bas sterrenburg jaarbeurs door de ogen van

Jaarbeurs door de ogen van: Bas Sterrenburg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bas Sterrenburg werkt al 12 jaar bij Jaarbeurs en vertelt over zijn werkzaamheden als account- en eventmanager. Ook stond hij aan de wieg van de opzet van Jaarbeurs Studio. 

Bas is hét aanspreekpunt voor organisatoren van gastevents voor congressen en events in Supernova, Media Plaza, de Julianazalen en Jaarbeurs Studio. Hij is er vanaf het eerste contact totdat de organisatoren op de dag zelf ‘over de drempel stappen’. Bas: ‘Dan neemt het operationele team het van me over, ik focus me op het hele voortraject. Ik denk mee hoe we een congres of event nog succesvoller kunnen maken door de doelstelling van de klant centraal te stellen.’ 

Hoge standaard

‘De hospitalitywereld, is echt mijn wereld’ zegt Bas. ‘Ik leg mijn lat hoog. Dat komt ook door mijn achtergrond, ik heb de Hoge Hotelschool gevolgd en gastvrijheid is mijn passie. Ik kruip daarbij zoveel mogelijk in de huid van mijn klant. Ik doe echt alsof ik degene ben die dat event moet organiseren. Ik beeld me in dat ik op hun hun stoel zit en vraag mezelf af wat ik zou verwachten van een locatie. Dat gaat naar mijn idee echt verder dan enkel de ruimte verhuren. Ik zou willen dat mensen met mij meedenken en met ideeën komen om iets beter te maken. Daar probeer ik aan te voldoen.’
 

“Wij willen en durven een stapje verder te zetten voor onze klanten”

 

Meedenken

Hospitality gaat volgens Bas verder dan een glimlach opzetten. Het zit volgens hem echt in het meedenken met de klant. Net dat stapje verder willen en durven te zetten. Zo adviseerde hij onlangs een Belgisch evenementenbureau om een andere keuze te maken wat betreft het buffet. Bas: ‘Het bureau organiseert jaarlijks veel evenementen in België. Daar zijn ze gewend wat later te eten, hier in Nederland is het gebruikelijker om dat wat eerder te doen. Toen ze een avondevent voor hun Nederlandse relaties organiseerden stelde ik voor om niet hetzelfde script uit België aan te houden en laat te eten, maar toch alvast wat kleine hapjes voor de plenaire sessie te serveren. Dat is wat de Nederlandse doelgroep immers gewend is. Het zijn kleine aanpassingen, maar wel waardoor we samen hun doelgroep specifieker kunnen bedienen.’ 

Bas Sterrenburg

Intrinsieke behoefte

Bas werkt al 12 jaar bij Jaarbeurs en dat is niet zonder reden. Hij heeft het naar z’n zin en werkt met mensen die er hetzelfde over denken als hij. ‘Eigenlijk iedereen in ons team heeft een intrinsieke behoefte om de lat zo hoog te leggen’ zegt hij. ‘Ik voel me daar heel prettig bij, want ik hou er niet van om de kantjes eraf te lopen. Iedereen gaat er vol voor. Hier zijn we serieus bezig, iedere dag. En dat merken klanten ook. Dat weet ik zeker. Voor onze klanten is het immers vaak hun belangrijkste dag van het jaar.’ 
 

“Bij Jaarbeurs gaan we er elke dag vol voor”

Stapje extra

Op de vraag of hij kan toelichten hoe Jaarbeurs-medewerkers er ‘vol voor gaan’, moet hij glimlachen. Hij denkt terug aan een congres waarbij een deelnemer een kop cappuccino over z’n overhemd morste. Bas: ‘Tijdens een congres is dat natuurlijk ontzettend vervelend, al helemaal als het aan het begin van de dag gebeurt. Dan wil je niet de rest van de dag nog in dat shirt lopen. Een collega achter de bar dacht daar hetzelfde over en stelde voor om hem een ander overhemd te geven en die van hem te laten wassen en strijken. Dan had hij aan het eind van de dag zijn overhemd weer droog en schoon terug. Mijn collega heeft vanuit spontaniteit, enthousiasme en meeleven gereageerd. Daar krijg je toch kippenvel van?’ 

Serieus luisteren

Hospitality heeft te maken met luisteren, inleven en daarop inspelen, volgens Bas. Zo evalueert hij met zijn klanten een event, en kijkt hij naar verbeterpunten. ‘Juist de negatieve feedback is interessant want daar kunnen we vaak wat mee’ zegt hij. ‘Zeker bij terugkerende events vind ik dat nog belangrijker. Als we elkaar weer spreken in de aanloop naar een volgende editie, haal ik de verbeterpunten weer even aan. Vaak weten de organisatoren het zelf niet meer, maar benoem ik het wel en geef ik aan hoe we dat dit jaar anders aan pakken. We hebben serieus geluisterd en doen wat met jouw feedback.’ 

bas sterrenburg jaarbeurs door de ogen van

Hypermoderne studio

Dat Bas serieus luistert naar klanten bleek tijdens de coronaperiode. Toen de pandemie erin hakte, bleef hij in gesprek met organisatoren om te kijken waar de behoefte zat. Samen keken ze naar wat er nog wel mogelijk was volgens de regels van dat moment. Ze maakten van verschillende congreszalen studio’s en begonnen met het live streamen van events. Dat kreeg steeds meer vorm. Bas: ‘Ik hoorde van veel klanten dat ze echt behoefte hadden aan een professionele studio, daar gingen we dus over nadenken. Ik ging het onderzoeken: wat hadden we hiervoor nodig en in welke ruimte kan dit? Uiteindelijk presenteerde ik het idee bij de directie en kreeg ik groen licht. Het werd een volledige verbouwing, inclusief decor en state-of-the-art techniek. Jaarbeurs Studio is een enorm succes en wordt ook nog steeds volop ingezet. Ik kijk hier zo trots op terug. Het is nog een voorbeeld van hoe we iets met z’n allen aanjagen en uitrollen. We gaan er vol voor.’ 

Ook jouw passie volgen bij Jaarbeurs?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl