Coöperatie VGZ en Koninklijke Jaarbeurs bundelen krachten voor duurzame en digitale zorginnovatie

Man en twee dames op de foto zetten een handtekening
Elsje van Vuuren
Elsje van Vuuren
04 september 2025
2 min

Utrecht, 4 september 2025 – Coöperatie VGZ en Koninklijke Jaarbeurs bundelen hun krachten om de zorg toekomstbestendig te maken. De samenwerking richt zich op het verbinden van kennis, mensen en ideeën en krijgt vorm via de Dutch Health Hub, het online platform van Jaarbeurs waar zorgprofessionals en vernieuwers elkaar ontmoeten. Ook ontwikkelen de organisaties samen initiatieven voor toonaangevende zorgvakbeurzen, met als doel innovatie, digitalisering en verduurzaming in de zorg te versnellen.

Partnerschap bekrachtigd: samen meer impact maken op grote uitdagingen in de zorg
Met een officiële ondertekening slaan VGZ en Jaarbeurs de handen ineen. Audrey Wilschut, clustermanager zorg bij Koninklijke Jaarbeurs: “Door onze krachten te bundelen, kunnen we samen meer impact maken op de grote uitdagingen in de zorg.” Directeur Corporate Communicatie & Public Affairs Nicolette Kersbergen: “Coöperatie VGZ wil aanjager zijn van toekomstbestendige zorg. Dat betekent dat VGZ scherp oog heeft voor onderwerpen als innovatie, digitalisering en verduurzaming in de zorg. Ook voor Jaarbeurs zijn dit belangrijke thema’s, dus een partnerschap is een mooie, logische stap om elkaar op deze thema’s te versterken.”

Innovatie en communicatie hand in hand
Om de rol van aanjager waar te maken is communicatie wat Kersbergen betreft essentieel. “Toenemende vergrijzing, een tekort aan zorgprofessionals: de zorg moet anders worden georganiseerd om toekomstbestendig te blijven. Die boodschap draagt VGZ op allerlei manieren uit. Niet alleen door te hameren op onderwerpen als passende zorg, zorginnovatie of burgerparticipatie bij zorg en ondersteuning, maar ook door te laten zien hoe we onze rol als aanjager invullen om anderen te inspireren.”

Verbinding met het bredere zorgnetwerk
VGZ sluit met deze samenwerking aan bij het bredere netwerk rond zorg en gezondheid waarin Jaarbeurs een centrale rol speelt. Audrey Wilschut ziet het partnerschap als een kans om samen impact te maken. “We brengen relevante partijen bij elkaar en geven vernieuwende ideeën en trends een podium. Dat leidt tot waardevolle ontmoetingen en concrete stappen richting betere zorg.”

Het partnerschap kwam mede tot stand dankzij de inzet van Ruud Koolen, director Dutch Health Hub, die eind dit jaar met pensioen gaat. Koolen: “Ik vind het bijzonder mooi dat deze samenwerking nu officieel van start gaat. Dit biedt een stevige basis voor de toekomst.”

Elsje van Vuuren

Elsje is Corporate PR- en communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs.