OR

Mathijs & Frank: "We zijn een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs. 

De waardevolle stem binnen Jaarbeurs
De Ondernemingsraad (OR) speelt een cruciale rol bij Jaarbeurs. “Eigenlijk zijn we een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”, vertelt Mathijs die al bijna drie jaar lid is van de OR. Samen met zeven andere collega’s vertegenwoordigen Mathijs en Frank de belangen van alle Jaarbeursmedewerkers. Ze komen regelmatig samen om onderwerpen te bespreken en beslissingen te nemen. Frank vertelt: “We zetten met alle collega’s fantastische beurzen en evenementen neer, maar achter de schermen gebeurt er ook veel. Organiseren vind ik heel leuk, maar voor mijn gevoel mag ik ook wel eens wat terugdoen voor dit mooie bedrijf. Daarom heb ik me enige tijd geleden verkiesbaar gesteld. En dan moet je je collega’s nog zo ver krijgen dat ze op je gaan stemmen.”

“Het is geen spel, je bent bezig met het uitvoeren van een wet.”

Binnen de OR bouwen Mathijs en Frank samen aan de toekomst van Jaarbeurs. “Je doet stiekem enorm veel kennis op van je werk, maar dan vanuit een ander perspectief dan vanuit je functie. Ik voel me een voelspriet van zowel onze medewerkers als onze directie. Zo krijg ik met enorme regelmaat vragen. Deze komen binnen bij het koffieapparaat, op de beursvloer of bij onze maandelijkse Jaarbeursborrel. Ook hebben we een speciaal OR panel. Dit is een groep van 30 collega’s waar we feedback ophalen door middel van enquêtes. Op basis van al deze input zetten wij onderwerpen op de agenda”, vertelt Mathijs. 

Een intern adviesbureau op heel veel thema’s
Meerdere keren per jaar zit de OR aan tafel met de directie. Onderwerpen die aan bod komen gaan over arbeidsomstandigheden, organisatieveranderingen, pensioenkeuzes, ontwikkeling, diversiteit en inclusie en nog veel meer. Binnen de OR leert Frank nog meer van Jaarbeurs kennen en nog veel meer van zijn collega’s. “Wat zit collega’s dwars, wat vinden ze goed? Ook worden we meegenomen in strategische richtingen van de directie. We zitten dichter op het vuur dan je denkt. We worden echt bij van alles betrokken. Van nieuwbouw, tot parkeerterreinen en bakken vol met wetgeving.” 

“Je bent niet alleen een gave beurs of tof event aan het bouwen, we bouwen met elkaar aan de toekomst!”   

Om zitting te nemen in de OR is het volgens Mathijs en Frank belangrijk dat je dingen kan filteren en signaleren. “We worden snel benaderd door collega’s, dat is een enorm goed teken. Er zijn zat onderwerpen waarover mensen bij ons aankloppen. Belangrijk is om daarbij goed aan te voelen wat prioriteit heeft. Zodra meerdere collega’s tegen dezelfde dingen aanlopen, wordt het een onderwerp op de agenda”, vertelt Mathijs.  

Van kandidaat tot volwaardig OR-lid
Iedere twee jaar zijn er OR-verkiezingen. Meestal zitten in de OR vier collega’s die er al lang in zitten en worden er vijf nieuwe collega’s aangesteld. Zo gaat er geen enkele kennis en ervaring verloren. De OR krijgt een speciale training waar de OR-leden de basisspelregels van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) worden voorgeschoteld. Frank licht toe: “Vanuit de theorie krijg je een deep dive in de organisatie. Het is enorm inspirerend. Nu ik in de OR zit, voel ik dat ik ‘Samen bouw aan de toekomst’. Dit is dan wel de slogan van BouwBeurs waar ik al jaren de marketing voor doe, maar zo voelt het ook als lid van de OR!”

“Je voelt je verantwoordelijk voor Jaarbeurs, klanten en collega’s – daar heb je invloed op in de OR.” 

Blogs

Leger des heils
Blog

Elsje: "Een klein gebaar met heel veel impact"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Elsje van Vuuren (37) werkt twee jaar als senior communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs. Onlangs liep ze in het kader van de Goede Doelendagen bij Jaarbeurs een dagje mee als vrijwilliger bij het Leger des Heils. Hoe is het eigenlijk om als Jaarbeursmedewerker uit je dagelijkse routine te stappen en een dagje mee te lopen als vrijwilliger? We lopen een ochtend met Elsje mee terwijl ze brood staat te smeren voor dak- en thuislozen bij het Leger des Heils op de Nieuwegracht in Utrecht.
Lees meer
Arno 6
Blog

Arno: " Van 0 naar 100 in één seconde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Arno van der Linden (57) werkt al 28 jaar bij de afdeling beveiliging bij Jaarbeurs. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Arno en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling veiligheid van beurzen en evenementen.
Lees meer
Nicola 2
Blog

Nicola: "Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicola Alliney (26), geboren en getogen in Italië, werkt als sales- en accountmanager in het internationale Jaarbeurs team dat onder andere vakbeurzen organiseert in Thailand, Vietnam, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Rwanda. Nieuwe mensen en culturen leren kennen, daar krijgt hij energie van. Hoe is het eigenlijk om als Italiaan bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Nicola en ontdekken samen verschillende smaken en culturen bij Jaarbeurs.
Lees meer
Nikki
Blog

Nikki: "Padel en recruitment hebben meer gemeen dan je denkt"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Nikki de Coole (29) werkt nu een jaar als corporate recruiter in het People & Sustainability team van Jaarbeurs. Zodra haar werkdag is afgelopen is ze bloedfanatiek aan het padellen op onze indoor pop-up padelbaan. We spelen een potje padel met Nikki terwijl zij vertelt over het belang van vitaliteit op de werkvloer.
Lees meer
Twan
Blog

Twan: "Mijn voltijd studie is Jaarbeurskunde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Twan Bakker (21) werkt naast zijn studie economie en bedrijfseconomie aan de Universiteit Utrecht als assistent-supervisor bij Jaarbeurs. Als geschiedenisliefhebber met een passie voor Jaarbeurs, verraste hij zijn collega’s met een ware ‘Jaarbeurstentoonstelling’.
Lees meer
OR
Blog

Mathijs & Frank: "We zijn een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs.
Lees meer