuren en hun betekenis

Lukraak een kleur kiezen voor je een event, ‘omdat dat mooi staat’, is niet slim. Kleuren wekken associaties op en je wil natuurlijk niet de plank mis slaan. Allereerst dien je te bepalen wat de doelstelling is van de bijeenkomst. Denk aan teambuilding, relatiebeheer, kennis delen, motiveren, draagvlak creëren of je imago verbeteren. Wanneer je de doelstelling vastgesteld hebt, kan je een geschikte kleur kiezen. Onderstaand geven we je een paar voorbeelden. 

 

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Oranje

Organiseer je een teambuildingactiviteit, dan zoek je een positieve, enthousiaste en open sfeer. Oranje is dan een goede kleur. Denk maar aan het Nederlands Elftal, dat is toch een team om trots op te zijn?

Geel

Geel is een vriendelijke en energieke kleur en werkt goed voor concentratie en bij mentale activiteiten. Het geeft ons nieuwe inspiratie en het zorgt ervoor dat we geprikkeld worden; het maakt nieuwsgierig. Hierdoor is deze kleur erg geschikt voor netwerkbijeenkomsten. 

Blauw

Organiseer je een training? Kies dan voor een blauwe ambiance. De kernwoorden bij blauw zijn: stabiliteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Blauw voedt de intuïtie en wakkert oplettendheid aan. Daarbij werkt deze kleur ook verfrissend; een blauw gekleurde ruimte voelt koeler aan dan een rode of oranje ruimte. 

Rood

Rood is de juiste kleur voor een spannende kick-off of een belangrijke pitch. Deze felle kleur stimuleert de hartslag en bloeddruk. Het zorgt bovendien voor focus en energie. Actie! Een intense, levendige en krachtige kleur, die verschillende emoties oproept. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld rood associëren met liefde of passie, maar ook met gevaar of een waarschuwing.

Groen

Een bijeenkomst met een open sfeer waarin iedereen gehoord wordt, werkt het beste met een groene ambiance. Groen staat voor duurzaam, jeugdig en gezondheid. Een groene kleur heeft een ontspannende, rustgevende werking en doet denken aan de natuur. Niet voor niets komen we allemaal uitgerust terug van een lekkere boswandeling. 

Paars

Een paarse kleur werkt goed bij een evenement waarbij je product of bedrijf centraal staat. Het staat garant voor een luxe uitstraling. Het stimuleert het deel in je de hersenen dat problemen oplost en voor creativiteit zorgt. Ook triggert de paarse kleur verbeelding en straalt het klasse uit. 

 

Valkuilen van kleurgebruik bij evenementen

Uiteraard zijn de soorten evenementen en kleuren slechts voorbeelden en ter inspiratie. Zo is blauw een perfecte kleur voor een training, maar dat betekent niet dat groen uitgesloten is. Want wat als blauw nou ook net de kleur van je grootste concurrent is? Dan is het wellicht beter om een andere hoofdkleur te kiezen. Elke kleur kent positieve aspecten én negatieve aspecten. 

 

Doe dus vooraf research naar de kleuren die je wil gebruiken. Kijk daarbij ook goed naar de doelgroep, want hier kan je flink de mist in gaan. Zo associeert een hovenier de kleur groen met de tuinen die hij aanlegt, terwijl een investeerder eerder denkt aan geld. Of wat dacht je van de cultuur? Ook dat is van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld: hier in het westen associëren we de kleur zwart met de dood. Terwijl diezelfde kleur in Oost-Azië weer gelinkt wordt aan gezondheid. Een mooie miscommunicatie dus! 

MeetUp kleur

Alle kleuren met één druk op de knop

Alle zalen in Jaarbeurs MeetUp zijn voorzien van een Plug & Play systeem. Hiermee kies je met één druk op de knop een geschikte kleur, sfeer en ambiance voor jouw bijeenkomst. Alle kleuren zijn mogelijk en bij aankomst staat alles voor je klaar.

 

Welke faciliteiten heb jij nodig om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Neem contact met ons op.

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Meer tips om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Lees onze whitepaper ‘De do’s en don’ts van (online) vergaderen’.

Blogs

zaal c
Blog

Hoe bezorg je deelnemers een onvergetelijke trainingsdag?

Door een training te geven kun je kennis overbrengen, mensen inspireren, activeren, verbinding versterken… Kortom: redenen genoeg om een training te geven. Of je nu als bedrijf of particulier trainingen wil organiseren: hoe zorg je dat het een succes wordt voor zowel jou als organisator als voor je deelnemers?
Lees meer
Rico glory
Blog

Een persconferentie die wereldwijd live te volgen is? Dat (kick)boksen we voor elkaar!

Heel even was Koninklijke Jaarbeurs op donderdag 12 januari het middelpunt van de wereldwijde kickboks community.

Lees meer
Duurzaam event organiseren
Blog

Een duurzaam evenement organiseren: waar houd je rekening mee?

Een event organiseren wanneer duurzaamheid een belangrijke focus heeft binnen je bedrijf: hoe pak je dat aan? Het vraagt enkel wat voorbereiding en aandacht voor de details. Er zijn verschillende manieren waarop je duurzaamheid integreert in je event.

Lees meer
hero
Blog

Een congreslocatie kiezen voor je evenement (checklist)

Een congres, symposium of ander zakelijk evenement organiseren doe je niet zomaar. Een goede eventorganisatie betekent een doordacht plan hebben en veel keuzes maken.

Lees meer
Preventive Health Conference 23 november 2022  Academie Spelderholt Jongeren met een beperking stage
Blog

Een bijzondere ervaring rijker met Academie Spelderholt

Een inspirerend congres met een bijzonder tintje. Dit is wat het Preventive Health Conference op 23 november in Koninklijke Jaarbeurs karakteriseerde. Deze dag stond volledig in het teken van zorg en inclusie, in de breedste zin van het woord. Het Jaarbeurs-horecateam werd namelijk versterkt door een groep jongeren met een beperking vanuit Academie Spelderholt. Door deze werkervaring wordt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van deze jongeren weer extra gestimuleerd.
Lees meer
Robots, IT professionals, superhelden en honden november events overzicht Jaarbeurs
Blog

Een maand vol met robots, IT-professionals, superhelden & honden- en kattenliefhebbers

Wat hebben robots, logistieke experts, superhelden, waterbouwers en honden & katten met elkaar te maken? We ontvingen ze allemaal afgelopen maand in Jaarbeurs! Dit waren onze tien mooiste evenementen en bijeenkomsten in november. 

Lees meer