hero

Een congreslocatie kiezen voor je evenement (checklist)

Een congres, symposium of ander zakelijk evenement organiseren doe je niet zomaar. Een goede eventorganisatie betekent een doordacht plan hebben en veel keuzes maken. Denk aan de sprekers, de marketing, de leveranciers, het programma, noem maar op. Maar het begint allemaal met de keuze voor de juiste congreslocatie. De juiste locatie versterkt je event en kan de doorslag geven om wel of niet te komen. Met deze checklist weet je waar je op moet letten. 

De acht belangrijkste punten om een congreslocatie te kiezen:

  1. Capaciteit en indeling
  2. Omgeving
  3. Bereikbaarheid
  4. Technische faciliteiten
  5. Personeel en vast contactpersoon
  6. Catering
  7. Overnachting
  8. Imago en originaliteit

1. Capaciteit en indeling

Als eerste wil je natuurlijk zeker weten of de congreslocatie de juiste capaciteit aan kan. Een congres kent verschillende groottes én kan onverwachts flink opschalen. Het is dus verstandig om te weten wat je opties qua capaciteit zijn. 

Naast de hoeveelheid gasten is ook de indeling belangrijk. Misschien heeft jouw congres wel meerdere subsessies die tegelijkertijd bezig zijn. Je wil dan meerdere ruimtes huren met genoeg capaciteit voor elke sessie. En niet onbelangrijk: geluidsdichtheid van elkaar. 

capaciteit supernova

2. Omgeving

Wat voor omgeving zou ideaal zijn voor jouw evenement? Wil je een stadse omgeving met grote bedrijfsgebouwen om je heen of gaat je voorkeur naar een afgelegen plek op een boerderij? Wil je dichtbij het gezellige centrum zitten en veel restaurants in de buurt hebben? Of kies je voor de moderne zakelijke uitstraling van een druk bedrijventerrein? De keuze voor de omgeving is niet alleen belangrijk voor de uitstraling van het evenement, maar ook voor de faciliteiten die beschikbaar zijn in de omgeving. Houd er rekening mee dat de omgeving ook in relatie staat met het volgende punt: bereikbaarheid

jaarbeurs omgeving

3. Bereikbaarheid

De een komt met de fiets, de ander met het openbaar vervoer of reist met de auto. Hoe reist jouw doelgroep en waar komen ze vandaan? Komen mensen uit alle hoeken van het land, dan is een locatie in het midden van Nederland wel zo prettig. En al helemaal als het makkelijk te bereiken is met het OV en auto. Check daarnaast ook de parkeergelegenheid. Het zou jammer zijn als de gasten aan het einde van het congres merken dat hun auto is weggesleept omdat ze in de verkeerde straat stonden geparkeerd.

4. Technische faciliteiten

Qua faciliteiten wil je een paar punten extra goed checken. Techniek is zo’n punt: worden er presentaties gegeven met behulp van een scherm? Mogen er vragen gesteld worden tussendoor en heb je een loopmicrofoon nodig? Je moet er zeker van zijn dat je de meest moderne techniek huurt én die je Plug & Play kunt gebruiken. Je wil namelijk voorkomen dat een zaal vol met mensen moet wachten tot het scherm eindelijk aan gaat. Daarnaast is het fijn om te weten dat je te maken hebt met ervaren technici. Deze mensen weten wat ze moeten doen, kunnen je goed adviseren en eventueel snel schakelen bij onverwachte wendingen. 


“Je moet er zeker van zijn dat je een ruimte Plug & Play kunt gebruiken” 
 

Plug&Play

5. Personeel en een vast contactpersoon

Het organiseren van alles rondom het congres is al stressvol genoeg. Laat staan personeel. Wanneer de congreslocatie zelf personeel regelt om jouw taken gemakkelijk te maken, scheelt dat je een hoop werk. Krijg je daarnaast een vast contactpersoon die je helpt met al jouw vragen? Iemand die met goede ideeën komt om jouw congres nog geslaagder te maken? Met een goede event support van de locatie loopt een congres soepeler. Er loopt altijd wel iets anders dan gepland, een contactpersoon kan daar op inspelen of meedenken. En dat geeft jou een hoop rust.  

6. Catering

Om te voorkomen dat iedereen tijdens de pauze wegglipt naar de dichtstbijzijnde cafetaria, is goede catering een must. Dit is niet bij elke locatie het geval. Sterker nog, soms moet je hier zelf voor zorgen. Check dus altijd goed of je gebruik kunt maken van de catering. En zo ja: voldoet de kwaliteit aan jouw standaard? Daarnaast, wat wordt er zoal geserveerd? Worden er verschillende opties aangeboden? En zijn er ook alternatieven voor mensen met specifieke eisen (denk aan vegetarisch of glutenvrij)? Check van tevoren of je inspraak hebt in de catering en of de locatie bereid is mee te denken. Zo maak je hapjes en drankjes écht onderdeel van je event. 

“De juiste hapjes en drankjes versterken de sfeer op het congres”

catering

7. Overnachting

Misschien duurt het congres wel meerdere dagen, of heb je bezoekers die van veraf komen. In dat geval wil je zeker weten dat er overnachtingsmogelijkheden zijn in de omgeving.
Vaak geven locaties dit wel aan op hun website, maar het is altijd goed om hier nog naar te vragen. Soms maken ze namelijk afspraken met hotels, zodat de gasten gemakkelijk een hotel kunnen boeken om te verblijven. 
 

8. Imago en originaliteit

Dit laatste punt wordt vaak over het hoofd gezien. Toch is het cruciaal als je de juiste doelgroep wil aantrekken. Het imago van de congreslocatie wordt namelijk geassocieerd met jouw organisatie. Je wil dus zeker weten dat je jouw congres organiseert bij een locatie die past bij jouw eigen merk. Wil je bijvoorbeeld een zakelijk imago uitstralen? Dan sluit een moderne en stadse locatie veel beter aan dan een oud kloostergebouw. Is een onderwerp als duurzaamheid steeds meer aan de orde binnen jouw organisatie? Dan kan het ook slim zijn om te kijken hoe de eventlocatie hiermee omgaat. 

Fleur van den Berg

Op zoek naar een congreslocatie in Utrecht?

Accountmanager Fleur

Meer weten over de congreszalen van Jaarbeurs? Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden. Of kom langs en ervaar zelf de vele mogelijkheden van onze congreslocaties.

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Blogs

FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer