Stel, je gaat een event organiseren bij ons in Jaarbeurs. Een van de eerste vragen die je voorgeschoteld krijgt, heeft te maken met wat je met het event wil bereiken. Met andere woorden: wat is de doelstelling van je event? Je doel bepaalt namelijk álles. De locatie, de catering, de aankleding, de verlichting en zelfs de kleuren en geuren. Bepaal als eerst je doelstelling, dan wijst de rest zich vanzelf.
6 doelstellingen
Er zijn honderden, dan wel duizenden doelen voor een event. Maar kijk je met een overkoepelende blik, dan zijn er zes thema’s te ontdekken:
- Imago versterken
- Mensen motiveren
- Relaties beheren
- Teambuilding
- Draagvlak creëren
- Kennis delen
Juiste handvatten
Elke doelstelling vraagt om een andere aanpak. Soms is dit voor de hand liggend – je serveert bijvoorbeeld geen vrolijk versierde cupcakes bij een slechtnieuwsgesprek. Of je huurt geen theaterzaal als je een brainstormsessie met twintig mensen gaat doen. Andere beslissingen zijn misschien wat lastiger: heb je nou wel of niet die vergaderruimte met technische snufjes nodig als je ‘alleen’ een PowerPointpresentatie geeft? Het wordt een stuk gemakkelijker als je eerst je doel bepaalt.
Elke doelstelling heeft een paar handvatten die het makkelijker maken om keuzes te maken. Denk aan:
- Welke sfeer wil ik creëren?
- Welke kleuren kan ik gebruiken?
- Wat serveren we daarbij (catering)?
- Welke opstelling & techniek is daarbij nodig?
- Wat is het resultaat?
Welke keuzes heb je dan? We geven je per doel een aantal handvatten.