2

ROC Midden Nederland zet medewerkers in het zonnetje in het Beatrix Theater

Dat er een hoge werkdruk binnen het onderwijs is, is geen geheim. Reden genoeg voor ROC Midden Nederland om haar medewerkers een hart onder de riem te steken en hen een fijne dag te bezorgen. Met als doel: de energie en positiviteit van medewerkers een boost geven en het trotsgevoel op je werk en organisatie te stimuleren. Eind januari kwamen 1300 medewerkers samen in het Beatrix Theater van Jaarbeurs. Het ROCMN Bruist Festival stond geheel in het teken van ontwikkelen, ontmoeten en ontspannen. 5 vragen aan Lous Fijan, HRD Adviseur Organisatiesucces van ROC Midden Nederland en Bloeme van Kessel, Senior Eventmanager bij D&B eventmarketing. 
 

Wat was het doel van het festival? 

Lous: ‘Het thema was De makers van de samenleving. Tijdens het festival hebben wij onze nieuwe positionering gelanceerd wat de “makers van de samenleving is”. We hebben met elkaar stil gestaan en beleefd hoe belangrijk ons werk is en wat voor waardevolle impact wij mogen leveren aan de samenleving met het opleiden van studenten en werkenden. Normaal organiseren we 2 keer per jaar leerdagen voor onze medewerkers, dat wilden we nu in een ander format gieten. Onze organisatie bestaat uit meerdere locaties, maar we zijn allemaal ROC Midden Nederland. Dat wilden we uitstralen. Er is een hoge werkdruk in het onderwijs, en het welzijn van onze medewerkers vinden we belangrijk. Deze dag is een cadeautje van ons, aan hen.’
 

Wat waren de eisen voor de locatie? 

Bloeme: ‘ROC MN ligt in het hart van ons land. We zochten daarom een locatie die goed bereikbaar is en ruimte kan bieden aan minimaal 1200 mensen. Maar bovenal: het moest cachet hebben. Al snel kwamen we uit bij het Beatrix Theater van Jaarbeurs. Er is geen elke plek in Nederland die zo goed bereikbaar is als Jaarbeurs. En de foyer en theater hebben precies de ambiance die we zochten.’
 

Wat kan je vertellen over het programma? 

Lous: ‘Onze medewerkers konden zelf kiezen of ze ontspanning of inhoud wilden deze dag, of een combinatie daarvan. Het ontspannende onderdeel was bijvoorbeeld stoelmassage, nagels laten lakken of meedoen met een silent disco. Om kennis te verbreden waren er verschillende workshops waar we inhoudelijk dieper ingingen op specifieke thema’s. We zijn gestart en geëindigd met een plenair onderdeel, wat echt voor verbinding zorgde. Onze voorzitter van het College van Bestuur, Johan Spronk, had een ongelooflijk mooi verhaal over hoe belangrijk het werk is dat we hier doen. We zijn allemaal makers van de samenleving. Dat droeg bij aan het trotse gevoel en de energieboost. Tussendoor konden mensen kiezen voor workshops of elkaar ontmoeten in de lounge om even gezellig bij te praten. Het was een hele relaxte setting.

ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs

Hoe beviel de samenwerking met Jaarbeurs? 

Bloeme: ‘Heel goed! Als eventmanager kom ik bij veel verschillende locaties, dus ik heb veel vergelijkingsmateriaal. In onze branche zien we veel ‘hospitality vriendelijkheid’ – dat is een kunstje. Maar Jaarbeurs is oprecht geïnteresseerd en vriendelijk. Onze contactpersoon Kelly was super betrokken. Ze vroeg door waarom we bepaalde keuzes maakten en dacht mee om het event nog beter te maken. Ook op de dag zelf was iedereen bereid om snel te schakelen waar nodig. We hadden bijvoorbeeld het balkon niet afgenomen, maar het lukte niet snel genoeg om iedereen de zaal in te krijgen. De eventmanager dacht actief mee en gooide het balkon toch open, waardoor we op tijd met de plenaire sessie konden beginnen. Het zijn dat soort (kleine) dingen die een samenwerking fijn maken.’
 

Hoe kijken jullie en de medewerkers terug op het festival? 

Lous: ‘Het was enorm geslaagd. Het hele Beatrix Theater zat vol. Ik weet nog dat we tijdens de inschrijvingen vanaf de Constantijn foyer keken naar de mensenmassa, en dachten: wauw, dit is echt zó gaaf, we hebben het gewoon geflikt. Op papier kan iets fantastisch zijn, maar het is de vraag of de werkelijkheid dat ook evenaart. De reacties waren erg positief, en dat terwijl onderwijspersoneel heel kritisch is. Het festival kreeg gemiddeld een 7.7 en de locatie een 7.8!  Voor ons is dat harstikke goed. Zo goed, dat we alweer bezig zijn met het plannen van een nieuwe ROCMN Bruist Festival. Het hoe, wat en waar weten we nog niet precies, maar gebaseerd op de samenwerking zouden we het zo weer in Jaarbeurs doen.’

ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
Kelly van der Velden

Ook een event organiseren in het Beatrix Theater?

Accountmanager Kelly

Meer weten over het Beatrix Theater of onze andere congreszalen? Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden. 

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Cases

ASOT Armin van Buuren dance event locatie jaarbeurs utrecht
Case

Organising the world’s biggest trance event requires enormous focus

Around 55,000 visitors; tens of millions of viewers and listeners worldwide via the live stream; five different stages; amazing laser shows. Utrecht was briefly the international hub of trance music in early March. Royal Jaarbeurs had the honour of hosting the world’s biggest trance event: the...
Read more
foto kuijpers
Case

New Year's breakfast for 1,100 employees: Kuijpers chooses Royal Jaarbeurs for its sustainable character

It’s the first week in your new job and you are immediately tasked with organising a New Year's breakfast for more than a thousand colleagues. That’s what happened to Ruben van den Nieuwenhof, Marketing & Communication staff member at Royal Kuijpers. The brief for the breakfast was to combine the...
Read more
La Vuelta bij Jaarbeurs groene karavaan - duurzaam event Sprinting towards sustainability
Case

How we made our sustainable ambition a reality during La Vuelta Holanda 2022

Last year, Royal Jaarbeurs had the honour of being the official start location of the first stage of the team time trial during La Vuelta Holanda 2022. We were proud to host such a fantastic event and all the more so because, like us, La Vuelta Holanda attaches great importance to being eco-friendly...
Read more
gameforce
Case

Tens of thousands of gamers travel to ultimate experience in Royal Jaarbeurs

Adventure games, role playing, real-time strategy, board games, racing... And all at a single location. It was everything many a gamer had been waiting for. GameForce has been the event for the gaming industry in Belgium for years and now the biggest game fair in the Benelux was coming to the...
Read more
Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs
Case

The Digital Dutch 2021: 6,000 virtual participants at Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ is what KPN must have thought. The previous edition of The Digital Dutch was sensational, and will be entered in the annals as an unprecedentedly spectacular event. This year, the organisation went one step further. Alle Welling, event organiser and trade manager at KPN: “We have set the bar for next year very high indeed.”
Read more
Bohn Stafleu van Loghum heeft ook digitaal succes - Jaarbeurs Utrecht
Case

The digital successes of Bohn Stafleu van Loghum

Leonie van Helten and Christa van den Hurk, event coordinator and portfolio manager, had never imagined that the COVID-19 measures would also make their jobs more interesting and meaningful. With about 160 live events, masterclasses and conferences a year, the switch to digital events was quite a mean feat for their employer Bohn Stafleu van Loghum. “In the beginning, it seemed impossible to run everything digitally, but now we can almost do it with our eyes closed.”
Read more