‘Vernieuwend onderwijs’ rode draad NOT 2021

Image

Focus op het funderend onderwijs, drie nieuwe topic routes, meer ruimte voor het segment Technologie & ICT, een actueel, uitdagend en professioneel inhoudelijk programma dankzij het onderwijspanel en verschillende programmacommissies. Begin september start de deelnemerswerving voor NOT 2021 die van dinsdag 26 tot en met zaterdag 30 januari 2021 wordt gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Thema is 'De sleutel tot vernieuwend onderwijs'.

ONDERWIJS IS ALTIJD IN BEWEGING
Brandmanager Audrey Wilschut: “Het onderwijs is altijd in beweging, de professionals hebben te maken met uiteenlopende uitdagingen. Op NOT brengen we die uitdagingen in beeld. In november komen we samen met 5 nieuwe programmacommissies, bestaande uit bezoekers, exposanten en overkoepelende organisaties. Met deze eerste brainstorm zoeken we de thema’s die echt spelen in de markt en komen we tot een actueel programma dat aansluit bij de markt.

DE PROGRAMMACOMMISSIE
De programmacommissie is samengesteld uit diverse hoeken van het onderwijs. Met de uitkomsten van de eerste brainstorm gaat vervolgens het NOT onderwijspanel aan de slag. Dit is een groep van 1500 onderwijsprofessionals uit het KO, PO, VO en MBO. Zij toetsen het programma aan de actualiteit in het veld. Het panel is met de commissie bezig tot en met mei 2020 om het programma zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het werkveld. Hoe dit in zijn werk gaat, is het beste te tonen via voorbeelden van de commissieleden. Sibo Arbeek is sinds 2015 lid van de commissie en onderschrijft het belang: ‘De programmacommissie zorgt dat de NOT aansluit bij de behoefte van de bezoekers en het werkveld’.’ ‘Wat ik belangrijk vind is dat de programmacommissie divers vertegenwoordigd is en ik ben blij dat het veld direct betrokken is.’

Nieuw commissielid Sanne Ramakers laat zien hoe divers de commissie is via haar leden: ‘Ondanks dat ik zelf niet meer werkzaam ben in het veld, weet ik wel wat er speelt. Zo hebben we vanuit de Kleuteruniversiteit 13 ambassadeurs in de klei staan. Via hun hou ik de feeling met het onderwijsveld en kan zo aan het programma toevoegen wat er speelt vanuit diverse leerkrachten.’

Voor zowel de programmacommissie als het onderwijspanel is het nog mogelijk voor onderwijsprofessionals om zich in te schrijven. Neem hiervoor contact op met het NOT team.

VERNIEUWINGEN 2021
Bij de editie van 2019 zijn veel vernieuwingen succesvol doorgevoerd waarmee de NOT in 2021 weer verder gaat. Hiernaast zijn er de komende editie ook weer een aantal nieuwe elementen. Er komt meer verbinding tussen de hallen dankzij de nieuwe onderwijsboulevard die loopt tussen de verschillende terrassen, theaters en onderwijsacademies. Hiernaast komen er drie nieuwe topic routes waarmee deelnemers zich specifiek kunnen profileren op de thema’s: Blended Learning • Move@School • FutureTech.

OVER DE NOT
NOT richt zich op het funderend onderwijs, dat betekent kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs. De organisatie rekent op 40 duizend bezoekers. Zeventig procent van het bezoek neemt besluiten, naar verwachting komt dertig procent met concrete investeringsvragen naar de NOT. In 2019 was het gemiddeld investeringsbedrag 24.500 EUR.

Aan de NOT nemen ruim 500 exposanten deel. Daarnaast kent de beurs in de vorm van de Onderwijsacademie een groot, onafhankelijk, inhoudelijk programma dat door het veld zelf is samengesteld. Eén op de vijf bezoekers heeft in het verleden één of meerdere sessies hiervan gevolgd.

OUD & VERTROUWD
Het gericht aanspreken van bezoekers via de vijf segmenten bevalt goed en blijft ook in de volgende NOT van toepassing. Op het gebied van Technologie & ICT zien we meer vraag uit de markt en voor dit segment is dan ook meer ruimte ingepland.

  • NOT blijft dit jaar in de hallen 1, 2 en 3 in het Jaarbeurscomplex
  • De vijf segmenten blijven ongewijzigd:
    Didactiek • Technologie & ICT • Dagtrips, Theater en Cultuur • Opleiding, Advies en Beleid • Facilitair en Inrichting.
  • In het programma maken we weer ruimte voor de Innovatie Award & Tunnel • School voor de Toekomst • Kinderboekenland • Passend Onderwijsstraat

De vernieuwingen en vertrouwde items van NOT 2021 komen samen in de nieuwe belevingsplattegrond.

HIGHLIGHTS 2019

  • Aantal bezoekers: 35.653
  • Investeringsbedrag: 24.115 EUR
  • Investeringsplannen 54%
  • Tevredenheid bezoekers 7,8

 -------------------------------------------------------------------------
Meer informatie nodig? Neem contact op met Audrey Wilschut - audrey.wilschut@jaarbeurs.nl

Image

Win de Jaarbeurs voor een eigen Utrechts evenement!

Zomerse actie van RTV Utrecht en de Jaarbeurs: Win de Jaarbeurs voor een eigen Utrechts evenement! Welke evenement zou jij organiseren als je voor 1 dag de Jaarbeurs tot je beschikking krijgt? Nu Nederland langzaam maar zeker weer opengaat, ontstaat er eindelijk weer ruimte voor ontmoetingen. RTV Utrecht en de Jaarbeurs roepen de Utrechters daarom op met leuke ideeën te komen. Iedereen kan plannen insturen: examenfeesten, bruiloften, sportwedstrijden, concerten, festivals of rommelmarkten, in principe is álles mogelijk. Aan het eind van de zomervakantie zal het winnende plan ook daadwerkelijk in de Jaarbeurs gerealiseerd kunnen worden. "Utrecht beschikt met de Jaarbeurs over een unieke plek voor grootschalige ontmoetingen. Nu de wereld eindelijk weer opengaat, willen we de Utrechters laten dromen over het ultieme evenement waarmee we dat kunnen vieren", zegt Peter van der Veer, commercieel directeur van de Jaarbeurs. "Wij stellen hiervoor een gehele hal of de grote zaal van het Beatrix Theater beschikbaar, dus in principe is bijna álles mogelijk. Het moet vooral feestelijk zijn en toegankelijk voor alle Utrechters”. "Mensen hebben reikhalzend uitgekeken naar meer vrijheid. Nu die weer in beeld komt, zijn wij benieuwd welke behoeften er in de provincie leven en met welke creatieve ideeën de Utrechters komen", aldus mediadirecteur William Valkenburg van RTV Utrecht. Alle mediakanalen van RTV Utrecht zullen gedurende de zomermaanden de actie volgen er erover berichten: de voorbereidingen, het juryberaad, het stemmen, de bekendmaking van de winnaar en natuurlijk het evenement zelf. Heb jij een fantastisch idee om de nieuwe vrijheid te vieren? Doe mee met de actie en wie weet mag jij zelf aan het einde van de zomervakantie jouw evenement in de Jaarbeurs realiseren. Wij doen de deur open, doen het licht en de ventilatie aan en de rest is aan jou! Laat ons weten hoe jouw ideale evenement eruitziet en hoe je het denkt te organiseren. Stuur vóór 17 juli je plan, voorzien van toelichting, naar www.jaarbeurs.nl/win. Het liefst met een leuke video of met foto's en/of moodboard. Alles om jouw idee eruit te laten springen. Uit alle inzendingen selecteert een deskundige Utrechtse jury de beste ideeën. Daarna is het de beurt aan het publiek: welk van de geselecteerde ideeën krijgt de meeste stemmen en ontvangt de sleutel tot de Jaarbeurs? De winnaar krijgt dan, voor 1 dag, toegang tot een hal of zaal van de Jaarbeurs! Natuurlijk doet RTV Utrecht verslag van de actie en het uiteindelijke evenement. Op alle belangrijke momenten is de regionale omroep erbij: online, via radio en op TV! Doe mee! Het aanmelden van je idee kan via www.jaarbeurs.nl/win RTV Utrecht is de omroep voor de stad en provincie Utrecht.

Image

Peter Roeleveld en Noah van de Wetering winnen Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021

HKU en Koninklijke Jaarbeurs maken winnaars bekend Peter Roeleveld en Noah van de Wetering winnen Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 HKU studenten Peter Roeleveld en Noah van de Wetering hebben de Koninklijke Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 gewonnen. Sinds 1917 heeft de Jaarbeurs een traditie van affiches, gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om te vieren dat de deuren weer open mogen nu de lockdown versoepelt, heeft de Jaarbeurs in samenwerking met HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) studenten uitgedaagd om een affiche voor de opening te maken. Het ontwerp van Roeleveld en Van de Wetering kwam als winnaar uit de bus en is de komende tijd prominent te zien in en om de Jaarbeurs. De jury beoordeelde het affiche als “een prettige poster met een typografie die het contrast zoekt en tegelijkertijd eenheid uitstraalt. Het beeld heeft een diepte en gelaagdheid, met een sterke compositie. De golven in het ontwerp geven het gevoel van levendigheid, een frisse wind. Het daagt je uit om te blijven kijken.” De jury was ook enthousiast dat de twee winnaars met uiteenlopende expertises hebben samengewerkt aan de poster. Peter Roeleveld is tweedejaars student Graphic Design aan HKU, Noah van de Wetering is tweedejaars student Photography. De tweede prijs in de posterwedstrijd werd gewonnen door Noa Wassink, de derde door Daniël Santé. Juryvoorzitter Aletta Kok, directeur marketing en digital van de Jaarbeurs, is onder de indruk van de kwaliteit van de inzendingen: “Geweldig om te zien hoe studenten allemaal hun eigen vertaling hebben gevonden om het moment te vieren dat de Jaarbeurs weer open kan. Wij hebben er erg veel zin om weer gasten en bezoekers te kunnen begroeten en we gaan het winnende affiche ook veel gebruiken in en om het gebouw, ook op onze digitale informatieschermen. Namens de jury feliciteer ik graag alle winnaars en bedank ik alle inzenders voor hun geweldige bijdragen!” De jury van de Koninklijke Jaarbeurs Posterwedstrijd 2021 bestond naast Kok uit HKU docenten Sue Doeksen en Lyanne Tonk, en grafisch ontwerpster Willemijn Staal. De wedstrijd werd bij HKU begeleid door docente Grafisch Ontwerp Anke van Haarlem.