KreaDoe

Creatief hobbyen populair: KreaDoe Lentefestival trekt recordaantal bezoekers

Utrecht, 24 april 2024 – Nederlandse en Belgische creatievelingen kwamen afgelopen weekend samen tijdens de derde editie van het KreaDoe Lentefestival. Het creatiefste festival van de Benelux trok zo’n 24.000 bezoekers, een kwart meer dan de vorige editie. De organisatie kijkt terug op een succesvolle editie met zeer enthousiaste reacties van exposanten en bezoekers. Marleen Rompen, beursmanager KreaDoe Lentefestival: “Samen met 225 exposanten boden we een beurs bomvol beleving. Het was een enorm drukbezochte editie met veel jonge creatievelingen. Zij ontdekten de nieuwste hobby’s, ontmoetten hun favoriete influencer en shopten talloze lifestyle producten. Ik kijk mega trots terug op deze bruisende editie!”

Creatief hobbyen steeds populairder onder jongeren

Hobbyisten konden drie dagen lang inspiratie opdoen en nieuwe hobby’s ontdekken. Marleen Rompen: “Het Lentefestival richt zich jaarlijks voornamelijk op creativiteit, lifestyle en entertainment, met een breed scala aan workshops waar de nieuwste hobby's en technieken kunnen worden uitgeprobeerd, zoals armbreien en miniatuurbouw. Het maken van plakboeken, bekend als scrapbooking, bleek afgelopen editie ook bijzonder populair. Bovendien bood het festival een nieuw babyplein voor jonge moeders, vol met creatieve benodigdheden en diverse stands met creatieve accessoires.” Het Lentefestival onderscheidt zich duidelijk van KreaDoe Najaar, dat zich volledig concentreert op do-it-yourself en voornamelijk een publiek van 45-plussers aantrekt. “Het Lentefestival biedt een breder scala aan activiteiten en belevingen, met muzikaal entertainment, shopmogelijkheden voor accessoires & beauty en het ontdekken van diverse creatieve hobby's. Bovendien is twintig procent van onze bezoekers jonger dan 16 jaar. Die creatieve verbinding tussen generaties is mooi om te zien", licht Marleen Rompen toe.

Ook exposanten kijken terug op een succesvolle editie. Zo vertellen sieradenwinkel Celinies en kaarsenwebshop DV Candles: “Het was weer goed geregeld, lekker druk en een mega gezellige en fijne sfeer.”

Naast volop beleving ook voor het eerst een prikkelarme ruimte
De organisatie van het KreaDoe Lentefestival is continu op zoek naar manieren om volop beleving te bieden voor een echte dag uit. Marleen Rompen: “Zeker het begin en eind van een event blijft onze bezoekers bij. Zo stond er een dj in een discobol bij de ingang. We zagen de mensen swingend binnenkomen. Een klein element dat zoveel impact maakt.” Naast volop beleving presenteerde de organisatie ook voor het eerst met succes twee prikkelarme ruimtes op de beursvloer. Een plek waar bezoekers die dat nodig hebben, zich terug kunnen trekken in een fijne serene plek. “Mijn dochter is hoogbegaafd en ervaart de wereld om haar heen daardoor intenser. Naar een drukke beurs gaan, is dan niet per se het beste idee. Een prikkelarme ruimte is dan een perfecte oplossing om toch samen erop uit te gaan naar KreaDoe Lentefestival”, licht een van de bezoekers toe.

KreaDoe-bezoekers halen ruim 9.000 euro op voor het Prinses Máxima Centrum
KreaDoe Lentefestival haalt met haar derde editie een recordbedrag van ruim 9.127 euro op voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht. Jaarbeurs zet zich in voor de missie van het Máxima: ieder kind met kanker genezen met optimale kwaliteit van leven. Marleen Rompen: “Bezoekers konden meedoen aan verschillende activiteiten, zoals donaties bij de ticketverkoop en de KreaDoe bingo. Het opgehaalde bedrag en de donaties uit de webshop doneren we aan het Prinses Máxima Centrum.”

KreaDoe Najaar vindt dit jaar plaats van 30 oktober tot en met 3 november  met de focus op do-it-yourself. De nieuwe datum van het KreaDoe Lentefestival 2025 is van vrijdag 11 tot en met 13 april met de focus op creatieve hobby's. Beide evenementen vinden plaats in Koninklijke Jaarbeurs. 

News

Utrecht zet vol in op aantrekken van internationale topcongressen
News

Utrecht fully committed to attracting leading international congresses

Putting Utrecht on the map as the city and region to organise leading international conferences and trade shows. This is the goal of the Utrecht Congress Alliance of public and private partners. It will focus on attracting events which fit the positioning of the city as ‘Utrecht, Heart of Health’, and are in line with the regional themes of Life Sciences & Health, New Digital Society and Smart Sustainability. This will be the foundation of a targeted acquisition strategy over the coming years.
Sustainability pledge Jaarbeurs VSK
News

Royal Jaarbeurs introduces Sustainability Pledge

Utrecht, 9 February 2024 - Royal Jaarbeurs is taking an ambitious step towards becoming Europe's most sustainable event organiser and facilitator by 2030. An ambition that can only be realised if forces are combined. This is why Jaarbeurs is introducing the Sustainability Pledge. By signing this Pledge, Jaarbeurs and its exhibitors promise to take their responsibility and make every effort to organise trade fairs as sustainably as possible. Today, the first exhibitors signed the Pledge during the biennial trade fair VSK 2024. Jaarbeurs is launching trade fairs in the construction and installation sector with the ambition of a circular BouwBeurs in 2027 and a circular VSK in 2028.
Beste Congreslocatie 2023
News

Royal Dutch Jaarbeurs wins gold award for Best Congress Venue for second time in a row

Utrecht, 5 February 2024 - Royal Jaarbeurs today won the national gold award for 'Best Congress Venue of the Year 2023' for the second time in a row. Initiator of the award is the trade magazine for business event venues MEETINGS. Herman Mantel, CCO Jaarbeurs: "I am extremely proud and honoured to receive the award for Best Congress Venue again. This award inspires us to keep striving for innovation, top quality service and sustainability. Thank you to everyone who contributes every day to the success of our conference venue."
Update VNU exhibitions Asia Ltd in China
News

Royal Jaarbeurs sells its share in VNU Exhibitions Asia Ltd in China to Advent International

Utrecht, 1 February 2024 –Royal Jaarbeurs operates outside of Europe in countries as diverse as Thailand, Vietnam, Indonesia, the UAE and Rwanda with renowned international events such as VIV, ILDEX and HORTI AGRI NEXT. The company has until now also been active in China via its shares in VNU Exhibitions Asia Ltd (VNU EA). Now, following a strategic reorientation, Jaarbeurs has sold its 70% share in VNU EA in China to Advent International, a major player in the global private equity sector, on 1 February. Royal Jaarbeurs will continue to develop, organise and facilitate national and international events from Utrecht and via VNU Exhibitions Asia Pacific in Bangkok.
Koninklijke Jaarbeurs
News

Royal Jaarbeurs welcomes Herman Mantel as new Chief Commercial Officer

UTRECHT, 23 October 2023 - Royal Jaarbeurs has announced the appointment of Herman Mantel as its new Chief Commercial Officer (CCO), effective 1 December 2023. He will succeed Heiko M. Stutzinger who is to become the new Managing Director of Hamburg Messe und Congress GmbH. Mantel is currently active as the general director of energy platform Connecthing, having previously worked as Digital & Data consultant at Station10 and CCO at Telegraaf Media Group.
Statiegeld Jaarbeurs duurzaam
News

Returning deposit bottles and cans at Royal Jaarbeurs

Utrecht, 2 October 2023 – Popular locations such as garden centres, airports and schools are increasingly deciding to be a collection point for deposit bottles and cans. The list now includes Royal Jaarbeurs in Utrecht where reverse vending machines give people the choice of transferring the deposit money to their own account or donating to the Princess Máxima Centre for paediatric oncology via the Tikkie online payment app.