Jaarbeurs Studios

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride of online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruime ervaring met het organiseren van online en hybride evenementen van groot naar klein, en geven je graag wat tips om echt impact te maken met je online event:

Bereid je goed voor

Overleg vooraf aan je online event met de organisatie of locatiehouder goed over de technologische mogelijkheden die geboden worden. Met hoeveel camera’s wordt gefilmd? Hoe staat de belichting ingesteld? Op welke manier kom jij in beeld en hoe zal de online kijker jouw presentatie zien? Zorg er daarna op de locatie voor dat alles goed wordt getest: staan eventuele video’s of slides klaar, doet de chatmogelijkheid het, hoe is de kwaliteit van het beeld?

Link het offline en online publiek met elkaar

Vaak zijn de collega’s of sprekers die een presentatie geven vooral gewend om voor een echt publiek te staan en zo de stemming aan te voelen en contact te maken. Op afstand werkt dit anders. Bespreek daarom hoe het online publiek ook bij de presentatie betrokken kan worden, bijvoorbeeld door ook hen welkom te heten in de introductie. Daarnaast kan het fijn zijn om een moderator alle online interactie via de chat, polls of sociale media te monitoren en deze interactie ook echt aandacht te geven tijdens je programma door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die online gesteld zijn of leuke tweets voor te lezen die met jullie hashtag gedeeld zijn.

Online publiek

Hou je aan het programma

Online bezoekers zijn vaak geïnteresseerd in specifieke sessies en loggen daarom speciaal op een bepaald tijdstip daarvoor in. Als het programma uitloopt dan loop je het risico dat ze voortijds weer uitloggen. Zorg daarom voor een stipte starttijd en beperk de eventuele uitloop. Korte en krachtige presentaties werken bovendien het beste; zowel online als offline. Het grote succes van TED talks - die niet langer duren dan twintig minuten – bewijst dit maar weer.

Entertainment in de pauze

Wanneer de live bezoekers in de koffiepauze met elkaar praten, wil je niet dat je online kijkers naar een zwart scherm of lege stoel moeten kijken. Zorg daarom voor een stream van wat er op de beurs gebeurt of laat bijvoorbeeld interessante interviews of video’s zien.

Hulp nodig met jouw online evenement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruim een eeuw ervaring met het organiseren van evenementen en congressen. En ook voor hen was het even schakelen naar de juiste methodes om online net zoveel impact te hebben als met offline evenementen. Maar, met een positieve instelling en focus op datgene wat wel (weer) kan, hebben ze de smaak inmiddels goed te pakken, een permanente studio gebouwd voor online evenementen waar al door diverse bedrijven goed gebruik van is gemaakt. En met succes!

Wil je jouw evenement ook volledig of deels online organiseren vanuit een professionele studio, en met de juiste ondersteuning? Jaarbeurs denkt graag met je mee! 

Blogs

Blog - 5 fouten tijdens vergaderen

Online vergaderen: deze vijf fouten willen we nooit meer zien

Vraag een gemiddelde werknemer wat hij van vergaderen vindt en waarschijnlijk krijg je vaak hetzelfde antwoord. Langdradig, vermoeiend, nutteloos of ongestructureerd. Maar dat hoeft niet (meer) zo te zijn. Die live vergadering van vroeger, moest door corona ineens vanachter een scherm. En zo kwamen we er door schade en schande achter hoe slecht het gesteld was met de gemiddelde vergadercultuur. Stiekem staken we daar best wat van op. Deze 5 fouten hebben we allemaal gemaakt bij online vergaderen (en willen we dus nooit meer terugzien als we wel weer fysiek bij elkaar komen).
Lees meer
Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto?
Lees meer
Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden.
Lees meer
Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

Kleurenpsychologie: zo beïnvloeden kleuren een event

Een goede bereikbaarheid, de omvang van de ruimte en voldoende daglicht: Dit zijn vaak de drie belangrijkste punten waar eventmanagers naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte locatie. Wellicht heb je er nooit bij stilgestaan, maar ook de kleur van het licht in de ruimte is belangrijk. Kleuren beïnvloeden namelijk onze stemming en dus heeft de kleur van de zaal van jouw meeting enorme invloed op jouw bijeenkomst.
Lees meer
Jaarbeurs Studios

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride or online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?
Lees meer
Jaarbeurs-studio-shoot-by-MichielTon-websize-45.jpg

Tips om echt impact te maken met je online event

Online en hybride evenementen zijn dit afgelopen jaar razend populair geworden en dat is niet zomaar. Waarbij het fysiek niet altijd mogelijk is om samen te komen, kiest men steeds vaker als vervanging of uitbreiding voor een digitale opname of zelfs een livestream. 
Lees meer