Elsbeth

Online reis van onze exposanten in kaart

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

News

Utrecht zet vol in op aantrekken van internationale topcongressen
News

Utrecht fully committed to attracting leading international congresses

Putting Utrecht on the map as the city and region to organise leading international conferences and trade shows. This is the goal of the Utrecht Congress Alliance of public and private partners. It will focus on attracting events which fit the positioning of the city as ‘Utrecht, Heart of Health’, and are in line with the regional themes of Life Sciences & Health, New Digital Society and Smart Sustainability. This will be the foundation of a targeted acquisition strategy over the coming years.
Sustainability pledge Jaarbeurs VSK
News

Royal Jaarbeurs introduces Sustainability Pledge

Utrecht, 9 February 2024 - Royal Jaarbeurs is taking an ambitious step towards becoming Europe's most sustainable event organiser and facilitator by 2030. An ambition that can only be realised if forces are combined. This is why Jaarbeurs is introducing the Sustainability Pledge. By signing this Pledge, Jaarbeurs and its exhibitors promise to take their responsibility and make every effort to organise trade fairs as sustainably as possible. Today, the first exhibitors signed the Pledge during the biennial trade fair VSK 2024. Jaarbeurs is launching trade fairs in the construction and installation sector with the ambition of a circular BouwBeurs in 2027 and a circular VSK in 2028.
Beste Congreslocatie 2023
News

Royal Dutch Jaarbeurs wins gold award for Best Congress Venue for second time in a row

Utrecht, 5 February 2024 - Royal Jaarbeurs today won the national gold award for 'Best Congress Venue of the Year 2023' for the second time in a row. Initiator of the award is the trade magazine for business event venues MEETINGS. Herman Mantel, CCO Jaarbeurs: "I am extremely proud and honoured to receive the award for Best Congress Venue again. This award inspires us to keep striving for innovation, top quality service and sustainability. Thank you to everyone who contributes every day to the success of our conference venue."
Update VNU exhibitions Asia Ltd in China
News

Royal Jaarbeurs sells its share in VNU Exhibitions Asia Ltd in China to Advent International

Utrecht, 1 February 2024 –Royal Jaarbeurs operates outside of Europe in countries as diverse as Thailand, Vietnam, Indonesia, the UAE and Rwanda with renowned international events such as VIV, ILDEX and HORTI AGRI NEXT. The company has until now also been active in China via its shares in VNU Exhibitions Asia Ltd (VNU EA). Now, following a strategic reorientation, Jaarbeurs has sold its 70% share in VNU EA in China to Advent International, a major player in the global private equity sector, on 1 February. Royal Jaarbeurs will continue to develop, organise and facilitate national and international events from Utrecht and via VNU Exhibitions Asia Pacific in Bangkok.
Koninklijke Jaarbeurs
News

Royal Jaarbeurs welcomes Herman Mantel as new Chief Commercial Officer

UTRECHT, 23 October 2023 - Royal Jaarbeurs has announced the appointment of Herman Mantel as its new Chief Commercial Officer (CCO), effective 1 December 2023. He will succeed Heiko M. Stutzinger who is to become the new Managing Director of Hamburg Messe und Congress GmbH. Mantel is currently active as the general director of energy platform Connecthing, having previously worked as Digital & Data consultant at Station10 and CCO at Telegraaf Media Group.
Statiegeld Jaarbeurs duurzaam
News

Returning deposit bottles and cans at Royal Jaarbeurs

Utrecht, 2 October 2023 – Popular locations such as garden centres, airports and schools are increasingly deciding to be a collection point for deposit bottles and cans. The list now includes Royal Jaarbeurs in Utrecht where reverse vending machines give people the choice of transferring the deposit money to their own account or donating to the Princess Máxima Centre for paediatric oncology via the Tikkie online payment app.