online event podcast studio webinar livestream

8 tips voor een interactief online event

Stel je voor: je woont een online event bij. Maar je wil toch ook nog even snel een wasje draaien. De boodschappen bestellen. Of dat WhatsAppje beantwoorden. Je camera staat toch uit, dus wat let je? Je bent niet de enige die dit doet. Tot grote ergernis van de eventorganisator. Want hoe minder mensen hun aandacht erbij houden, hoe minder impact het evenement heeft.

Maar hoe zorg je er nou echt voor dat de online deelnemer wél aandacht heeft voor je event? Tip: probeer eens interactie toe te voegen.  

Jaarbeurs Live Event
Zenden, zenden, niet ontvangen: het zijn dé ingrediënten voor afhakende deelnemers.

Vóór het coronatijdperk adviseerden we al dat interactie zorgt dat deelnemers bij de les blijven. Nu, in tijden van online events, al helemaal. Want stiekem komt dat scherm behoorlijk onze neus uit. We zitten er immers al de hele dag achter, om vervolgens ’s avonds ook nog een serietje te kijken. Schermen zijn nou eenmaal niet meer bijzonder en afleiding zit in een klein hoekje. Eerder schreven we al over hoe je deelnemers geboeid houdt tijdens een online event. Nu is het tijd om de interactie aan te gaan. Probeer eens een paar van de onderstaande tips: 

  1. Zwengel de discussie aan op social media
  2. Peil de mening van de bezoeker via poll(s)
  3. Open een live chat voor vragen of opmerkingen
  4. Word een verhalenverteller
  5. Laat soortgenoten elkaar opzoeken
  6. Vang veelgebruikte woorden in een Wordcloud
  7. Splits de groep op door break-outs te gebruiken
  8. Out with a bang!

Zwengel de discussie aan op social media

De socialmedia-accounts van jouw bedrijf of merk kunnen een geweldig platform worden voor discussie en leads tijdens een online sessie of productpresentatie. Online deelnemers discussiëren hier met niet-deelnemers, waardoor het bereik nóg groter wordt. Zwengel de discussie dus aan op de socialmediakanalen door social posts of door een hashtag te gebruiken. Houd vervolgens de activiteiten in de gaten en zorg dat je er bent om vragen te beantwoorden.

Peil de mening van de bezoeker via poll(s) 

Er is niks interessanter dan weten wat er bij andere mensen speelt, voor zowel de deelnemers, als de organisatie. Daarom is een poll een goede manier om meer interactie te creëren. Je kunt het op elk moment van je online event gebruiken: het begin, midden of eind. Laat de presentator over de tussenstand praten, of stel een vraag en kijk direct wat er geantwoord is. Het is een leuke manier om de mening van je doelgroep live te horen. Daarnaast ervaren de deelnemers dat er naar hen geluisterd wordt.  

Vang veelgebruikte woorden in een Wordcloud

Herinner je die presentaties nog waar de docent je iets vroeg, en hij jouw antwoord op het bord schreef? Vervolgens deed hij hetzelfde bij de persoon naast je. En de persoon daarnaast. Er ontstond een wolk van verschillende (ant)woorden die al dan niet aan elkaar gekoppeld werden. Hij creëerde een wordcloud. Dit kun je ook online doen. Er zijn verschillende tools die je kunt integreren die automatisch wordclouds genereren. Stel een vraag aan de online deelnemers en de tool zet de woorden die het meest gegeven worden, in de wordcloud. Leuk om direct data te verzamelen of interactief in je presentatie te gebruiken.

Wordcloud Jaarbeurs

Splits de groep op door break-outs te gebruiken

Dit is een leuke, interactieve tip om in groepen te werken. Je kent het vast wel van een live event: break-outs die een plenaire sessie afwisselen. Vaak staat hier een bepaald thema centraal of worden er verschillende workshops gegeven. De truc is om de break-outs kort te houden en een moderator de boel te laten runnen. Tip: laat deelnemers van tevoren hun interesse doorgeven voor een bepaald onderdeel. Dit versterkt bovendien het gevoel van eigen regie en zal hen actief mee laten doen met het event.

“Groep te groot voor een interactieve sessie? Gebruik break-outs.”

Out with a bang! 

Eigenlijk is dit niet een tip om je event interactiever te maken. Toch is niemand vies van een mooie eindshow. Het draagt bovendien bij hoe deelnemers terugkijken op je event. Een televisieshow is immers ook niet ineens ‘klaar’. Het wordt meestal afgesloten met muziek of een act. En bij een live event krijg je een goodie bag of staan er hostess om je gedag te zeggen. Hoe saai is het om vervolgens bij een online event alleen te horen: ‘Dank voor je deelname. Het event is nu afgelopen.’ Hoe je het doet, maakt niet uit...als je het online event maar met een knallende afsluiting eindigt.  

online event podcast studio webinar livestream