Jaarbeurs Studios

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride of online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruime ervaring met het organiseren van online en hybride evenementen van groot naar klein, en geven je graag wat tips om echt impact te maken met je online event:

Bereid je goed voor

Overleg vooraf aan je online event met de organisatie of locatiehouder goed over de technologische mogelijkheden die geboden worden. Met hoeveel camera’s wordt gefilmd? Hoe staat de belichting ingesteld? Op welke manier kom jij in beeld en hoe zal de online kijker jouw presentatie zien? Zorg er daarna op de locatie voor dat alles goed wordt getest: staan eventuele video’s of slides klaar, doet de chatmogelijkheid het, hoe is de kwaliteit van het beeld?

Link het offline en online publiek met elkaar

Vaak zijn de collega’s of sprekers die een presentatie geven vooral gewend om voor een echt publiek te staan en zo de stemming aan te voelen en contact te maken. Op afstand werkt dit anders. Bespreek daarom hoe het online publiek ook bij de presentatie betrokken kan worden, bijvoorbeeld door ook hen welkom te heten in de introductie. Daarnaast kan het fijn zijn om een moderator alle online interactie via de chat, polls of sociale media te monitoren en deze interactie ook echt aandacht te geven tijdens je programma door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die online gesteld zijn of leuke tweets voor te lezen die met jullie hashtag gedeeld zijn.

Online publiek

Hou je aan het programma

Online bezoekers zijn vaak geïnteresseerd in specifieke sessies en loggen daarom speciaal op een bepaald tijdstip daarvoor in. Als het programma uitloopt dan loop je het risico dat ze voortijds weer uitloggen. Zorg daarom voor een stipte starttijd en beperk de eventuele uitloop. Korte en krachtige presentaties werken bovendien het beste; zowel online als offline. Het grote succes van TED talks - die niet langer duren dan twintig minuten – bewijst dit maar weer.

Entertainment in de pauze

Wanneer de live bezoekers in de koffiepauze met elkaar praten, wil je niet dat je online kijkers naar een zwart scherm of lege stoel moeten kijken. Zorg daarom voor een stream van wat er op de beurs gebeurt of laat bijvoorbeeld interessante interviews of video’s zien.

Hulp nodig met jouw online evenement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruim een eeuw ervaring met het organiseren van evenementen en congressen. En ook voor hen was het even schakelen naar de juiste methodes om online net zoveel impact te hebben als met offline evenementen. Maar, met een positieve instelling en focus op datgene wat wel (weer) kan, hebben ze de smaak inmiddels goed te pakken, een permanente studio gebouwd voor online evenementen waar al door diverse bedrijven goed gebruik van is gemaakt. En met succes!

Wil je jouw evenement ook volledig of deels online organiseren vanuit een professionele studio, en met de juiste ondersteuning? Jaarbeurs denkt graag met je mee! 

Blogs

zaal c
Blog

Hoe bezorg je deelnemers een onvergetelijke trainingsdag?

Door een training te geven kun je kennis overbrengen, mensen inspireren, activeren, verbinding versterken… Kortom: redenen genoeg om een training te geven. Of je nu als bedrijf of particulier trainingen wil organiseren: hoe zorg je dat het een succes wordt voor zowel jou als organisator als voor je deelnemers?
Lees meer
Rico glory
Blog

Een persconferentie die wereldwijd live te volgen is? Dat (kick)boksen we voor elkaar!

Heel even was Koninklijke Jaarbeurs op donderdag 12 januari het middelpunt van de wereldwijde kickboks community.

Lees meer
Duurzaam event organiseren
Blog

Een duurzaam evenement organiseren: waar houd je rekening mee?

Een event organiseren wanneer duurzaamheid een belangrijke focus heeft binnen je bedrijf: hoe pak je dat aan? Het vraagt enkel wat voorbereiding en aandacht voor de details. Er zijn verschillende manieren waarop je duurzaamheid integreert in je event.

Lees meer
hero
Blog

Een congreslocatie kiezen voor je evenement (checklist)

Een congres, symposium of ander zakelijk evenement organiseren doe je niet zomaar. Een goede eventorganisatie betekent een doordacht plan hebben en veel keuzes maken.

Lees meer
Preventive Health Conference 23 november 2022  Academie Spelderholt Jongeren met een beperking stage
Blog

Een bijzondere ervaring rijker met Academie Spelderholt

Een inspirerend congres met een bijzonder tintje. Dit is wat het Preventive Health Conference op 23 november in Koninklijke Jaarbeurs karakteriseerde. Deze dag stond volledig in het teken van zorg en inclusie, in de breedste zin van het woord. Het Jaarbeurs-horecateam werd namelijk versterkt door een groep jongeren met een beperking vanuit Academie Spelderholt. Door deze werkervaring wordt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van deze jongeren weer extra gestimuleerd.
Lees meer
Robots, IT professionals, superhelden en honden november events overzicht Jaarbeurs
Blog

Een maand vol met robots, IT-professionals, superhelden & honden- en kattenliefhebbers

Wat hebben robots, logistieke experts, superhelden, waterbouwers en honden & katten met elkaar te maken? We ontvingen ze allemaal afgelopen maand in Jaarbeurs! Dit waren onze tien mooiste evenementen en bijeenkomsten in november. 

Lees meer