Jaarbeurs medewerker fotografie

Jaarbeurs door de ogen van: Martijn Harmelink

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Martijn Harmelink is teamlead Logistiek & Cybersecurity en is onder andere verantwoordelijk voor het managen van de salesteams van de evenementen ICT & Logistiek, Logistica, Cybersec Europe & NL

Sales zit in het bloed van Martijn, hij heeft een grote passie voor deze vaardigheid. Dat was vroeger wel anders. Sterker nog, op z’n achttiende was hij een introvert persoon en keek hij zelfs een beetje op tegen salesmensen. Hij bewonderde ze omdat ze zonder angst op anderen afstapten en een gesprek begonnen. Totdat hij zichzelf de vraag stelde: is het wel écht zo spannend? En om uit zijn comfortzone te stappen, besloot hij te kiezen voor een verkoopfunctie bij een tuinmeubelbedrijf. Hij merkte iets bijzonders. Zo vertelt hij: ‘Als je eenmaal in die flow zit, ga je op zoek naar de verbinding met elkaar en laat je het verkopen los. Je komt veel verschillende mensen tegen, van allerlei leeftijden, met eigen expertises en je kan van iedereen leren. Dat is blijven hangen.’ 

Met deze kennis in zijn broekzak startte hij jaren later bij Jaarbeurs als accountmanager en groeide door als teamlead Logistiek & Cybersecurity. Sales is hier nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Ongeveer 75% van zijn tijd is hij bezig met sales en relatiemanagement. De andere 25% beslaat het managen van salesmedewerkers waar hij fungeert als leidinggevende en aanspreekpunt. 

‘Sales is hier niet alleen koude verkoop. Veel werkzaamheden hebben te maken met relatiebeheer’

Veelzijdige werkzaamheden

Martijn heeft het naar zijn zin in zijn salesfunctie bij Jaarbeurs. Zo zegt hij: ‘Als je het heel plat slaat, verkopen we vierkante meters en waardevolle ontmoetingen. Uiteindelijk wil je het beurs- en congresgebouw zo goed mogelijk vullen om een kwalitatief sterke en volledige afspiegeling van de markt weer te geven. Daar komt meer bij kijken. Continu zijn we op zoek naar de manier waarop we onze klanten gedurende het hele jaar kunnen voorzien van waardevolle contacten. Met ruim 100 jaar ervaring heeft Jaarbeurs een enorm netwerk waar onze klanten gebruik van kunnen maken. Daarnaast is het niet alleen koude verkoop, want veel van mijn werkzaamheden komen neer op relatiebeheer. Ook kijken we goed naar wat de markt beweegt en welke bedrijven we daarop kunnen aanhaken om impact te creëren. We bezoeken daarom regelmatig andere congressen, beurzen en netwerkbijeenkomsten.

‘De zingeving van Jaarbeurs is voor mij heel waardevol’

Waardevolle bijdrage

Iets bij kunnen dragen aan de maatschappij vindt Martijn een van de voordelen van werken bij Jaarbeurs. ‘We faciliteren hier waardevolle ontmoetingen voor 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Dat is echt bijzonder. Jaarbeurs heeft in mijn ogen een sterke maatschappelijk functie. Het is enorm belangrijk dat we elkaar fysiek blijven opzoeken. Daarmee zeg ik niet dat we de digitale samenleving niet moeten omarmen, maar de waarde van een fysiek evenement dat een of twee keer per jaar plaatsvindt, wordt steeds belangrijker. De zingeving van Jaarbeurs – en dan bedoel ik dus de purpose – is voor mij heel waardevol. Kijk bijvoorbeeld naar de BouwBeurs waar we de hele bouwsector van de Benelux samenbrengen. Door het delen van al die kennis en expertise leveren wij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkelingen binnen bouwend Nederland.’

Jaarbeurs medewerker fotografie

Fijne werksfeer

Martijn kan naar eigen zeggen bij elk willekeurig bedrijf zijn draai wel vinden, zolang hij maar doet wat hij leuk vindt. Toch kiest hij heel bewust voor Jaarbeurs, met name vanwege de mensen en de cultuur: ‘Het komt uiteindelijk allemaal van binnenuit. Daar ben ik van overtuigd. Er zijn veel mooie bedrijven, maar bij Jaarbeurs zijn de mensen enorm leuk en is de sfeer goed. Het is er informeel en iedereen is vriendelijk. We willen elkaar hier helpen en gaan samen voor succes.’ 

‘Ik kijk hier nog steeds mijn ogen uit’

Samen toewerken naar een groot doel

Als we vragen wat Martijn het meest bijblijft tijdens zijn carrière bij Jaarbeurs tot nu toe, noemt hij de evenementen en de aanloop ernaartoe. ‘Ik krijg binnenkort een tweede kindje en ik zit al moeilijk te doen om een babykamer te behangen, te schilderen en een vloer te leggen. En bij Jaarbeurs wordt gewoon een heel dorp uit de grond gestampt binnen twee à drie dagen. Letterlijk! Dat blijf ik echt enorm bijzonder vinden. Je kijkt echt je ogen uit. Je ziet een week lang al je klanten bij elkaar en iedereen zit in een goede vibe. Energie verbindt mensen. En als je dat ziet gebeuren ... dan voel je dat ook echt. Dít is waar je met je team zo hard naartoe hebt gewerkt. Uiteindelijk hebben we tienduizenden mensen samengebracht en weet je dat er handel gedreven wordt en serieuze kennis gedeeld.’ 

ICT & Logistiek

Ook jouw passie volgen bij Jaarbeurs?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

Jaarbeurs congreslocatie Media Plaza Flame foyer
Blog

Zo organiseer je in ieder seizoen een geslaagd evenement

Of het nou Pasen is, de zomervakantie of oud en nieuw. Het leven zit vol tradities en gewoontes. En dat is ook goed merkbaar in de evenementenbranche. In ieder seizoen zijn er elementen die jij in kunt zetten bij de organisatie van je bijeenkomst, om er een passende beleving van te maken. Bij Jaarbeurs hebben we hier al decennialang ervaring mee en daarom delen we graag onze expertise met jou!
Lees meer
Hong Jansen HR specialist artikel
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? HR vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Welke mogelijkheden krijg je als medewerker en hoe ziet het onboardingstraject eruit? Hong Jansen (HR Specialist) vertelt er meer over.
Lees meer
Jaarbeurs medewerker fotografie
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Martijn Harmelink

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Martijn Harmelink is teamlead Logistiek & Cybersecurity en is onder andere verantwoordelijk voor het managen van de salesteams van de evenementen ICT & Logistiek, Logistica, Cybersec Europe & NL. 
Lees meer
Wielergala 2023
Blog

Oscaruitreiking voor het wielrennen bij Jaarbeurs

In ons beurs- en congresgebouw is de rode loper uitgerold voor de wielerhelden van 2023. Bekende (oud)wielrenners als Annemiek van Vleuten, Demi Vollering en Tom Dumoulin schitteren samen met ruim 350 genodigden op het toneel van congreszaal de Polar voor hét eerste Nationale Wielergala in Utrecht. Wie gaat er vanavond naar huis met de felbegeerde trofee voor de wielrenner van het jaar?
Lees meer
Eerste Hulp bij Organiseren Jaarbeurs Fleur van den Berg
Blog

Duurzaam evenement organiseren? 7 tips om dat aan te pakken

Wil jij als eventorganisator jouw evenement op een duurzame manier neerzetten? Goed idee, want duurzaamheid wordt alsmaar belangrijker. Steeds meer mensen kiezen dan ook bewust voor een evenementenlocatie die klimaatbewust bezig is. Maar hoe kies je die? Wat zijn de voordelen ervan? En hoe pak je het organiseren van een groen evenement het beste aan? Daar helpen we je graag bij.
Lees meer
Corine Dijkhuizen Jaarbeurs
Blog

“De impact op de business staat altijd centraal”

Te midden van de jaarlijkse LEGO-manifestatie in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht, vertalen Corine Dijkhuizen en Bernard Sluis de dieperliggende symboliek van dit evenement naar hun eigen wereld van projectbouw. Net als bij het bouwen met LEGO vereisen complexe projecten een grondige voorbereiding, duidelijke richtlijnen en naadloze samenwerking. “Het feitelijke bouwproces is vaak slechts een derde van de totale inspanning”, vertelt Bernard van het projectmanagementbureau Plan B. Corine, verantwoordelijk voor de faciliteiten en operations binnen Jaarbeurs, vult aan: “Het denkwerk vooraf en de continuïteit in samenwerking zijn de bouwstenen voor een succesvol project”. Samen bespreken ze het geslaagde partnerschap tot nu toe en richten ze hun blik op de toekomst.
Lees meer