Succesvolle beursdeelname

Zo zorg je dat jouw beursdeelname succesvol wordt

Vroeger was een beursdeelname de enige manier om een deal te sluiten. Deed je een beetje goed je best, dan zat je voor een jaar gebakken. Tientallen jaren later zijn er veel meer manieren om zaken te doen. Deals worden op kantoor gesloten, productlanceringen gaan online en potentiële leads krijg je via social media. Dus waarom zou je überhaupt nog op een beurs gaan staan? Simpel: in combinatie met al die andere kanalen, zijn beurzen effectiever dan ooit. Als je succesvolle beursmarketing toepast, zie je kansen stijgen.

Sta jij binnenkort op een beurs? Dan heeft Majid Abou, Exhibitor Succes Manager bij Jaarbeurs, interessante tips voor je hoe je het meest uit je beursdeelname haalt én hoe je dat succes kunt meten.

Een Exhibitor Succes Manager binnen Jaarbeurs heeft één belangrijk doel: het succes van de exposant vergroten. Kortgezegd: kansen signaleren. Dit zijn de tips van Majid om een fantastische beurs te draaien:

  1. Maak kleine, heldere doelstellingen.
  2. Maak je beursdeelname onderdeel van de marketingstrategie
  3. Gebruik matchmaking tools om je doelgroep te bereiken
KreaDoe Lentefestival Jaarbeurs

1. Maak kleine, heldere doelstellingen

Er is niks mis met een ambitieuze doelstelling. Het stimuleert je immers om net wat harder je best te doen. Maar je kunt ook te ver gaan, zeker als je hier je succes aan meet. Majid: “Ik begin altijd mijn gesprek met de centrale vraag: “Wat wil je bereiken?” Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld 1500 nieuwe leads willen generen. Dat doen ze door batches van bezoekers te scannen. Het gaat dan niet echt om het contact, maar wel om zoveel mogelijk te scannen, in een zo kort mogelijke tijd.

Je maakt het jezelf makkelijker door de doelstelling kleiner te maken. Bijvoorbeeld: elke accountmanager op de stand genereert tien goede leads en voert drie kwalitatieve gesprekken. Dat is beter haalbaar en vaak kwalitatief beter.”

 

"Stel jezelf de vraag: wat wil je bereiken met deze beurs?”

2. Maak het onderdeel van je marketingstrategie

Lukraak aan een beurs deelnemen, is gedoemd te mislukken. Een succesvolle beursdeelname vraagt namelijk planning, tijd en energie. Majid: “Vroeger was een beurs hét moment om zaken te doen. Nu ligt dat anders. Enkel een nieuwsbrief sturen dat je op de beurs aanwezig bent, is niet genoeg. Als je resultaten wilt boeken, zal je er een campagne aan moeten koppelen. Maak daarom jouw beursdeelname onderdeel van je marketingstrategie.

Belangrijke vragen die je moet kunnen beantwoorden voordat je aan een beurs deelneemt, zijn: 

  • Wat is je boodschap?
  • Heb je een beursaanbieding?
  • Waarom sta je op de beurs?
  • Is er iets speciaals dat je wil vertellen?

Zorg dat je alles rondom de beurs inzichtelijk hebt. Want wie deelneemt met de instelling ‘we zien wel of het wat voor ons is’, zal teleurgesteld naar huis gaan.

Second Home Jaarbeurs 2022

3. Gebruik matchmaking tools om je doelgroep te bereiken

Vroeger draaide een beurs voornamelijk om elkaar fysiek te ontmoeten. Op voorhand wist je niet wie de beurs zou bezoeken. Bovendien hoopte je dat je tijdens de beurs net die juiste persoon zou tegenkomen. Tegenwoordig kan je dat al een beetje sturen, met behulp van een matchmaking tool. Met zo’n tool zet je optimaal in op kwalitatieve ontmoetingen. Het is hiermee namelijk mogelijk om vooraf connecties te leggen met elkaar, afspraken te plannen, in te schrijven voor een inspiratiesessie of juist aan mensen te vragen wat ze van een aankomende workshop verwachten.

Majid: “Sinds kort maken we bij Jaarbeurs gebruik van Swapcard: een artificial intelligence matchmaking tool. Hiermee krijgt iedereen die zich inschrijft voor een van onze beurzen, standhouders en bezoekers, toegang tot het platform om zich voor te bereiden op de beurs. Het platform is ontwikkeld om interacties te stimuleren en de ROI van je beursdeelname als exposant te verhogen.”

 

“Met Swapcard kan je op voorhand van de beurs al de doelgroep ontmoeten”

ROI van de beursdeelname berekenen

Maar hoe weet je nou écht of je beursdeelname succesvol was? Dat kan door het berekenen van de ROI van de beursdeelname. De een zweert erbij, de ander gelooft er niet in; maar voor beide partijen valt wat te zeggen.

De ROI (Return On Investment) is een relatief makkelijke rekensom: het resultaat van de beurs, min de investering. Maar hoe weet je wat de waarde is van het resultaat? Het kan immers gebeuren dat je maanden later die ene grote sale boekt van een lead die je op de beurs hebt gekregen. Goede opvolging is dus essentieel.

De ROI is volgens Majid een fijne rekensom voor de lange termijn, niet de korte termijn. Wie op de korte termijn wil weten of de beurs succesvol was, kan beter kleine doelstellingen maken. Je kunt dan direct na de beurs antwoord geven op de vraag of je bereikt hebt wat je wilde bereiken.

Jaarbeurs Event & Exhibition Centre - Organiseer jouw beurs of evenement bij Jaarbeurs

Meer leren? Download onze whitepaper over Het succes van je (hybride) beursdeelname

Als je slimme technologie en online sessies voor je laat werken, heb je zelf meer controle over het succes van je beursdeelname. Maar hoe doe je dat? Wij delen onze inzichten over de vele voordelen van hybride beurzen en onze tips om deelname van jouw bedrijf tot een succes te maken.

Blogs