Nederlands | English | Deutsch
Jaarbeurs
Nieuws

Jaarbeurs gaat voor € 1 mln een van de grootste energieopslagplaatsen bouwen in de Benelux.

09-06-2017
Jaarbeurs gaat voor € 1 mln een van de grootste energieopslagplaatsen bouwen in de Benelux. Autofabrikant Tesla plaatst bij de Jaarbeurs een grote accu die stroom uit zonnecellen opvangt en beschikbaar stelt voor elektrische auto's. Hierdoor kunnen auto's in korte tijd hun batterij opladen met zonnestroom, ook als de zon al onder is.

De mega-accu zal op het parkeerterrein P4 achter het beurscomplex komen. De capaciteit wordt 1,5 megawattuur, genoeg om zeker vijftig keer een gangbare elektrische auto op te laden, of twintig keer een elektrische Tesla.

Na de zomer wordt de installatie geplaatst, zo maken de initiatiefnemers vrijdag bekend. De Jaarbeurs Utrecht, netbeheerder Stedin, energieleverancier Scholt Energy en laadpaalontwikkelaar LomboXnet investeren gezamenlijk in het project. De contracten met Tesla zijn al getekend, aldus Robin Berg (LomboXnet).

Prijzig
Met de installatie kiest de Jaarbeurs voor een volgens het beurscomplex beste oplossing voor een logistiek probleem. Meestal tappen elektrische auto's hun stroom direct van het stroomnet af, maar in dit geval dreigt er overbelasting. Op het parkeerterrein sluiten automobilisten vaak tegelijk hun auto aan en rijden ook redelijk gelijktijdig weer weg.

Op piekuren zou er dus een zware stroom lopen van alle auto's die tegelijk voeding willen, en dat vereist een netwerkaansluiting die er nu nog niet is. De deelnemende partijen kiezen daarom voor een accu als buffer. Hierdoor tappen auto's op het terrein zonnestroom af en hoeft er geen zware aansluiting meer te komen. Om dezelfde reden heeft netbeheerder Stedin ook bij een laadpunt langs de A2 een vergelijkbare installatie gebouwd, al is die kleiner in omvang.

Tesla
Tesla zet met de accu een zwaardere voet in Nederland. De fabrikant — die in april in beurswaarde Ford voorbijstreefde — heeft al een assemblagelocatie in Tilburg, maar zoekt ook naar een nieuwe fabriek in Europa. De fabrikant produceert vooral elektrische auto's maar wil ook accu's verkopen zodat huishoudens hun zelf opgewekte groene stroom kunnen opslaan.
ederlandse gemeenten hebben zich al geprofileerd als goede locatie voor een nieuwe fabriek en ook demissionair minister Henk Kamp van Economische Zaken aast op een Nederlandse vestiging. Een van de argumenten is dat Nederland redelijk vooroploopt met de invoering van elektrisch rijden.

In vergelijking met buurland Duitsland rijden Nederlandse automobilisten korte afstanden waardoor elektrisch rijden sneller is in te zetten. Maar ook al groeit het aantal elektrische auto's in Nederland, snel gaat het niet. In Noorwegen is het aandeel elektrische auto's in de totale verkopen veel hoger.

Zorg
Het project bij de Jaarbeurs zal verlieslatend zijn. De prijzen van die accu's dalen gestaag maar liggen nog steeds hoog voor dit soort oplossingen, en daarom willen de initiatiefnemers dat het opvangen van pieken op het stroomnet fiscaal voordeliger wordt. Hiervoor pleit onder meer Economic Board Utrecht.

De partijen zeggen de installatie ook te gaan gebruiken om meer groene stroom in huizen te krijgen. Zo kan een auto die bij de Jaarbeurs is opgeladen, ook thuis geparkeerd zijn energie weer kwijt als er veel stroomvraag komt uit woningen. Ook dit moet de druk op het netwerk verlagen.

Voor de opslag zet Tesla in dit geval lithium-ionaccu's in, die ook laptops, mobiele telefoons en elektrische auto's worden gebruikt. Op het project zit er een Europese subsidie van € 64.000.

Dit is een bericht van het FD.
Lees het artikel hier.
Recente berichten