Sales zit in het bloed van Martijn, hij heeft een grote passie voor deze vaardigheid. Dat was vroeger wel anders. Sterker nog, op z’n achttiende was hij een introvert persoon en keek hij zelfs een beetje op tegen salesmensen. Hij bewonderde ze omdat ze zonder angst op anderen afstapten en een gesprek begonnen. Totdat hij zichzelf de vraag stelde: is het wel écht zo spannend? En om uit zijn comfortzone te stappen, besloot hij te kiezen voor een verkoopfunctie bij een tuinmeubelbedrijf. Hij merkte iets bijzonders. Zo vertelt hij: ‘Als je eenmaal in die flow zit, ga je op zoek naar de verbinding met elkaar en laat je het verkopen los. Je komt veel verschillende mensen tegen, van allerlei leeftijden, met eigen expertises en je kan van iedereen leren. Dat is blijven hangen.’
Met deze kennis in zijn broekzak startte hij jaren later bij Jaarbeurs als accountmanager en groeide door als teamlead Logistiek & Cybersecurity. Sales is hier nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Ongeveer 75% van zijn tijd is hij bezig met sales en relatiemanagement. De andere 25% beslaat het managen van salesmedewerkers waar hij fungeert als leidinggevende en aanspreekpunt.
‘Sales is hier niet alleen koude verkoop. Veel werkzaamheden hebben te maken met relatiebeheer’