Bo scheermeijer

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie. 

Bo is samen met twee collega’s eindverantwoordelijk voor de uitvoering van evenementen bij de congreszalen Media Plaza en Supernova. Hij heeft wekelijks vergaderingen met verschillende afdelingen zoals sales, de keuken, logistiek en banqueting over de komende evenementen. Met die informatie schat hij in op welke uitdagingen hij zijn afdeling zich moet voorbereiden. Denk aan de indeling van de locatie, bewegwijzering, het inplannen van het personeel, materialen inhuren en het prepareren van het draaiboek voor de Assistent Supervisors en de Events Hosts. Hij houdt een-op-een-gesprekken met medewerkers, stuurt het team aan en zorgt dat alles op de dag van het event staat zoals het hoort te staan. En tot slot is hij het aanspreekpunt voor de assistent supervisors van die dag. 

Bo loopt op een werkdag vaak langs bij verschillende evenementen op de locatie. Zo zegt hij: ‘Ik controleer of bijvoorbeeld de organisatie of bezoekers wel de juiste, gewenste ervaring ontvangen. Daarnaast zorg ik voor een goede uitvoering van het draaiboek en ik draag de verantwoordelijkheid om voor alle vraagstukken van de organisatie een oplossing te bieden. Daarnaast ben ik achter de schermen ook bezig om onvoorziene uitdagingen op voorhand op te lossen. Het is een functie die van mij verlangt dat ik goed inschat waar de balans ligt tussen de werkzaamheden op de vloer of op kantoor.’ 

Bo

Zorgen dat collega’s een leuke dag hebben

Een van de taken die Bo enorm serieus neemt, heeft te maken met het enthousiasmeren van zijn collega’s. Bo: ‘Ik ben trots op het verantwoordelijkheidsgevoel van onze vaste medewerkers om de organisatoren van onze gast evenementen zo goed mogelijk te ondersteunen. Tegelijkertijd werken we ook met uitzendkrachten voor wie dat misschien niet altijd even natuurlijk komt. Ik kan ze dat niet kwalijk nemen, we zijn allemaal jong geweest. Toch spelen zij een ongekend belangrijke rol in de ervaring van zowel de organisatie als bezoekers. Het is mijn doel om iedereen te verbinden met Jaarbeurs. Dat doe ik bijvoorbeeld door even een rondje te lopen en te vragen hoe het met iedereen gaat die op de vloer werkt. En of ik ergens mee kan helpen. Of gewoon door eventjes een kort kletspraatje te maken. Het zijn maar een paar minuutjes, maar het zorgt er wel voor dat ze verbintenis voelen met Jaarbeurs. En verbintenis op de vloer straalt door naar bezoekers, organisatie en collega’s. Iedereen kan een glimlach opzetten. Maar bij Jaarbeurs voel je dat die echt is.’

Klaarstaan voor elkaar

Zelf springt Bo ook af en toe bij en heeft hij contact met de bezoekers. Hij noemt het de ‘hospitality check’. Bo: ‘Dat is een rol die ik heel serieus neem. Die verbintenis waar ik het net over had, is ook door te helpen op drukke momenten. En mensen te motiveren tijdens zwaardere werkzaamheden. Ik vind dat er altijd ruimte moet zijn voor gezelligheid en een grap. Tegelijkertijd verlang ik discipline en strikte navolging van de instructies op een werkdag. Voor het team moet het duidelijk zijn of er een moment is waar iedereen keihard door moet werken, of dat tijd is om kort te kletsen met elkaar. Bij hospitality wordt vaak gedacht aan de gedragingen en formaliteiten richting de organisatie of bezoekers. Ik wil deze gedachte verbreden. Gastvrijheid heeft betrekking op iedereen die zijn of haar dag in de Jaarbeurs doorbrengt.’

Jaarbeurs door een andere bril bekijken

Soms staat Bo zelf aan de andere kant van het speelveld, namelijk op het podium tijdens evenementen. Naast zijn werk als supervisor is hij freelance presentator en main stage host. Onlangs deed hij dat bij GameForce, een groot gaming-evenement die in Jaarbeurs plaatsvindt. Het voelde voor hem als een thuiswedstrijd: ‘Hoewel dat evenement in de hallen plaatsvindt waar ik normaal niet werk, voelde het wel vertrouwd. Ik ervaarde aanzienlijk minder spanning dan als ik dit bij een andere locatie doe. Jaarbeurs is toch een beetje mijn toko. Daarnaast is het grappig om al die verbaasde reacties van collega’s te zien. Zij horen ineens de hele dag mijn stem door de microfoon. Ook is het goed om ‘mijn wereld’ eens vanaf de andere kant te ervaren en het vanuit de ogen van een bezoeker of klant te bekijken. Dat is een goed leermoment voor mijn werk bij Jaarbeurs.’ 

Twee passies combineren

Volgens Bo zit er ongekend veel raakvlak in zijn twee passies. Zo zegt hij: ‘Ik vind leidinggeven heel leuk om te doen. Maar presenteren ook. Dat is niet gek, want er zit veel overlap in. Als je presenteert sta je ook aan het hoofd van het programma. Je leidt de mensen ergens naartoe. Dat doe je als supervisor net zo. Je werkt van het begin van een programma naar het eind in een logische volgorde. En als er dingen veranderen, moet je daarop inspelen.’ Bo kan zijn freelance opdrachten goed combineren met zijn werk bij Jaarbeurs: ‘Ik heb ongeveer 1 tot 2 keer per week een freelance opdracht. Natuurlijk is het soms even puzzelen als er een belangrijk event is en ik heb ook een hosting gig rond die tijd. Maar de meeste opdrachten staan lang van tevoren gepland, dus we komen er altijd uit. Voor mij is het belangrijk dat mijn week variërend is. En tegelijkertijd dat ik mijn vaardigheden kan inzetten om een mooi programma of event te draaien. Jaarbeurs heeft van nature zoveel verschillende soorten events, dat elke week mij kan verrassen. Dit, in combinatie met een eigen bedrijf, voelt alsof ik goud te pakken heb.’ 

Ook jouw passie waarmaken?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

xxxx
Blog

Jaarbeurs door de ogen van Hidde Paauw

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Hidde Paauw is Event Operations Manager en helpt klanten om succesvol evenementen te organiseren.
Lees meer
FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer