Blog - Kleurenpsychologie

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie.

Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst. Bij Jaarbeurs werken we met slimme ledverlichting die je naar vrijwel elke kleur kunt aanpassen. En het leuke daarvan: je kunt jouw bijeenkomst dus ook beïnvloeden door kleuren te gebruiken. 

Waar je ook kijkt, overal zie je dat er bewust verschillende kleuren worden gebruikt. En dat heb je zelf niet eens in de gaten, toch word je er hele dag door beïnvloed. Al decennialang worden kleuren gebruikt door slimme marketeers om hun producten aan de man te krijgen. Kleuren hebben namelijk invloed op je emoties en op je gedrag. Ze kunnen bovendien een rol spelen bij het maken van keuzes. Dit kan jij ook gebruiken tijdens je bijeenkomst. 

Kleuren en hun betekenis

Lukraak een kleur kiezen voor je een event, ‘omdat dat mooi staat’, is niet slim. Kleuren wekken associaties op en je wil natuurlijk niet de plank mis slaan. Allereerst dien je te bepalen wat de doelstelling is van de bijeenkomst. Denk aan teambuilding, relatiebeheer, kennis delen, motiveren, draagvlak creëren of je imago verbeteren. Wanneer je de doelstelling vastgesteld hebt, kan je een geschikte kleur kiezen. Onderstaand geven we je een paar voorbeelden. 

 

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Oranje

Organiseer je een teambuildingactiviteit, dan zoek je een positieve, enthousiaste en open sfeer. Oranje is dan een goede kleur. Denk maar aan het Nederlands Elftal, dat is toch een team om trots op te zijn?

Geel

Geel is een vriendelijke en energieke kleur en werkt goed voor concentratie en bij mentale activiteiten. Het geeft ons nieuwe inspiratie en het zorgt ervoor dat we geprikkeld worden; het maakt nieuwsgierig. Hierdoor is deze kleur erg geschikt voor netwerkbijeenkomsten. 

Blauw

Organiseer je een training? Kies dan voor een blauwe ambiance. De kernwoorden bij blauw zijn: stabiliteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Blauw voedt de intuïtie en wakkert oplettendheid aan. Daarbij werkt deze kleur ook verfrissend; een blauw gekleurde ruimte voelt koeler aan dan een rode of oranje ruimte. 

Rood

Rood is de juiste kleur voor een spannende kick-off of een belangrijke pitch. Deze felle kleur stimuleert de hartslag en bloeddruk. Het zorgt bovendien voor focus en energie. Actie! Een intense, levendige en krachtige kleur, die verschillende emoties oproept. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld rood associëren met liefde of passie, maar ook met gevaar of een waarschuwing.

Groen

Een bijeenkomst met een open sfeer waarin iedereen gehoord wordt, werkt het beste met een groene ambiance. Groen staat voor duurzaam, jeugdig en gezondheid. Een groene kleur heeft een ontspannende, rustgevende werking en doet denken aan de natuur. Niet voor niets komen we allemaal uitgerust terug van een lekkere boswandeling. 

Paars

Een paarse kleur werkt goed bij een evenement waarbij je product of bedrijf centraal staat. Het staat garant voor een luxe uitstraling. Het stimuleert het deel in je de hersenen dat problemen oplost en voor creativiteit zorgt. Ook triggert de paarse kleur verbeelding en straalt het klasse uit. 

 

Valkuilen van kleurgebruik bij evenementen

Uiteraard zijn de soorten evenementen en kleuren slechts voorbeelden en ter inspiratie. Zo is blauw een perfecte kleur voor een training, maar dat betekent niet dat groen uitgesloten is. Want wat als blauw nou ook net de kleur van je grootste concurrent is? Dan is het wellicht beter om een andere hoofdkleur te kiezen. Elke kleur kent positieve aspecten én negatieve aspecten. 

 

Doe dus vooraf research naar de kleuren die je wil gebruiken. Kijk daarbij ook goed naar de doelgroep, want hier kan je flink de mist in gaan. Zo associeert een hovenier de kleur groen met de tuinen die hij aanlegt, terwijl een investeerder eerder denkt aan geld. Of wat dacht je van de cultuur? Ook dat is van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld: hier in het westen associëren we de kleur zwart met de dood. Terwijl diezelfde kleur in Oost-Azië weer gelinkt wordt aan gezondheid. Een mooie miscommunicatie dus! 

MeetUp kleur

Alle kleuren met één druk op de knop

Alle zalen in Jaarbeurs MeetUp zijn voorzien van een Plug & Play systeem. Hiermee kies je met één druk op de knop een geschikte kleur, sfeer en ambiance voor jouw bijeenkomst. Alle kleuren zijn mogelijk en bij aankomst staat alles voor je klaar.

 

Welke faciliteiten heb jij nodig om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Neem contact met ons op.

Jaarbeurs MeetUp vergaderen vergaderlocatie Utrecht

Meer tips om van jouw bijeenkomst een succes te maken? Lees onze whitepaper ‘De do’s en don’ts van (online) vergaderen’.

Blogs

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

De enige checklist die je nodig hebt om een congres te organiseren

Je hebt besloten een congres te organiseren. Je bent goed voorbereid, je weet waar je naar toe wil en in grote lijnen heb je de dag voor ogen. Toch blijkt het organiseren lastiger dan gedacht. Hoe selecteer je leveranciers en wanneer moet je een spreker boeken? Gebruik deze checklist om een succesvol congres te organiseren.
Lees meer
Beurs duurzaamheid evenementensector installatiesector - VSK

De VSK-beurs bewijst: duurzaamheid is hét thema in de installatiesector

De VSK-beurs 2022, die vorige week plaatsvond in de Jaarbeurs, was vanaf het startschot al een bijzondere editie. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) maakte er namelijk bekend dat het vanaf 2026 verplicht wordt om een hybride of volledig elektrische warmtepomp te installeren. Werk aan de winkel voor installateurs dus. De beursvloer weerspiegelde dat en liet zien dat duurzaamheid meer dan ooit op het netvlies van de installatiewereld staat.
Lees meer
Trends in  events 2022 post-corona - Jaarbeurs Blog

3 post-corona trends waar je rekening mee moet houden

Een tijdje geleden hebben we met een grote glimlach de coronamaatregelen uitgezwaaid. Wat is het fijn om weer oude routines op te pakken. En toch is niet alles hetzelfde: de afgelopen twee jaar hebben namelijk hun sporen achtergelaten. Niek Krebbers, Salesmanager Acquisitie en Concepten Derden, vertelt over de ontwikkelingen, verschuivingen en trends die hem opvallen.
Lees meer
Online evenement Jaarbeurs

Online events: 6 tips om de aandacht vast te houden

KLIK! En met één simpele druk op de knop is een online kijker vertrokken. Bij een online event is de drempel om weg te ‘lopen’ nou eenmaal een stuk lager dan bij een fysiek event. Aan jou, als organisator, de taak om hen geboeid te houden achter dat scherm. Met deze 6 tips trek je die online deelnemers het scherm in en blijven ze kijken tot de laatste minuut. 
Lees meer
Zo zorg je dat jouw beursdeelname succesvol wordt - Jaarbeurs Event Exchibition Centre

Zo zorg je dat jouw beursdeelname succesvol wordt

Vroeger was een beursdeelname de enige manier om een deal te sluiten. Deed je een beetje goed je best, dan zat je voor een jaar gebakken. Tientallen jaren later zijn er veel meer manieren om zaken te doen. Deals worden op kantoor gesloten, productlanceringen gaan online en potentiële leads krijg je via social media. En toch zijn beurzen effectiever dan ooit. Want wie succesvolle beursmarketing toepast, ziet kansen stijgen. Majid Abou, Exhibitor Succes Manager bij Jaarbeurs, geeft tips hoe je het meest uit je beursdeelname haalt én hoe je dat succes kunt meten.
Lees meer
KreaDoe Lentefestival Jaarbeurs

5 zaken die mensen belangrijk vinden als ze een event bezoeken

Onze deuren staan wijd open en we hebben de eerste bezoekers alweer met open armen mogen ontvangen. Maar toch nog even een kleine opfriscursus: wat vinden mensen nou écht belangrijk wanneer ze een event bezoeken? Dit zijn vijf cruciale factoren.
Lees meer